• sextiotalist

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (E) skrev 2021-02-24 14:32:20 följande:
    Gener.

Jag undrar fortfarande: Blir gener "försämrade"? Är det seriös forskning att tro det? Finns det någon annan seriös forskare som tror det?

Det vore faktiskt helt revolutionerande men nu har du ju försvarat detta som seriös forskning så länge att det är högintressant.
    ts avser nog att det finns en förhöjd risk att det kan finnas skador i DNA om äggen och spermierna är för gamla, det stämmer, men även med fördubbling av risken innebär det ändå att risken är förhållandevis väldigt låg.
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 14:48:14 följande:
    Mm men varför gambla med ett barns hälsa på det viset oavsett? Plus att det inte är det enda som blir svårt när man blir äldre föräldrar som nämnts tidigare.

Och nej anser såklart inte man ska skaffa barn om man inte kan erbjuda det trygghet, kärlek och stabilitet.
    Fast är det att spela med ett barns hälsa?
    Då är bara det att man väljer att skaffa barn den störst risken eller hur?
    Om man frånser graviditeten och risken att barnet har en medfödd skada, risker som är marginellt större, vad är det då som är så svårt om man är något äldre. Nu avser jag ålder och inget annat.
    Jag undrar än en gång, när var du ute och löptränade med dina barn. Själv gjorde jag det i somras, jag, 60-årig tant utan idrottsbakgrund, löptränade med min 23-åriga son, som är väldigt vältränad (GMU på en jägarpluton t.ex) och jag är inte unik. Vet många i min ålder som är betydligt mer vältränade.

Nattvaken var inga problem, eftersom jag behövde mindre sömn som nästan 40-åring än jag behövde som 25-åring. Som 25-åring behövde jag 9 timmar, 15 år senare klarade jag mig utmärkt med 7
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 15:45:18 följande:

Såhär är det. Man har mer energi när man är 20 än 40, mer vid 40 än 60 osv. Finns massa perspektiv att ta hänsyn till.

Det håller jag inte med om. Herregud jag har ju varit både 30, 40 och 50 och borde veta det. Du har faktiskt ingen aning. Dessutom räcker det med tillräckligt med energi
  • sextiotalist
    Anonym (Syrenflickan) skrev 2021-02-24 16:19:22 följande:

Jag tillhör inte målgruppen som TS efterfrågar, så jag kan inte besvara frågorna, men håller i stort med om resonemanget. Det behövs mer upplysning i samhället om riskerna med att få barn sent samt om hur fertiliteten sjunker med åren. Ålder vid barnaskaffande har blivit en nästan lika känslig fråga som t.ex. övervikt i dagens samhälle, vilket är lite märkligt, eftersom det faktiskt bara handlar om biologi.

Jag tycker personligen inte att samhället ska bekosta IVF alls, då det finns sterila exemplar inom alla djurarter och det är så av en anledning, men om man nu ska göra det så absolut inte till personer äldre än 35 år. Har man inte tagit tag i att försöka skaffa barn på de cirka 15 år man då i regel haft på sig, så kan man bekosta sin IVF själv, enligt mig.

En sak är säkert, man har sedan man nästan fick mens första gången matats med information om detta. 
    Förut var det 25, nu är det 35. Dvs ju mer kunskap man får, så har man också reviderat åldern uppåt.
    Egentligen är inte åldern så känslig. däremot så finns det en grupp som maler detta mer än andra, det är unga föräldrar. 
    Det verkar faktiskt mer känsligt för unga föräldrar att äldre kvinnor kan bli gravida och få barn. 
    Vi äldre får höra:
    Vi orkar inte (fast vi vet att vi orkade det utmärkt)
    Att det är stor risk att vi föder skadade barn (det är en liten förhöjning, risken att få missfall är betydligt större)
    Att det är synd om barnen. Numera är det vanligt med äldre föräldrar, så barnen är inte utpekade
    Att det är äckligt (med avseende på att så "gamla" personer har sex)
    Vi kommer ha svåra förlossningar, även där, en förhöjd risk, men det är fortfarande inte vanligt.
    Sämre återhämtning, till vad då? 25-årskroppen?
    Sedan det vanliga, festa, egofixerade, statusfixerade etc. jag vet inte hur många tillmälen vi äldre mammor har fått av de yngre

Ja, det handlar om biologi. förr, innan p-medel fanns, då födde kvinnor barn i större utsträckning än nu efter 40. 
    Lite historisk fakta, en del från den tiden när det inte fanns varken IVF eller p-medel, dvs då det endast var biologi

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/
  • sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 17:02:05 följande:
    Till naturlig ålderdom hör nedsättning utav sinnesfunktioner, hjärnfunktioner, kroppsliga funktioner i organen bland annat. Hjärtfel och downs är något annat. Likaså diabetes typ två, hjärtsvikt osv som är vanligt förekommande sjukdomar hos äldre men som ofta är en följd utav att man har levt på ett visst sätt och det kan man därmed påverka.

På samma sätt kan man påverka massa negativa aspekter genom att inte vänta tills man är medelålders med att försöka skaffa barn.
    Med ditt resonemang så hade fertiliteten sjunkit avsevärt i Sverige, eftersom en hel del kvinnor hade avstått att skaffa barn än att få barn för tidigt. 
    Nu är det så, att vi medelålders kvinnor fixar detta med att föda barn, vi gör det och ärligt sagt, vi ge fanken i vad uppnosiga unga mammor än tycker. Vi som har numera vuxna barn (som vi har haft fräckheten att föda mellan 30 och 47, ja helt sant, har en vuxen släkting, vars mamma var 47 när han föddes, ingen IVF där, fullt normal vuxen man 30+)
    Våra barn är väl fungerande, inga funktionshinder, inga fysiska skador, vi föräldrar har inte haft några större problem med vare ork eller sjukdomar. De väninnor som dött tidigt (ja, jag har några tyvärr) var faktiskt de som fick barn tidigt, inget sammanhang men en slump

Och jag skickar även länken till dig
    www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/

• sextiotalist
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 17:11:50 följande:

Nä det är många medelålders läkare som uttrycker fakta kring detta inte yngre främst. Yngre är de som främst blir påhoppade och förolämpade som om det vore fel att skaffa barn som ung. Väldigt mycket kritik riktas mot unga föräldrar. Nej det är inte en lite ökad risk, det är en påtaglig risk gällande förlossningar. Värkarna mycket sämre, barnet blir utmattat och utvecklar acidos, placenta avgår inte alltid så mamman störtblöder och behöver operation eller direkt kejsarsnitt om barnet inte kommit ut än pga dåliga värkar, ett snitt tar mycket längre tid att hämta sig ifrån. Vidare rent biologiskt återhämtar man sig sämre som äldre kroppsligt. Tar omkring 10 år för en ung person att helt återställa sig efter en förlossning och mycket längre tid för en medelålders.

Och sedan är det roligare att ha en pigg mamma och pigga äldreföräldrar och syskon osv längre tid än att vara ensambarn till föräldrar 45+. Man är inte lika pigg som 80-åring jämfört med 50-60-årig generellt.

Äckligt med sex bland äldre? Låter som en sjuk sak att säga. Beklagar om du fått höra det. Alla har sex i alla åldrar varför skulle man sluta med det. Pratar om att skaffa barn.

Det märks att du är ny på forumet, för jag kan lugnt säga att 9 av 10 trådar som gäller ålder på mammor är startade av unga föräldrar.

Eftersom du själv inte är äldre förälder så har du inte mött det.

Men vi som är det har fått höra allt vad du skriver till leda. Att du alls startar tråden visar att du har en jäkla massa åsikter om andras val

Nåväl

Kvinnor kommer fortfarande föda barn när de är medelålders.

Jag är också väldigt säker på att åldersgränsen för ivf är tagen på medicinska och etiska grunder. Sedan får ni protestera hur mycket ni vill.
  • sextiotalist
    Anonym (PF) skrev 2021-02-24 17:54:19 följande:

Det som är anmärkningsvärt är att de som är gamla i denna tråd och därmed anser sig vara mogna är de som visar sig vara mest omogna. De beter sig trots alla utbildningar och inre resor och ett liv i egoism inte ja utvecklats ett dugg utan fortsätter hävda att det är fint att skaffa barn när äggstockarna skramlar längs vägen.

De går till attack mot TS gång efter annan. De känner sig nog mycket stötta. Skulle hellre möta TS än dessa vuxenbebisar faktiskt.

Nej, att vara medelålders föräldrar är inte bra enligt mig pga flera anledningar.

Konstigt att det blundas för sanningen kring detta så ihärdigt.

Enligt dig?

Såklart vi blir irriterade när man tycker en massa och nedvärderar hälften av Sveriges mödrar.

Nej det är ingen sanning. Det är din åsikt. Du har rätt till din åsikt, men du kommer även få den motsagd.

Vi ifrågasätter henne
  • sextiotalist
    Anonym (PF) skrev 2021-02-24 18:02:04 följande:

Det var ju någon kvinna i Indien som födde barn när hon var 69 va? läste du om det? Häftigt!

Om du läst vad jag skrivit så är jag säker på att max ålder på ivf är taget ur etisk och medicinsk aspekter

Min släkting fick barn på naturlig väg. Uppenbarligen fullt fungerande äggstockar.
  • sextiotalist
    Anonym (PF) skrev 2021-02-24 18:05:09 följande:

För ni blundar för sanningen och låter ego och okunskap kring basal biologi gå före.

Henne...? Nej folk går till personangrepp mot henne hela tiden, de som påstår sig vara vuxna och mogna som väntat med barn i decennier och fokuserat på sina egna behov. Ja men det är norm att så gamla människor håller på skaffa barn istället för att göra det tidigare och sedan får samhället ofta bekosta det. Folk tar sjukligt lång tid på sig att växa upp och vissa gör det inte alls. Det är jag jag jag hela tiden. Kan bäst vet bäst alltid

Suck.

Jag är en stolt äldre mamma. Precis som flera av mina vänner. Det är våra barn man hittar man på de högre utbildningarna och inte i fängelse (skulle vara intressant och se åldern på deras föräldrar) om man nu ska sänka sig till den nivån
  • sextiotalist
    Anonym (80h) skrev 2021-02-24 18:45:50 följande:

Det är mycket som är basal biologi som vi väljer att behandla: hjärtfel, diabetes, epilepsi, njursvikt. Om basal biologi sätter ribban för rätten till behandling, så är frågan vad som finns kvar att behandla.

Och hur ska man då förhindra oss defekta?

Tvångssterilisering? Tvångsaborter? LVU på barnen?
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning