Byta förskola till en nära eller gå kvar i den han gått i sen 1 år?
Hej
Min son går i en förskola i stan som han gått i sen han var 1,5 år och började förskolan. Nu har vi fått plats sista året på en förskola som ligger nära där vi bor, vi bor 1 mil utanför stan och har ca 1 mil till den förskolan han går nu. De barn som går där går sen vidare till samma skola som också den ligger i stan. En skola som har mycket fint rykte och är väldigt omtyckt.
Om han skulle byta till den där vi bor blir det ju skolan här också sen, en kommunal skola som är lite trött och ja om man säger som så, den funkar så länge man inte har extra krav eller problem. En skola där hans storebror går och kommer gå 1-2 år till men sen blir det stan även för honom.
Min som är trygg där han går idag men det är ju ett väldigt skjutsande särskilt eftersom jag och min man jobbar hemifrån de flesta dagar (covid eller ej). + att han får inte kompisar i närheten. Det finns en del men inte i precis samma ålder.. Men jag undrar, om bar ngår på fritids, är det ändå jätteviktigt att leka efter skolan? Vi hinner ofta inte på helger heller pga aktiviteter och annat och jag har så sanslös ångest. Rycka upp honom från en förskola han älskar med kompisar han känner, men som det är svårt att leka med spontant pga avstånd. (inte många i stan vill skjutsa hit heller, vilket jag kan förstå). Eller låta han gå kvar, skjutsa och allt vad det innebär (vilket man får göra när man bor så här.) Är så kluven.. Någon som varit i samma sits som kan hjälpa till?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-24 17:22
I rubriken menas med den han gått i sen han var 1 år.