Anonym (Syrenflickan) skrev 2021-02-24 16:19:22 följande:
Jag tillhör inte målgruppen som TS efterfrågar, så jag kan inte besvara frågorna, men håller i stort med om resonemanget. Det behövs mer upplysning i samhället om riskerna med att få barn sent samt om hur fertiliteten sjunker med åren. Ålder vid barnaskaffande har blivit en nästan lika känslig fråga som t.ex. övervikt i dagens samhälle, vilket är lite märkligt, eftersom det faktiskt bara handlar om biologi.
Jag tycker personligen inte att samhället ska bekosta IVF alls, då det finns sterila exemplar inom alla djurarter och det är så av en anledning, men om man nu ska göra det så absolut inte till personer äldre än 35 år. Har man inte tagit tag i att försöka skaffa barn på de cirka 15 år man då i regel haft på sig, så kan man bekosta sin IVF själv, enligt mig.
En sak är säkert, man har sedan man nästan fick mens första gången matats med information om detta.
Förut var det 25, nu är det 35. Dvs ju mer kunskap man får, så har man också reviderat åldern uppåt.
Egentligen är inte åldern så känslig. däremot så finns det en grupp som maler detta mer än andra, det är unga föräldrar.
Det verkar faktiskt mer känsligt för unga föräldrar att äldre kvinnor kan bli gravida och få barn.
Vi äldre får höra:
Vi orkar inte (fast vi vet att vi orkade det utmärkt)
Att det är stor risk att vi föder skadade barn (det är en liten förhöjning, risken att få missfall är betydligt större)
Att det är synd om barnen. Numera är det vanligt med äldre föräldrar, så barnen är inte utpekade
Att det är äckligt (med avseende på att så "gamla" personer har sex)
Vi kommer ha svåra förlossningar, även där, en förhöjd risk, men det är fortfarande inte vanligt.
Sämre återhämtning, till vad då? 25-årskroppen?
Sedan det vanliga, festa, egofixerade, statusfixerade etc. jag vet inte hur många tillmälen vi äldre mammor har fått av de yngre
Ja, det handlar om biologi. förr, innan p-medel fanns, då födde kvinnor barn i större utsträckning än nu efter 40.
Lite historisk fakta, en del från den tiden när det inte fanns varken IVF eller p-medel, dvs då det endast var biologi
www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/