Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 17:16:39 följande:
Risken för ofrivillig barnlöshet trodde jag var i fokus här. Ofta är mannen lite äldre i förhållanden så när kvinnan är 40 så kanske mannen är 45-50.
Min uppfattning är att barnlösa kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd. De vill ha barn oavsett. 36 år som man är ingen anmärkningsvärt hög ålder.
I min umgängeskrets är många jämnåriga.
Det går ju såklart att kolla statistiken för huruvida ofrivilligt barnlösa oftast är jämnåriga eller att mannen oftast är 10 år äldre.
Jag tror du har fel när du skriver att "kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd". Jag tror varje sund kvinna som blir gravid vill ha ett fullt friskt barn.
Jag var ganska precis fyllda 39 när vi hade lyckan att bli gravida. Jag åt inget godis, inget chips, drack inget kaffe trots att jag väldigt gärna hade velat och sniffade så ofta jag kunde på min mans kaffe. Jag åt omega 3, vitamintabletter för gravida. Tränade.
Vi gjorde de test vi kunde och struntade verkligen inte alls i om barnet skulle få diagnoser eller inte. Det var både lågt och korkat skrivet av dig! Vi hade utan tvekan gjort abort om testerna visat något. Vet du vad skillnaden i risken är för en äldre kvinna? En äldre man?
Jag hade turen att ha en ohört bra graviditet. Varken mådde illa eller spydda någon gång. Åt bra och kunde både träna och jobba fram till slutet. Att både kunna träna och äta väldigt nyttigt är ju ganska fördelaktigt.