Mycket Tabubelagt ämne varning
Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 11:31:06 följande:
Det är det jag menar... varför råder det sån inställning hos många att de aldrig känner att de växer upp? Man har varit myndig i 12 år när man är 30 och har haft många vuxna åtaganden. När går gränsen då när man blir vuxen? Bör vi höja myndighetsåldern till 35-40 också så att man verkligen känner att man lämnat barndomen och vuxit i sig själv?Nu är jag av den åsikten att om man vill skaffa barn så är bör man
Ha bott ensam ett par år
Ha bott tillsammans med mannen ett par år (inte check på denna, men det var inget planerat barn så lite förlåten)
Ha stabil inkomst (sedan kan det ändra sig under livet, det vet jag)
Varför
Bott ensam, för att veta i sig själv att man fixar att bo själv om det skulle gå åt skogen, att man känner den mannen (så mycket det går) även efter förälskefasen och att man har egen ekonomisk trygghet.
Endast ett par, av de jag känner, som fick barn tidigt, lever ihop med samma man. betydligt högre andel av de jag känner som fick barn sent, lever ihop med samma man även när barnen lämnat boet.
Denna iakttagelse stämmer väl överens med den statistik som man har över hur stor sannolikhet det är att en relation överlever de första 10 åren
Hittar tyvärr inte en länk (mer än amerikanska, men känner att amerikanska undersökningar på relationer inte är så relevanta för Sverige, även om denna stödjer det jag skrev)