• Anonym (Moa)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (Moa) skrev 2021-02-25 08:49:23 följande:

En till fråga till dig TS:

Hur svarar du själv på din fråga

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

Låter lite som att det är oviktigt vilken pappa det blev till dina barn?

Hur kan man inte tycka att det är viktigt att få barn med rätt partner? Det är ett livslångt åtagande, anser jag!

Vilken man som blir pappan, det är spelar inte så stor roll, bara han är 16 år äldre än den unga kvinnan så... Eller hur TS?
  • Anonym (Moa)

TS, när du är 40, och som du själv skriver gammal, kommer din man vara ur-gammal, nämligen 56.

När ditt yngsta barn blir 20, kommer din man vara pensionär. Hur ser du på det?

• Anonym (Moa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 16:43:22 följande:
    Skaffa med en såkallat inte vuxit i sig själv inte är redo måste gå på krogen inte vet var han har sig själv kan du inte göra abort för det är så lätt-tönt kille som en hög procentuell andel är
    Varför är enda alternativet för dig att supa och gå på krogen om det nu är så att man inte vill ha barn?
    Finns det ingenting annat i ditt liv?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 03:46:03 följande:
    För att det är så samhället ser ut. Folk inser inte att de är vuxna förrän väldigt sent i livet. Jag hade förvisso kunnat välja en jämnårig strulputte som vill förverkliga sig själv på krogen några år och därmed fått vara beredd på att offra mycket för egen del. Därav låg jag aldrig med jämnåriga för att slippa den risken. Plus att äldsta ej var planerad var jag ändå villig att ta risken att ha oskyddat samlag och blev glad när jag fick veta jag var gravid.

OK, du var 20 år och låg oskyddat med en man som var 36. Barnet var på inget sätt planerat av någon av er.

Hur länge hade du känt honom?

Hur länge hade ni bott ihop?

Hur övertygad var du om att han skulle bli en superbra pappa?

Varför är det OK att din man skaffade barn vid 36 plus, men par som gör IVF vid den åldern får dig att se rött. Varför?

Du vet väl att statistiken säger att kvinnor lever längre än män. Om du verkligen var seriös med allt du skrivit i denna tråd om att barn ska minsann inte behöva ha så gamla föräldrar som får barn när de är 35-45 och att barn har rätt till båda sina föräldrar och man är förälder till man dör, ja då har du en hel del att fundera på hur du själv gjorde.

Du kastar som sagt sten i glashus! Du är totalt oseriös!

• Anonym (Moa)
    sextiotalist skrev 2021-02-28 08:42:03 följande:
    Hur löser man det när båda läser en utbildning där det krävs 50-60 timmars studier per vecka?
    När båda har tentor samtidigt (då man läser ännu mer) ?
    När båda läser en utbildning där laborationer är mellan 17 och 21?
    Beskriver en civilingenjörsutbildning både under min tid och under nutid

Precis.
    Både jag och min man läste till civilingenjörer.

Det har betalat sig för både samhället och oss. Vi har båda mycket höga löner (framförallt har vi roliga jobb ) och betalar således mycket i skatt!

Kan tillägga att vi båda tar hand om oss, ingen röker ingen är överviktigt och ingen av oss har nämnvärt belastat sjukvården, ännu...

TS, röker du? Vad ligger din IBM på? Eftersom det visat sig att det inte är åldern som fått dig att se rött och starta tråden, utan det är just skattemedel till IVF som stör dig, så undrar man ju, hur mycket bidrar du till statskassan och hur mycket belastar du och din familj den? Hur noga har du varit under pandemi-tiden? Har du åkt på Covid-19?

• Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-02-28 10:52:47 följande:

Precis. smile1.gif
    Både jag och min man läste till civilingenjörer.

Det har betalat sig för både samhället och oss. Vi har båda mycket höga löner (framförallt har vi roliga jobb smile1.gif ) och betalar således mycket i skatt!

Kan tillägga att vi båda tar hand om oss, ingen röker ingen är överviktigt och ingen av oss har nämnvärt belastat sjukvården, ännu...

TS, röker du? Vad ligger din BMI på? Eftersom det visat sig att det inte är åldern som fått dig att se rött och starta tråden, utan det är just skattemedel till IVF som stör dig, så undrar man ju, hur mycket bidrar du till statskassan och hur mycket belastar du och din familj den? Hur noga har du varit under pandemi-tiden? Har du åkt på Covid-19?

*BMI

Eftersom allt TS egentligen vill tala om är skattefinanser... , tydligen.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 13:55:56 följande:
    För 20 år sedan fick min svägerska sitt första barn vid 39. Hennes tåg hade redan gått ansåg både hon och alla andra, men vi tyckte såklart att det var fantastiskt. Däremot var det ovanligt och oväntat att få barn vid en så hög ålder. Min mamma var 31 när hon fick mig och hon var en av de äldre mammorna i klassen. Idag anser vi att det är helt normalt att få barn vid 40, men kroppen åldras inuti trots att vi känner oss pigga och unga. Kroppen är gjord för att föda vid 20-25 år. Då är det minst risk för komplikationer och förlossningskador. Det är inte en kränkning till äldre mammor utan ren biologi. Går allt bra spelar det såklart ingen roll.

Min mamma fick mig när hon var 40.

Hon var dock inte förstföderska.

TS börjar hela tråden med att hur kan man vänta så länge som till 35-40 med att skaffa första barnet. Det ökar risken för att det blir fel på barnen osv osv...

Sedan visar det sig att när hon var 20 och hade oskyddat sex med en 16 år äldre man så blev resultatet ett helt oplanerat barn.

TS missar att även mäns åldrande påverkar barnet. Barn med äldre pappor löper högre risk för såväl autism som bipolär sjukdom.

Tråden har ju utvecklat sig till att TS inte tycker det är OK att IVF finansieras med skattemedel. Så det är ju det tråden handlar om, tydligen.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-28 06:05:02 följande:
    Ska samhället stå och bekosta dåliga val du gjorde när du var vuxen för att du saknade insikt? Var ego? Hade en oförmåga att planera framåt?

Vilka dåliga val tycker du inte samhället ska stå för?

Någon som rökt och fått lungcancer; ska de bekosta det själva?

Någon som valt att inte träna minst två gånger i veckan och inte alltid ätit hälsosamt som får diabetes typ 2, ska de bekosta sin vård själv?

Någon som varit oförsiktig i pandemi-tider och dragit på sig Covid och behöver vård, ska de bekosta vården själva?

• Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 14:38:36 följande:
    Ja, TS kanske har uttryckt sig klumpigt, men om man läser trådstarten utan att gå i försvarsställning, så förstår man vad hon menar. Hon tycker inte att det är ok att vänta tills det nästan är försent och sedan vänta sig hjälp från samhället. Hon tänker att om man börjar försöka vid 39 år och 4 mån och det inte tar sig, så har man gjort valet att prioritera annat. Hon tycker ju att barnlösa ska få hjälp inom rimlig ålder. Det här är en känslig fråga och jag upplever att många i tråden tar åt sig personligen. 
    Kan man verkligen få en fertilitets-utredning när man är 39 år och 4 månader och det inte tar sig efter 1 försök? Är det mannens eller kvinnans ålder? Vilken region?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 14:38:36 följande:
    Hon tänker att om man börjar försöka vid 39 år och 4 mån och det inte tar sig, så har man gjort valet att prioritera annat. Hon tycker ju att barnlösa ska få hjälp inom rimlig ålder. Det här är en känslig fråga och jag upplever att många i tråden tar åt sig personligen. 

Jag tycker inte frågan om samhället ska hjälpa med IVF eller inte är en känslig fråga.

Känsligt är det däremot med ofrivillig barnlöshet. Det finns ofta en stor sorg i det. Sorg brukar ofta dra med sig många och stora känslor. Långt ifrån alla par som är ofrivilligt barnlösa börjar försöka vid 39 år och 4 månader.

Det som provocerar så med TS är hennes totala okunskap, men ändå så kategoriska och tvärsäkra uttalandet. 

Men sen är det tydligen OK att hennes man inte var redo för barn förrän han var 36 plus och hade sämre spermier med högre risk för sjukliga barn... Som sagt sten i glashus och mycket okunskap och ändå fördöma andras val.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 16:23:59 följande:
    Nej, det var en aning tillspetsat. Jag är strax över 40 och har idag vuxna barn. Flera av mina väninnor, mellan 38-41, kämpar idag med att försöka bli gravida. Det är en oerhörd sorg och det tär på deras relationer. De uttrycker att de ångrar att de inte prioriterade barn tidigare, då deras önskan att bli föräldrar trumfar deras önskan till en perfekt relation. TS må ha uttryckt sig klumpigt men kan vara färgad av att äldre mammor oftast hävdar att de är bättre och tryggare föräldrar. Det var inte enkelt att vara mamma som 20-åring i en grupp med 35-åringar som hade lilla gumman attityd. Jag hade en stabil relation och är gift med pappan än idag, 22 år senare.

Var skriver TS att denna tråd handlar om att 35 plus mammor och pappor har en dålig attityd till unga mammor?

Vad har det med IVF att göra?

Jag tror inte man kan dra alla 35 åringar eller 20 åringar över en kam. Men inte ens flertalet 35 plus föräldrar har jag upplevt har en dålig attityd mot unga mammor. Om det är det tråden handlar om och TS känner att de flesta i hennes närhet, kanske hennes man och hans vänner, har en lilla gumman attityd mot henne, så är mitt tips att byta umgänge.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 11:42:53 följande:
    Så min fråga är egentligen
    1) varför skaffar ni inte barn tidigare?
    2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?
    3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?
    4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?
    5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?
    TS, din man som var över 36 år när ni blev gravida med första skriver du. Totalt oplanerat dessutom.
    Vad är hans svar på dina frågor?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 16:54:52 följande:
    Hennes man är äldre absolut, men kvinnans ålder är viktigare.

Varför är kvinnans ålder viktigare?

Jag antar att du menar utifrån det TS skrivit om.

Dvs barnens rätt till sina föräldrar och att barnen inte ska behöva ha gamla föräldrar osv. Risk för att barnen får sjukdomar/bokstavskombinationer...

• Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 17:16:39 följande:
    Risken för ofrivillig barnlöshet trodde jag var i fokus här. Ofta är mannen lite äldre i förhållanden så när kvinnan är 40 så kanske mannen är 45-50. Min uppfattning är att barnlösa kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd. De vill ha barn oavsett. 36 år som man är ingen anmärkningsvärt hög ålder.

I min umgängeskrets är många jämnåriga.

Det går ju såklart att kolla statistiken för huruvida ofrivilligt barnlösa oftast är jämnåriga eller att mannen oftast är 10 år äldre.

Jag tror du har fel när du skriver att "kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd". Jag tror varje sund kvinna som blir gravid vill ha ett fullt friskt barn.

Jag var ganska precis fyllda 39 när vi hade lyckan att bli gravida. Jag åt inget godis, inget chips, drack inget kaffe trots att jag väldigt gärna hade velat och sniffade så ofta jag kunde på min mans kaffe. Jag åt omega 3, vitamintabletter för gravida. Tränade.

Vi gjorde de test vi kunde och struntade verkligen inte alls i om barnet skulle få diagnoser eller inte. Det var både lågt och korkat skrivet av dig! Vi hade utan tvekan gjort abort om testerna visat något. Vet du vad skillnaden i risken är för en äldre kvinna? En äldre man?

Jag hade turen att ha en ohört bra graviditet. Varken mådde illa eller spydda någon gång. Åt bra och kunde både träna och jobba fram till slutet. Att både kunna träna och äta väldigt nyttigt är ju ganska fördelaktigt.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 18:54:40 följande:
    Hade du som 39 årig och barnlös verkligen gjort abort om du visste att barnet hade Adhd? Nu går ju inte det att se på några tester, men är det verkligen hela världen? 
    Jag har aldrig påstått att du gjort något fel eller är sämre för att du fick barn sent, så varför så hetsig ton? Du går på som att jag har kränkt dig.

Varför anser du att jag har en hetsig ton?

Prova läs mina inlägg med en annan ton i ditt huvud.

Nej, det går inte att se ADHD. Hur grav hade ADHD:n varit i ditt hypotetiska fall?

Nej jag anser inte att du kränkt mig. Jag anser att du skriver väldigt korkat och generellt om alla kvinnor kring 40 som blir gravida och vill behålla barnet när du skriver ""kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd"."

• Anonym (Moa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-23 11:42:53 följande:

plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa. 
    Så min fråga är egentligen
    1) varför skaffar ni inte barn tidigare?
    3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?
    4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?
    5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet? 
    Hur gammal är din yngsta och hur gammal är pappan till det barnet?

Vad svarar den pappan på dina frågor ovan?
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning