Anonym (Fattar inte.) skrev 2021-03-01 11:18:46 följande:
Här funderar jag, tycker du samma om annan vård? Ska rökare inte få behandling för lungcancer eller KOL? Ska överviktiga inte få hjälp för diabetes typ 2? Eller är det just familjeplanering du tycker är så specifikt att just den kategorin inte ska få hjälp?
Och på samma tema - men tvärtom - den som skaffat barn tidigt och spenderat lång tid hemma med sina barn, ska de enligt dig ha rätt att plugga gratis på universitet och få studiebidrag för det på äldre år? Eller ska de få finansiera och betala sin utbildning själv eftersom de ?intr tagit ansvar för vad de vill?.
Försöker förstå lite hur du tänker TS.
Och - Vad säger du om en person som varit mobbad, aldrig hittat någon att dela sitt liv med, och levt ensam. Och som vid kanske 37 års ålder äntligen hittat någon att dela livet med. Men hela tiden dessförrinnan jobbat heltid och betalat skatt. Ska den personen då inte få hjälp med IVF om det skulle behövas för att den får skylla sig själv?
Jo, men om jag exempelvis arbetar på en vårdcentral och har emot en rökare eller en överviktig patient så säger ju inte jag att jag skiter i vad du gör, du får röka hur mycket du vill eller är vad du vill du är ändå fet och har skyhögt blodsocker.
Man arbetar ju förebyggande och behandlande med alla dessa på olika sätt. Och det är många som slutar röka också och går ner i vikt. Det är ofta ett resultat av stress och brist på kunskap kring hur man kan planera sin dag. Då får de undervisning i det. En person som gått väldigt långt i sin sjukdom får ju inte aktiv behandling heller utan allt som ofta palliativ vård.
Är man tillräckligt motiverad till någonting så når man ju dit. Vissa människor är kanske inte det eller ser inte riskerna med ett beteende för att det är för abstrakt, de kanske lyssnar på någon som inte har kunskap i ämnet som själv kanske har vinning på att lära den andre fel saker.
På samma sätt är det ju med att skaffa barn. Vill man ha det och man känner till riskerna med att vänta blir ju risken med att vänta att man inte får barn alls. Råder det en norm att man ska skaffa barn sent så blir ju detta en stor grupp till sist. Kostnadsmässigt är den mycket mycket hög jämfört med exempelvis ett besök på vårdcentralen. Att lägga sådana hiskeliga belopp på helt onödiga livsval och konstiga normer är väldigt onödigt för alla inblandade.