Inlägg från: Anonym (Gråter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gråter)

Orkar inte, slut som människa, sonen så otroligt elak

Som jag tidigare skrev stängde jag av nätet när sonen började bråka. Idag när vi skulle åka till det ställe dit jag köpt biljetter ser jag att hans kompis skrev till honom på mobilen: Va, har din bonuspappa slagit dig? (Har inte nämnt min man tidigare, men vi har levt ihop 5 år och har en 2 åring tillsammans)

Såklart tar jag mobilen och kollar vad som står. Kompisen har frågat om de kan spela (via datorn) och sonen har svarat att han inte kan, för bonuspappa har slagit honom. Och sen svarar kompisen det jag skrev där uppe.

Tvingade sonen att skriva tillbaka att han ljugit. För det har han gjort. Sonen har inte varit ensam med bonuspappa 1 sekund denna vecka när han varit här, och jag kan svära på mitt liv att min man aldrig skulle röra varken min son eller vårt eget barn. För övrigt har min man också en 16 årig dotter som bor här vv, oftast när sonen inte är här för hon tycker han är jobbig.

Min man höjer inte ens rösten, brusar aldrig upp. Men sonen har skrikit hela morgonen, som en galning. Min minsta son blev jätterädd så maken och lilla sonen stack iväg med bilen. Min son har skrikit att vi är CP, idiotier, han hatar oss, vill aldrig mer vara här, jag ä inte hans mamma. han har slängt tv dosan i golvet, sparkat på saker i sitt rum.

Jag har spelat in hur han skriker, tänker spela upp för läkaren på BUM. Har även spelat in när han säger att han skjuter om det med att min man slagit honom.

Min man är jätteledsen och jag med. Och orolig. Nu vågar inte maken vara ensam med sonen vid något tillfälle. Han säger att han kommer bo borta när sonen är här.

Det här går inte. Vad händer nu? Tänk om hans kompis pratat med sina föräldrar som anmäler? Eller pratar med fröken i skolan som anmäler? Vad händer då? Kommer polisen och soc och tar de andra barnen inför en utredning? Bir de omhändertagna? Herregud. Jag är helt ostraffad och min man också. Vi har välordnade jobb och bostad och allt sånt, inga missbruk eller några andra bekymmer. Aldrig varit i trubbel med soc eller skola eller nånting. Jag gråter och gråter. Har försökt ringa hans pappa som blockerat mig så samtalen kommer inte fram.

Kan man fortsätta så här? Jag är rädd att min lilla son tar skada och vill skydda honom såklart. Och min man, min fina make. Som är så ledsen nu. Jag hade känt likadant. Förstår att han inte vill träffa sonen mer.

Ska jag säga att sonen får bo ho sin pappa? Hur länge? Tills pappan går med på mediciner och sonen kanske mår bättre? Jag känner allt mer att jag inte kan hantera honom. Försökte få med honom i bilen för att åka hem till pappan och prata, eftersom han inte svarar i tfn, men sonen vägrade kliva in i bilen. Han säger bara att han skiter i allt. När jag förklarar vad som kan hända om min man blir anmäld eller det blir en orosanmälan från soc säger han bara typ Ja men trist då! Bryr mig inte.

Snart börjar väl sonen slåss också. Eller hamnar i andra bekymmer. Herregud. Hjälp mig, vad ska jag göra? På BUM blir vi erbjudna samtal med psykolog typ varannan månad. Hjälper föga.

• Anonym (Gråter)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-04-24 13:01:53 följande:

Jag tror också att vi är så olika som människor och föräldrar. Och hur man ser på saker.

För min del så skulle jag även vända ryggen till om min son åkte fast för våldtäkt eller misshandel. Mord.

Det är inte fel att ta sin hand ifrån sina barn, även om det för vissa är heligt.

Jag skulle låta meddela att dörren står öppen och jag finns här, men när du kommer tillbaka är det på mina villkor.

Om man gjort det man kan-hur länge ska man hålla på?

Jag hade aldrig orkat och det kommer bara att bli värre.

Det här drabbar inte bara mig utan även 2 barn till och min man. Känner att jag tappar taget om sonen.
  • Anonym (Gråter)
    mammabitch skrev 2021-04-24 08:05:17 följande:

Som många redan skrivit.

Låt sonen bo hos pappan om det är vad de båda vill, men gör samtidigt klart att det är inte bara att dumpa tillbaka när det passar utan det ska göras upp med dig och då gäller dina regler, inklusive medicinering.

Pappan har sagt att om han får ha sonen på heltid så kommer allt bli bra, att han kan styra upp sonen. Sonen påstår att han mår bättre hos pappan och vill bo där. Fattar dock inte hur det kan vara så, hans pappa är inte en juste pappa, bara när han känner för det.
  • Anonym (Gråter)
    Tow2Mater skrev 2021-04-23 22:56:53 följande:

...och vad skulle det innebära rent praktiskt?

Det funderar jag också på. Skriva över papper på enskild vårdnad till pappan? Slänga ut sonen? Eller fortsättta så här. Vet inte.
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (Liknande) skrev 2021-04-23 23:15:44 följande:

Var nästan som att läsa om sig själv. Liknande situation fast en pappa som dricker. Trots att det har varit endast varannan helg umgänge med pappan så var pappa gud och allt hos mig var dåligt. Fick inte utredning på sonen då pappa inte upplevde samma sak, skyllde på mig att jag var en dålig mor. När sonen kraschade totalt blev det äntligen utredning när han var 11 år (efter 5 års tjatande på Bup). ADHD och trotssyndrom. Efter år av utbrott ville sonen själv ha medicin. Så pappan hade inte mycket att säga till där. Men då började det med att pappan tyckte att det är fjantigt med medicin och inget man behöver. Så sonen ville inte ta medicinen. Tjafs varje morgon för att få i honom medicin pga pappan. Våran räddning blev att pappan gick över gränsen när sonen hade ett utbrott hos honom. Socialen valde att polisanmäla honom. Vilket resulterade i att de inte fick ha kontakt på något sätt så länge undersökningen var pågående. Lyckades sen dra ut på det till nästan 1 år utan kontakt. Fick en helt annan son efter bara 2-3 månader, blev inte påverkad av pappan på något sätt. Nu är det kontakt igen. Men efter nya incidenter kring alkohol har de endast dagumgänge 1 dag varannan helg. Sonen har nu som snart 14-åring börjat fatta att det inte är så dåligt hos mamma med regler och struktur. Och att pappan inte är den bästa pappan man kan ha.

Har inte mycket råd till dig. Men rekommenderar att spela in alla samtal med sonen och pappan. Det var min räddning för att äntligen få bevis för hur det var hos pappan vilket då också ledde till polisanmälan (han blev även dömd kan jag säga!)

Vill sonen själv ta medicin? Tror det också kan hjälpa om han skulle säga det till Bup, det gjorde det för våran del i alla fall. Vi fick lugnande medicin (Atarax) innan utredningen var klar, kolla om det är något ni kan få utan godkännande av pappan. Gjorde stor skillnad för oss och minskade reellt på alla utbrott. Du kan även begära att få träffa Bup utan pappan närvarande, det gjorde jag för att sonen annars inte skulle säga något heller. Pappan kan få separata tider för sig själv.

Jag tänkte också på att ge upp, låta sonen bo hos pappan för man orkade inte mer. Men det skulle betyda att jag gav upp på sonen och en bra framtid för honom ( skulle inte bli något av honom förutom att han skulle följa i pappans fotspår vad gäller alkohol tror jag) och det kunde jag bara inte låta ske. Han är precis som du också säger trots allt mitt barn som jag älskar och vill det bästa för.

Hoppas det blir bra för er. Håller tummarna att det snart vänder för er med!

Så träffande det du beskriver. Usch så hemskt. Fy för dessa jävla pappor. Känner precis som du att jag ger up Olin son om han får bo heltid hos pappan. Förlåt mitt ordval men han skulle bli ännu mer skruvad om han bara bodde där. För pappan är inte normal. Men nu drabbar det även min man, hans dotter och tänker framförallt på lillebror 2 år. Jag kan inte slå sönder allt detta pga min son. Men det gör så ont så ont i mitt hjärta och bara tanken på att sonen ska bo där på heltid får mig att gråta. Men så även denna situation. Tyvärrr blir utbrotten bara värre och värre.

Jo sonen vill ha medicin och sa det på BUM men de sa att båda föräldrarna måste vara överens.
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-04-24 09:40:46 följande:

Spela in.

Be om mer hjälp.

Ring alla instanser du kan.

Be om avlastning.

Har kontakt med BUm och utredd på. BUP. Ska man ringa socialtjänsten? Vad kan dom göra? Är så orolig nu när sonen ljugit att bonuspappan slagit honom. Tänk om soc tar alla barn?
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-04-24 22:13:22 följande:

Du kan ringa soc samt LSS.

De kommer inte att göra det, det är inte det de gör som en första sak.

Förstår att det känns jobbigt.

Ok, LSS också? Men det är väl SOC som har hand om LSS? Alltså personer som omfattas av LSS? Men gör sonen det för att han har adhd eller är det bara att ringa ändå tror du?
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (Rätt val) skrev 2021-04-24 17:43:00 följande:

TS om jag vore du skulle jag släppa den sonen, temporärt i alla fall. Det kan tyckas hårt men varför utsätta sig för exets manipulationer och pojkens vidriga utbrott. Du måste tänka på din egen hälsa. Och kanske, efter en tid, kanske år, börjar pojken tänka till. Du kan hålla kontakten utan han bor hos dig eller utan att ni träffas. Några sms i veckan, julklapp och födelsedagspresent. Men du måste ta itu med dig själv och bli hel igen.

Står här med ångest och vacklar fram och tillbaka. Har pratat med pappan nu och han vägrar som sagt medicin. Då sa jag att jag vägrar ha sonen. Så nu kommer sonen bo på heltid där och när pappan ledsnat och slänger ut honom (för det kommer hända förr eller senare) så får han bo på heltid hos mig men kommer ställa krav om medicin isåfall.

Sonen är totalt känslokall och säger det ska bli skönt att bo hos pappan eftersom han ändå hatar mig. När jag säger att hans bonuspappa kan hamna i fängelse (kanske en överdrift men iallafall) för vad han sagt / ljugit om honom svarar han bara att han skiter i det, inte hans problem.

Min man känner just nu att han behöver en lång paus från sonen, vilket jag förstår. Så enormt sårande att ljuga så om någon.
  • Anonym (Gråter)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-04-24 17:23:24 följande:

Kära du.

Jag tycker enormt synd om dig.

Du har andra barn som du måste skydda. Jag tror inte att det här slutar väl.

Du har haft ett enormt tålamod. Släpp taget. Låt pappa ta hand om honom.

Tack för dina ord. Ja, nu får pappan ta hand om honom. Sonen säger inte ens förlåt utan fortsätter säga att han hatar oss, jag är cp och idiot och inte hans mamma. Men i allt det här kan jag ändå se att han känner sig övergiven nu när jag släpper taget. Och det gör så ont. Kommer sakna honom hela tiden även om det också kommer vara en befrielse att slippa trippa på tå och oroa sig över nästa utbrott.
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (nej) skrev 2021-04-24 22:31:47 följande:

Nej din son omfattas ej av LSS.

Du har helt rätt i att kommunen står för LSS.

Ok, tack, tänkte så jag också.
  • Anonym (Gråter)
    Tow2Mater skrev 2021-04-24 22:36:18 följande:

Skriva över papper på enskild vårdnad till pappan ska du INTE göra, fundera inte en på det som ett alternativ. Aven om det kanske blir så att han flyttar dit.

Ok, tack. Då kan väl pappan flytta vart han vill osv och jag har i princip inget att säga till om nåt?

Ska inte göra det, men han kommer nog försöka kräva det. Även om han går till tingsrätten så är det väl väldigt svårt att få enskild vårdnad om den andra föräldern är normal (dvs ej knarkare, misshandlat sitt barn osv).
  • Anonym (Gråter)

Tack alla som svarat.

Eftersom pappan vägrar att sonen ska får prova medicin och jag inte mäktar med situationen kommer han att bo hos pappan nu, tills pappan slänger ut honom. Då tar jag över och kräver att hans ska få prova den behandling han förtjänar och behöver för att må bra:

Det gör ont i mig, oerhört ont, och jag känner såklart att jag överger honom. Men detta måste brytas, det funkar inte att han sticker hem till sin pappa så fort jag inte duger och pappan sen ringer och skäller på mig.

Det går inte att han säger att min man slagit honom. Han kan förstöra hela våra liv. Han har en kompis vars mamma jobbar på lilla barnets förskola. Tänk om han säger nåt till den kompisen? Då får vi skämmas ihjäl och blir alla gånger anmälda. Tänk om han ljuger tillräckligt bra så polisen tror honom och min man blir dömd för något han inte gjort, kanske hamnar i fängelset. Det kan inte få hända.

Skulle sonen ljuga igen att jag eller min man slagit honom så kan vi inte bo med honom mer. Det här handlar ju inte bara om sonen eller mig.

Jag älskar min son oerhört och önskar så att allt var annorlunda.

• Anonym (Gråter)
    Räkan77 skrev 2021-04-25 15:40:56 följande:

TS, varför kommer du inte kontakta socialen så att din son kan få hjälp NU, inte när pappan slänger ut honom. Ska din son verkligen behöva få uppleva det? Förlåt att jag låter hård, men det finns exakt ingenting att vänta på.

Enbart medicinering kommer inte hjälpa mot alla problem som dessutom kanske förvärras av att enbart bo hos pappan. Din son behöver hjälp på flera plan och så snart som möjligt. Du som mamma måste ta det ansvaret, åtminstone att meddela socialen hur din son har det och att du inte orkar mer.

Har svårt att tro att vi får någon hjälp av socialen. Jag har inga bevis för hur pappan är och sonen vågar inte säga något. Pappan låtsas vara så otroligt duktig och bra när vi pratat med skolan, psykologer och läkare. Han låtsas att han är så rutinfast och ser till att sömn, mat och motion fungerar så bra och därigenom mår sonen så bra. Sen hoppar han på mig och förklarar hur kass jag är på alla områden. Han blånekar allt jag säger och påstår att jag ljuger och är störd. Så vad ska jag tjäna på att prata med socialen? Kommer bara bli massa jobbiga samtal där pappan svartmålar mig och kanske min man och våra andra barn måste dit och granskas för fler jobbiga samtal.

Nä, jag har ingen tilltro till soc efter allt man läst om dom här på FL, känns faktiskt inte som att jag vill ha något med dom att göra. En utredning skulle dessutom ta lång tid och läget är akut nu. Jag mäktar inte med mer, inte min man heller. Sonen halvgalen. Alla mår dåligt. Nu får superpappan ta vid och visa vad han går för. Kanske blir bättre.

Förlåt om jag låter hård. Inombords gråter jag och mitt hjärta blöder när jag tänker på vad jag gör mot sonen. Men om jag inte agerar kommer detta bara fortsätta och bli värre och värre. Tills slut kanske han blir placerad av socialen om vi inte gör ngt nu. Jag klarar inte av sonen. Svartmålar jag pappan till soc omhändertar de sonen.
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (NPF mamman) skrev 2021-04-25 17:39:38 följande:

Ett tips från egen erfarenhet. Jag tänker att du bör ligga steget före. Vad händer om någon annan nu gör Soc anmälan, tex skolan eller kompisars föräldrar och du blir indragen i utredning som kommer att visa att varken du eller pappan sökt hjälp trots tydliga signaler?

Det må hända att soc inte alltid gör det dem ska, men om du initierar en utredning pga oro för sonens beteende och det faktum att pappan vägrar medicinering, så har du visat att du bryr dig.

Du bör inte vara mer rädd för "vad andra ska tycka" eller att ni ska bli "svartmålade" än vad du bör vara för hur det ska gå för sonen. Han verkar ligga väldigt illa till med tanke på sitt beteende, så gör inte du något så lär andra reagera snart.

Fast vi HAR sökt hjälp. Jag har initierat den här utredningen och vi går på ADHd centrum BUM psykolog och hela paketet. Har gått en kometkurs också. Är osäker på om läkaren tycker det verkligen behövs att vårdnaden fråntas pappan så pojken kan medicineras. Läkaren har aldrig opponerat sig mot pappan, säger bara att vi måste vara överens. Om inte annat så borde ju läkaren göra en orosanmälan om de vill gå över pappan? Problemet är ju bara att pappan inte talar sanning och slätar över sonens beteende så vården har ju ingen helhetsbild. I nuläget tror de typ att han har mest problem hemma hos mig bara eftersom jag är ärlig.
  • Anonym (Gråter)
    urba skrev 2021-04-25 19:51:39 följande:

Låt sonen bo hos pappa då han iaf har respekt för honom. Han kommer att saknar dig och din värme efter ett tag. Du kan inte förgöra dig själv på detta sätt. Inga materiella ting kommer att hjälpa. Sluta köp saker. Han behöver strikta rutiner och se att hans beteende får konsekvenser. Har han ingen idrott han utövar?

Jo, han har rejält motionskrävande idrott 5 ggr/vecka, 1,5 h per gång. Sen cyklar han till skolan 15 min x 2 varje dag nu när det är vår/sommar.

Vi har haft bra rutiner men det med konsekvenser för beteendet är svårt. Psykologen på bum säger att man ska bemöta lågaffektivt (inte höja rösten etc) och inte straffa.

Jag upplever att sonen inte respekterar mig när jag inte höjer rösten. Vet dock att hans pappa gormar på ordentligt ganska ofta.
  • Anonym (Gråter)
    Miss Skywalker skrev 2021-04-26 00:48:08 följande:

Helt absurt att två vuxna människor trippar på tå och är rädda för en 12åring. Snacka om att ni gjort honom en björntjänst..

Ja du. Om jag visste vad jag gjort för fel så skulle jag såklart ändra på det. Men ett barn med ADHD och massa trots funkar inte som andra barn. Jag jobbar själv med barn och har sett många varianter. Jag är inget proffs men vet att barn av naturen är väldigt olika.
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (NPF mamman) skrev 2021-04-25 21:06:22 följande:

Tro mig, jag hade det i princip likadant. Alla trodde det var mitt hem det var fel på eftersom det var där sonen agerade ut.

Mitt ex är narcissist och extremt manipulativ, erkände aldrig att det fanns svårigheter hemma hos honom, men när jag började ana att skolan avsåg att göra en anmälan till soc, då såg jag min chans och anmälde innan. Talade tydligt om hur situationen var och att vi och sonen var i behov av hjälp.

Du måste förstås göra det du tror blir bäst, men fundera på hur du ska agera när/om någon utanför gör anmälan.

Ja det är så det känns för mig också. Sonen agerar ut hos mig och vågar inte hos pappan som ryter i ordentligt. När vi är på möten klagar pappan o gnäller över att sonen inte får mat till exempel. Då kan det ha varit en situation där jag verkligen försökt få honom att äta lunch men han vägrat, och klockan halv 2 ringer pappan och sonen säger att han är jättehungrig och inte fått mat. Eller att sonen är uppe för sent. Kan vara att han smsat pappan vid 22 en skoldag, när jag ett par gånger tidigare under kvällen smugit in och sonen då alltså låtsats sova. Eller att jag är dålig på att få sonen till träningen. Ja, men när han skiter i att komma hem och stannar med kompisen eller helt enkelt vägrar att åka iväg för han har ingen lust, vad ska jag göra då, dra honom i öronen tills han lyder? Åka till kompisen och få en helvetes scen inför föräldrar med gap och skrik den sonen där jag får skämmas ihjäl? Nä då får han hoppa över sin träning. Såna grejer öser pappan ut om hur dålig förälder jag minsann är.

Desto mer att ta ut hos mig när han trycks ner/kvävs av pappan. Men vad händer den dagen han tappat respekten för pappan? När pappan skriker och vrålar och sonen bara svarar att han skiter i honom?

Om vi båda skulle bemöta sonen lågaffektivt kanske det skulle fungera i längden.

Vad blev bättre när du anmälde? Vad gjorde soc? Var ni tvungna att vara på samtal samtidigt?
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (NPF mamman) skrev 2021-04-27 21:45:59 följande:

Det som blev bättre var att vi (jag och pappan) fick ögonen på oss. Jag fick ensam berätta min bild av situationen liksom pappan, sen fick vi ett gemensamt möte och slutligen ett då sonen var med.

Finns säker 100 varianter på hur de gör, men uttrycker man en statk oro så är vanligen personliga möten och formulär att fylla i av bl.a skola, det vanligaste.

Jag var öppen och tydlig till sonen hela tiden: "nu har jag verkligen försökt lösa den här situationen på alla sätt (han var även hemmasittare) men nu kan jag inget mer och eftersom jag älskar dig mest av allt och vill att du ska må bra så måste jag nu ta hjälp utifrån..."

Nåt i den stilen. Jag var även tydlig med att visa mina känslor utan att straffa eller skuldbelägga, typ att "det du säger gör mig verkligen ledsen".

Sen hjälpte det att pappan träffade en ny som han kunde lägga fokus på istället för att jävlas med mig, då blev han plötsligt mer samarbetsvillig (dumt att riskera att få ett barn på 100% när man vill umgås med flickvännen).

Nu, snart 2 år senare, har jag och sonen en mycket trygg relation. Tryggare än den han har med sin pappa. Pappa är rolig och ger en prylar, men det är mamma man kommer till när man verkligen behöver hjälp.

Jag hoppas verkligen er situation löser sig!

Tack för att du delar med dig. Så skönt att ni fått det bättre. Hoppas det håller med hans nya så han håller sig i chack.

Sonens pappa är ensam och har väl all tid i världen att fokusera på fel saker - mig. Nu är sonen hos honom och det tycks än så länge gå bra. Men så brukar det vara, det funkar tills pappan inte längre orkar eller har lust att vara den där bra pappan, och när han lessnat visar han sina mindre trevliga sidor.
Svar på tråden Orkar inte, slut som människa, sonen så otroligt elak