• Varbergstjej

Letrozol 2021

Hej!

Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Letrozol 2021
  • Kariiiin
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-23 14:35:29 följande:

Funkar inte enkeldos så brukar man få dubbeldos efter det :)

Cd 10 e rätt tidigt vul. Med letrozolkur man få gå på vul vid cd 12-13. Fick du inte gå tillbaka å göra vul igen då?

Jag körde inte me äl tester alls faktiskt! Men eftersom jag gjorde blodprov cd 22 å fick sen veta 1 vecka efter så hade ingen äl skett.

Va ja har hört så kan vissa få senare äl av letrozol.

Men ja fick ovitrelle spruta i samband med min senaste vul nu för att ett ägg verkligen skulle släppa.

Jag fick dubbeldos direkt och började med det idag igen! Ska in på VUL på fredag! Hoppas hoppas!! Trött på detta nu
  • Hoppaspåbebis
    Kariiiin skrev 2021-10-24 00:03:50 följande:

Jag fick dubbeldos direkt och började med det idag igen! Ska in på VUL på fredag! Hoppas hoppas!! Trött på detta nu

Håller tummar å tår för att det ska gå!

Jag gjorde ett gravtest idag men va negativt. Får se om blödning kommer eller ej men tänkte ta ett till på onsdag.
  • Sola13

Har haft spottings lite sedan fredag em så antar att det inte tog sig denna gången heller ?? Mens borde komma någon gång mån - ons! Har inte heller haft ägglossningsflytningar på ett tag nu, undrar också vad det beror på!

• Hoppaspåbebis
    Sola13 skrev 2021-10-24 11:28:50 följande:

Har haft spottings lite sedan fredag em så antar att det inte tog sig denna gången heller ?? Mens borde komma någon gång mån - ons! Har inte heller haft ägglossningsflytningar på ett tag nu, undrar också vad det beror på!

Kan letrozolbehandlingen göra att man inte får äl -sekret?

för har tänkt på det med att ja inte direkt haft det. Sen har ja läst att vissa inte får äl sekret utav letrozol
  • Kariiiin
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-24 09:08:45 följande:

Håller tummar å tår för att det ska gå!

Jag gjorde ett gravtest idag men va negativt. Får se om blödning kommer eller ej men tänkte ta ett till på onsdag.

Kan fortfarande vara för tidigt! Håller tummarna!
  • Mina pojkar 2
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-24 13:44:21 följande:

Kan letrozolbehandlingen göra att man inte får äl -sekret?

för har tänkt på det med att ja inte direkt haft det. Sen har ja läst att vissa inte får äl sekret utav letrozol

Har ni kollat blodprov på köldkörteln? Jag har heller inget äl-sekret, men har haft glad gubbe på ägglossning testet i fyra dagar! Mycket konstigt, den har jag aldrig haft förut.
  • Hoppaspåbebis
    Kariiiin skrev 2021-10-24 16:23:18 följande:

Kan fortfarande vara för tidigt! Håller tummarna!

Ja det kan va så att det e för tidigt ännu men tänkte isåfall ta ett på onsdag å ev söndag igen om ingen blödning kommit

Tack :)
  • Hoppaspåbebis
    Mina pojkar 2 skrev 2021-10-24 16:51:12 följande:

Har ni kollat blodprov på köldkörteln? Jag har heller inget äl-sekret, men har haft glad gubbe på ägglossning testet i fyra dagar! Mycket konstigt, den har jag aldrig haft förut.

Jag har ju haft nån form av äl sekret men sällan ja fått dessa äggvitesekret. Men under dessa två letrozolbehandlingar har ja inte alls haft äl sekret?

Men det e väl bra me glad gubbe? :)
  • Mina pojkar 2
    Hoppaspåbebis skrev 2021-10-24 17:01:00 följande:

Jag har ju haft nån form av äl sekret men sällan ja fått dessa äggvitesekret. Men under dessa två letrozolbehandlingar har ja inte alls haft äl sekret?

Men det e väl bra me glad gubbe? :)

Ja, vi kanske får ta upp det till nästa besök, om letrozol kan ha någon inverkan på äl-sekret :)Jo absolut, det är bra med glad gubbe:) men när man läser ska ägget senast efter 48 timmar. Tänker att kroppen inte orkar släppa . Jag var tidigt på ul dag 10 och hade massor med äggblåsor men små, dom var bara på 10 mm och slemhinnan var på 6. Barnmorskan trodde inte jag skulle ägglossa, men fick glad gubbe på dag 20 i cykeln, tänker att antingen kommer ägglossningen sent eller så orkar inte kroppen släppa äggen. Hoppas såklart att det släpper. Har du använt ägglossning test?
  • Hoppaspåbebis
    Mina pojkar 2 skrev 2021-10-24 18:14:06 följande:

Ja, vi kanske får ta upp det till nästa besök, om letrozol kan ha någon inverkan på äl-sekret :)Jo absolut, det är bra med glad gubbe:) men när man läser ska ägget senast efter 48 timmar. Tänker att kroppen inte orkar släppa . Jag var tidigt på ul dag 10 och hade massor med äggblåsor men små, dom var bara på 10 mm och slemhinnan var på 6. Barnmorskan trodde inte jag skulle ägglossa, men fick glad gubbe på dag 20 i cykeln, tänker att antingen kommer ägglossningen sent eller så orkar inte kroppen släppa äggen. Hoppas såklart att det släpper. Har du använt ägglossning test?

Ett ägg växer ju från 1mm upp till 2mm per dag.

Jag litar lnte på äl tester så aldrig använt dem, då lh hormonet bara e en signal från hjärnan så man vet ju inte om det faktiskt släpper ett ägg.

Ägget ska väl släppa 24-36 timmar om man får positivt på äl test ?

Ja men fråga gärna gyn om äl sekret under letrozolbehandling. Ja kommer inte träffa gyn på ett tag så kan inte fråga själv :)
Svar på tråden Letrozol 2021