• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

molly50 skrev 2021-03-01 15:17:48 följande:

Trots det så har du ju själv valt en äldre förälder till dina barn.

Men när andra gör det så är det fel.

Ja för tusende gången annars hade jag fått vara barnlös eller ensamstående
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-03-01 15:02:38 följande:

Äh, det är svårt för en som läst statsvetenskap att förstå hur det är på en teknisk högskola. 

Det är det säkert. Jag förstår mig personligen inte på folk som läser till statsvetare. Har läst en lika lång utbildning som ni som inte hör till flumutbildningarna och kan titulera mig därefter. Det är svårt att inte vara nedlåtande ibland eller hur?
  • Anonym (Milori)
    Anonym (80h) skrev 2021-03-01 14:31:20 följande:

Nej, i princip alla svenska lärosäten fungerar så. Om du har gått en utbildning som är väldigt snäv med 3 deltagare, så ja kanske, men än så länge är du rätt ensam med tentaflyttarfantasier, så du kan räkna med att det inte görs i någon större skala..

Om du tänker dig en klass med 300 studenter. På en utbildning där personerna kommer att behövas akut efteråt. Och hälften har barn. Hur många blir det?
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-03-01 14:59:00 följande:

Ja, är det så svårt att förstå?

De lokaler (föreläsningssalar och övningssalar) är dimensionerade för ett antal studenter för just föreläsningar och övningar.

Vid tentor så är hälften av platserna (minst) reducerade. För att hålla distans mellan eleverna. En övningssal som vanliga fall rymmer 30 studenter, har endast 15 vid tentor. En föreläsningssal (med fasta platser) som rymmer 150 studenter har endast möjlighet att ha 50 tenterande studenter. 

Jag läser just nu faktiskt vid sidan av jobbet och vi gör tentorna online
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-03-01 14:52:33 följande:

Det är tydligen så att hälften av infertilitetsproblemen finns hos mannen, det fick en väninna reda på, då det visade sig att hennes man saknade livsdugliga spermier. De var erbjudna spermadonation, men valde adoption istället. 

Men det finns nog en hel del barn eftersom det har funnits betydligt längre än äggdonation. 

Även där finns det en övre gräns för männen, 40 år. 

Nej 55 år. Om vi pratar om samma sak nu, att en man ska genomgå ivf? Eller menar du donation?
  • Anonym (Milori)
    Anonym (1.) skrev 2021-03-01 14:12:52 följande:
    Var har du hittat det? 

"a study in Nature found that rates of autism and schizophrenia rise sharply in the babies of older dads, with the risk doubling for every 16.5 years of paternal age. Another study, also in Nature, found something similar for autism, beginning when a man is just 35 - the same ostensible trouble-age as for moms."

Man drar inte slutsatser och utformar inte riktlinjer utifrån resultatet av enbart en studie. Precis kan man se i flera studier att det börjar då för att sedan öka. Vad tycker du, ska man avråda alla att skaffa barn efter 35?
  • Anonym (Milori)
    Anonym (1.) skrev 2021-03-01 19:01:50 följande:

Det är EN studie av många. Skulle jag leta upp 150 stycken och länka här menar du? 

Haha, nej, det är ju DIN åsikt! xD 

Det är så sorgligt att en så stor grupp människor i samhället är så lurade. Nej men fler än en gärna.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 18:34:27 följande:

Ganska mycket. Men du frågar om folks skäl i trådstarten och slår ned och sågar alla argument och skäl folk lyfter fram genom hela tråden.

Var du öppen för att ta in folks skäl när du startade tråden, eller ville du bara veta hur alla som inte lyckats få familj lika tidigt som du tänkte för att sedan såga dem och deras val jäms med fotknölarna? Om man ska vara rak på sak.

Det enda jag sågat är när folk försöker få det till att det inte innebär någon som helst risk med att vänta med att skaffa barn trots att det är vetenskapligt bevisat att så är inte fallet.

Att ifrågasätta, vända och vrida på argument är inte samma sak som att såga någon vid fotknölarna.

Ja, jag har väl svårt för det här kollektiva aldrig-växa-upp-attityden som råder bland äldre personer som ska börja skaffa barn och lyckas eller inte lyckas. Som inte inser att man inte kan kontrollera allting men ändå ska hävda in i döden att de har rätt och sprider detta vidare till andra unga. Finns hur många poddar som helst i ämnet från folk som lever ofrivilligt barnlösa. Det finns massa forskning att läsa.
  • Anonym (Milori)
    molly50 skrev 2021-03-01 19:15:33 följande:

Så kanske de tänker som väntat lite längre med att skaffa barn också.

Ja vilket enligt mig är väldigt ologiskt och ett dåligt val
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 19:33:30 följande:

Men vad skall de göra då, enligt dig, de som inte hittar någon som vill skaffa barn med dem innan 30, men som vill skaffa barn i ett parförhållande och inte starta barnets liv som ensamstående föräldrar?

Hur ska de lösa det?

Dejta någon. Fundera över vad som inte funkat tidigare. 30 är inte för sent.
  • Anonym (Milori)

Ni som förespråkar att man ska skaffa barn som gammal. Anser ni att det ska finnas åldersgräns för ivf och i så fall varför?

Hade ni själva velat växa upp som ensambarn till äldre föräldrar eller växa upp med syskon och ha föräldrarna i livet lite längre?

• Anonym (Milori)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 19:30:06 följande:

Men det finns också många som skaffat barn i äldre ålder (38-42) där det gått alldeles utmärkt. Där man fått sitt efterlängtade barn och livet blivit väldigt fint.

Jag vet också om människor i den ålderskategorin som absolut ?vuxit upp? men som av andra skäl inte hittat någon att bilda familj med innan dess. Alla som skaffar barn sent har inte lattjat bort livet innan dess. Och några av de du ser som kanske reser i åldern 30-35 och upptäcker världen, eller gör andra saker istället för barn då kanske väldigt gärna vill ha barn - men inte på egen hand, utan lever då livet för att leva det och fylls det med glädje istället för att gå runt 5 år och bara leta någon att avla ett barn med. Om de sedan hittar någon som 35+ tror jag många då ändå vill ge det ett försök med barn. Däremot tror jag många då ändå är medvetna om att det kan vara svårare. Iaf är det den bild jag fått.

Jag tror inte att det är så svart/vitt helt enkelt. Det finns många skäl till när man skaffar barn eller inte skaffar barn i livet. Och jag skulle inte döma en 21-åring som känner att det är rätt tid om personen har en plan, eller en 40-åring som för första gången hittat någon som hon känner att det finns en framtid med, om hon vill försöka.

Jag tänker också som sagt att åldersgränsen på 40 för skattefinansierad IVF finns av en tanke när det är en insats som är rimlig mot chansen att det lyckas. Vill folk betala ur egen ficka efter det tänker jag inte heller döma, eller skamma, dem.

Varför ska gräns ens finnas? Det går ju bevisligen att genomföra efter 40 också.

Okej så vad har man gjort alla de åren om man nu tycker det är viktigt med familj med barn? Nä men de flesta har gjort det.
  • Anonym (Milori)
    molly50 skrev 2021-03-01 19:22:27 följande:

Det är ju det du gör.

Baserat på hennes studie
  • Anonym (Milori)
    Anonym (1.) skrev 2021-03-01 19:19:44 följande:

Lurade? Vad pratar du nu om? 

Gamla föräldrar försöker pådyvla andra att det är riskfritt och helt försvarbart att vänta länge. De tror på det så starkt själva. Befolkningen i landet blir äldre och äldre och andelen äldre och yngre matchar inte, medelåldern blir äldre, risken för massa saker ökar med familjebildande och stigande ålder. Men nej man ska tuta i andra att prioritera dig dig dig och alla som är pålästa i ämnet ljuger. Till och med två civilingenjörer vet bättre än forskare inom ämnet. Det är lite som när hotar forskare inom corona och går till personangrepp och letar upp dem på deras hemadressen. Allt för att det inte passar in i de opålästas kanbästvetbäst-attityd. Många är mycket trötta på att behöva förhålla sig till dessa ekonomiskt.
  • Anonym (Milori)
    molly50 skrev 2021-03-01 20:15:08 följande:

Baserat på dina åsikter,snarare.

Nej hennes studie.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (80h) skrev 2021-03-01 20:17:48 följande:

Appappapp, jag har inte påstått att jag vet bättre än forskare inom ämnet. Jag har berättat varför barn inte är lämpligt under studietiden till civilingenjör.

Du är bra på att lägga ord i mun på folk och att dra slutsatser som passar din agenda. Fult.

Nää. På vilket sätt då
  • Anonym (Milori)
    Anonym (80h) skrev 2021-03-01 20:08:14 följande:

Jag förstår inte vad du frågar. Akut efter vad?

Efter examen. 150 personer gäller det och inte 1 som du ville framhärda
  • Anonym (Milori)
    Anonym (1.) skrev 2021-03-01 20:04:37 följande:

Du får ursäkta mig, men du börjar upplevas som väldigt irrationell och ombytlig av flera nu här i tråden.Det går inte att bemöta dina resonemang för du ändrar dig hit och dit hela tiden.

Ingen här har sagt att det inte finns några risker för 35-plussare, det enda vi försöker göra är att förklara för dig varför vissa inte har något val än att börja då, eftersom dom inte träffat någon tidigare (som jag). 

Jag förstår inte längre varför du startade tråden. Var det för att alla vi "äldre" skulle svara, ja du har rätt, vi lägger ner försöken att få ett barn här och nu. 

Det börjar kännas lika hopplöst som när man diskuterar med en incel-man. 

Nej, äldre har en nedlåtande ton mot yngre mammor överlag.

Har hållit mig till ämnet hela tiden. Är man beredd att ta risken, varsågod. Fortsätt med det. Ingen svarar rakt ut på frågan - varför inte skattefinansiera ivf upp till exempelvis 60-70 år?
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 19:30:06 följande:

Men det finns också många som skaffat barn i äldre ålder (38-42) där det gått alldeles utmärkt. Där man fått sitt efterlängtade barn och livet blivit väldigt fint.

Jag vet också om människor i den ålderskategorin som absolut ?vuxit upp? men som av andra skäl inte hittat någon att bilda familj med innan dess. Alla som skaffar barn sent har inte lattjat bort livet innan dess. Och några av de du ser som kanske reser i åldern 30-35 och upptäcker världen, eller gör andra saker istället för barn då kanske väldigt gärna vill ha barn - men inte på egen hand, utan lever då livet för att leva det och fylls det med glädje istället för att gå runt 5 år och bara leta någon att avla ett barn med. Om de sedan hittar någon som 35+ tror jag många då ändå vill ge det ett försök med barn. Däremot tror jag många då ändå är medvetna om att det kan vara svårare. Iaf är det den bild jag fått.

Jag tror inte att det är så svart/vitt helt enkelt. Det finns många skäl till när man skaffar barn eller inte skaffar barn i livet. Och jag skulle inte döma en 21-åring som känner att det är rätt tid om personen har en plan, eller en 40-åring som för första gången hittat någon som hon känner att det finns en framtid med, om hon vill försöka.

Jag tänker också som sagt att åldersgränsen på 40 för skattefinansierad IVF finns av en tanke när det är en insats som är rimlig mot chansen att det lyckas. Vill folk betala ur egen ficka efter det tänker jag inte heller döma, eller skamma, dem.

bevisligen vänder sig 45+are till privata kliniker utomlandss och det kan gå ibland. Ja det fanns en blinddöv, underamrsampiterad man också som klarade av att jobba som lokförare och kommunicerade enbart med hjälp av klickljud. Mirakel sker.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning