• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

molly50 skrev 2021-02-27 15:48:30 följande:

Men varför klagar du då på andra som tänker på samma sätt som du?

Men det är ju precis det jag inte gör. Jag tänker inte så. Men viljan att ha barn vägde tyngre.
  • Anonym (Milori)

Äldre föräldrar är inte dåliga föräldrar. Det är inte heller lika med att de är bra föräldrar. Ålder är som jag ser det ingen garanti för god kvalitet på föräldraskap. Vet av erfarenhet x flera helt förjävliga föräldrar rent ut sagt som varit utav det äldre slaget. Sämre delar av personligheten växer inte alltid bort (mognad).

Ens materiella tillgångar växer ju oftast med åren oavsett man har barn eller inte.

Så länge man kan ge ett barn en god levnadsstandard är det väl bra nog? Att vara närvarande är väl ändå det viktigaste?

• Anonym (Milori)
    Anonym (Jf) skrev 2021-02-27 16:44:41 följande:

Det här är inget tabubelagt ämne TS, det är dina invävda värderingar som är tragiska

På vilket sätt exakt är dem tragiska? Samhällets syn på unga föräldrar är tragisk. Läs genom tråden så ser du vad som är tragiskt..
  • Anonym (Milori)
    molly50 skrev 2021-02-27 16:04:00 följande:

Du tycker alltså inte att man är för gammal för adoption vid 35,men för gammal för att skaffa egna barn?

Vad är skillnaden,menar du?

Man måste ju ta hand om barnet vid båda tillvägagångssätten.

35 är ingen hög ålder sådär, men det är svårare att bli med barn på naturlig väg. Tycker väl personligen att man är lite på gränsen alltså men ändå ok. Jo, men som jag skrev är man inte en dålig förälder för att man är en gammal förälder. Dessutom får nog det adopterade barnet en bättre uppväxt hos de mottagande föräldrarna än de hade haft på någon institution eller på gatan bland missbruk och prostitution. Tänk att skydda så många av dessa barn som möjligt. Adoptionsprocessen är ju i många fall mycket kortare än ivf-processen. Förstå hur många invasiva ingrepp de stackars paren behöver genomgå ofta helt i onödan. Hur mycket energi och pengar de lagt på det som gått till spillo som de istället kan lägga på ett levande barn som behöver omsorg och kärlek.
  • Anonym (Milori)
    Jemp skrev 2021-02-27 14:53:19 följande:

Vilket alternativ? Att ni inte skaffade barn, alt istället adopterade? Det är ju det du förespråkar att andra ska göra.

Att skaffa barn med en jämnårig.
  • Anonym (Milori)
    Erika71 skrev 2021-02-27 17:11:28 följande:

Jag läste hela artikeln, det är en ytterst liten risk. Jag tror inte att du har läst några artiklar innan din ts, jag tror att det är ännu en av dina fördomar som du ser som sanningar. Dessutom utgår jag ifrån att du hade skrivit tidigare om du hade haft det svårt att bli gravid vilket du inte gjort- därför anser jag att jag kan uttala mig om det.

Det finns inga allmänna normer runt familjelivet, det är det vi alla har försökt att berätta för dig. Där du bor, med supande omogna män i 30-års ålder, kanske det finns en sorts norm men för oss andra som har hunnit med mer i livet (både pga ålder och pga livsval) vet vi att liv ser olika ut, det finns olika anledningar till varför man tar olika beslut i livet.

När du kritiserar hur det ser ut idag så kritiserar du våra livsval. Mitt liv med min son som jag aldrig hade fått om vi inte fått hjälp med IVF (dessutom ICSI- ännu dyrare hjälp!), en hjälp vi behövde pga taskiga ägg i kombination med taskiga spermier. Ett liv du utåt sett skulle bedöma som egoistiskt eftersom vi hade förhållanden innan 30 där vi valde att inte skaffa barn, vi har flyttat runt och upplevt både andra städer, länder och kulturer. 

Som jag ser det har ingen att vinna på att det ser ut som det gör idag  

Vi har verkligen vunnit på att det ser ut som det gör idag!

Är glad för er skull för er son.

Okej, ja de livsvalen ligger långt ifrån det jag kan förstå. Kan verkligen inte relatera till hur man kan vänta så länge om det är så otroligt viktigt för en att skaffa biologiska barn. Så viktigt att man genomgår det du beskriver.
  • Anonym (Milori)
    LaFontaine skrev 2021-02-27 15:20:08 följande:

Jag blir verkligen förbluffad över ditt umgänge. Du kanske ska hitta nya kompisar? Då kanske du på köpet också får lite vidgade vyer. Världen är större än där din nästipp slutar vet du!

Du ser ju själv hur folk svarat i tråden? Är mycket nöjd med mitt umgänge som är väldigt varierat tack så mycket
  • Anonym (Milori)
    Anonym (1.) skrev 2021-02-27 15:35:27 följande:

Fast jo, indirekt säger du ju att hade jag skaffat barn med random loser vid 20-25 så hade jag inte varit (enligt dig) gammal och med risk för "missbildningar och svåra förlossningar" (jag skulle iofs inte ens genomgå en vag. förlossning om jag så var 20 och elitidrottare, så där har vi ännu en kostnad för samhället, mitt kommande kejsarsnitt, men det kanske är okej om jag slipper bekosta samhället med ivf ).

Nej en bra ålder absolut. Varför med en random loser?
  • Anonym (Milori)
    Jemp skrev 2021-02-27 09:49:31 följande:

Samhället går runt av att tillräckligt många föds eller invandrar. Om bara din lilla klick får föda barn ger det betydligt färre barn födda vilket ger betydligt färre som kan arbeta och ta i.

Lägg inte saker i min mun om att trycka ner eller kalla nån white trash. Det har jag verkligen inte gjort.

20 år? Det är ju inte ok med det spannet enligt dig.

Gällande sjukdomar så finns det i ett väldigt stort spann. De flesta har nåt dåligt anlag, men som knappast faller inom ramarna hög risk eller högt lidande. Frågan var din gräns men jag släpper det, känns rätt ofräscht att diskutera.

Återigen: VARFÖR är det egoism att prioritera sig själv? Så länge man inte har ansvaret för någon annan? Varför ser du det som ett skällsord att bry sig om sig själv?

Gränsen mellan egoism och att bry sig om sig själv går där det går ut över andra.

Ska samhället stå och bekosta dåliga val du gjorde när du var vuxen för att du saknade insikt? Var ego? Hade en oförmåga att planera framåt?

Aha men man måste inte sluta gå på fest eller resa eller plugga och leva under en sten för att man får barn varför tror så många det? 1) man är två föräldrar 2) barnen njuter också till viss del att hitta på spännande saker 3) har svårt att relatera till att den här transformationen från att man blir myndig tills man hittat sig själv tar så abnormt många år för många både bland män och kvinnor att det går ut över det eventuella familjeliv man vill leva senare.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-02-28 19:07:30 följande:

Jag skrev att det är min uppfattning baserat på de kvinnor i min närhet som nu kämpar med att bli gravida. Att få barn upptar all deras vakna tid. De är redo att lämna sin man, använda surrogat osv, så att adhd skulle vara ett hinder har jag svårt att tro.

Anonym (Moa) skrev 2021-02-28 19:00:38 följande:

Varför anser du att jag har en hetsig ton?

Prova läs mina inlägg med en annan ton i ditt huvud.

Nej, det går inte att se ADHD. Hur grav hade ADHD:n varit i ditt hypotetiska fall?

Nej jag anser inte att du kränkt mig. Jag anser att du skriver väldigt korkat och generellt om alla kvinnor kring 40 som blir gravida och vill behålla barnet när du skriver ""kvinnor runt 40 skiter högaktningsfullt i om barnet får adhd"."

Risken för psykisk ohälsa ökar med stigande ålder, autism, depressionssjukdom, bipolär sjukdom. Det är inte snällt mot barnet att vänta så länge när man vet att generna blir sämre. Man vet detta. Det är vetenskapligt bevisat x flera genom många år. Antingen får man ta ansvar för att skaffa barn i rimlig ålder, eller faktiskt titta på att adoptera. Precis som en skriver här i tråden håller många äldre mammor en mycket hetsig ton kring detta och lever i förnekelse kring dessa faktum. Man lägger krokben för sig själv som kvinna, män lägger också krokben för sig själva och för flera kvinnor genom att ha flera förhållanden med kvinnor som önskar ha barn men förvägra dem detta. De slösar deras tid.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning