Anonym (Q 40+) skrev 2022-01-15 17:43:57 följande:
rent generellt skiljer högst väsentligt mellan manligt och kvinnligt sätt att se på saken.
Vilket jag försökt beskriva tidigare i tråden, utifrån min egen personliga utgångspunkt.
För mig liksom för de flesta kvinnor jag pratat med så måste det finnas känslor med i bilden för att jag ska bli tänd och kunna ha extraordinärt sex med en annan person och därmed måste älskaren vara en person som jag verkligen kan gilla på riktigt.
Och om jag har extraordinärt sex med en sådan person så kommer känslor troligen att uppstå.
Med upprepat utmärkt sex med samma person så kommer känslorna högst sannolikt att bli ännu djupare och starkare.
För mig (liksom för de flesta kvinnor?) är hela upplevelsen med den personen, inklusive känslorna, det viktigaste, mäktigaste, starkaste och det som jag verkligen vill uppleva.
Det handlar alltså inte enbart om själva sexakten och inte enbart om den stunden, den tiden, som sexet varar, även i de fall som förspel och efterspel ingår i den stunden.
Utan för mig handlar det om så mycket mera än så då det för mig handlar om en mycket större total upplevelse där en relation till en annan person, inklusive känslor, ingår i totalupplevelsen och behövs för att jag ska bli riktigt tänd och kåt.
Där tror jag att de flesta män generellt fokuserar väldigt mycket mera på själva sexakten, ofta verkar ganska mycket fokus vara på just det penetrerande sexet och på orgasm, kanske också ofta på den visuella upplevelsen.
Vilket jag ofta tycker framgår tydligt när män beskriver det som de önskar sig, t ex att de önskar se en älskares/främlings/bulls "stora kuk" tränga in i kvinnan och kanske att det leder fram till hennes orgasm och tillfredsställelse.
Någon sådan beskrivning, eller något liknande, har jag aldrig någonsin hört en enda kvinna sätta ord på...
Min generella erfarenhet är att män mycket mera fokuserar på själva sexakten än på personen, även att många män ofta fokuserar mycket mera på en annan persons fysiska egenskaper än på de personliga egenskaperna. Rent generellt tycker jag att män mer ofta beskriver t ex bröst, rumpa och figur hos kvinnor medan de nämner kukstorlek och kanske muskler/vältränad etc hos män. Kanske kan det rent visuella ibland vara tillräckligt för att göra en man tänd och kåt?
Till skillnad mot oss kvinnor som oftare beskriver personen, dennes personlighet och personliga egenskaper. Kanske sätter ord på t ex hur en man är och uppträder, hur han talar och hur han tittar på mig, eller t ex hur han bemöter mig och andra människor. Det i sig är sådant som kan göra mig tänd och sådant som behövs för att jag ska kunna ta nästa steg och som så småningom kan leda fram till att jag kan bli kåt.
Om jag ska tillåta mig generaliserar lite om manligt/kvinnligt:
Som jag sagt tidigare, man utgår från sig själv.
Vi kvinnor vet att extra skönt sex med en person som vi gillar nästan garanterat medför att känslor uppstår. Därför vågar/vill inte de flesta av oss att vår man ska uppleva sådant skönt sex med en annan kvinna.
Männen som lika självklart utgår från sig själva vet att de gillar själva sexakten, skulle gilla att t ex ha sex med en kvinna med sådana fysiska attribut som han gillar (även om han inte vet ifall han skulle gilla hennes personliga egenskaper?) men att det inte alls behöver vara några andra känslor än kåthet med i bilden. Han skulle inte få några djupare känslor för henne annat än att han skulle uppskatta vilket underbart sex de har haft och kanske sedan gå vidare till nästa sexuella upplevelse. Därför vill/vågar så många män önska att dela sin kvinna med andra (?).
Jag tror att många män kanske skulle sluta drömma om att försöka förverkliga dessa fantasier/önskningar om de verkligen förstod att extraordinärt sex med en person vi gillar högst sannolikt leder fram till starka känslor hos de flesta av oss kvinnor.
Det här har jag också skrivit om i flera inlägg, bl a i #61.
Men det är alltså utifrån min egen personliga utgångspunkt. Även om jag är rätt övertygad att många kvinnor känner igen något i det jag beskriver så påstår jag absolut inte att det till punkt och pricka gäller för alla kvinnor.
Jag håller helt med dig I din analys om manligt och kvinnligt! Sedan får man aldrig glömma bort -som du skriver- att det finns stora variationer från medelvärdet. Både för kvinnor och män. Jag är definitivt en typisk kvinna som du beskriver, med jag uppfattar att min man kanske inte är en typisk man i alla aspekter. Jag har uppfattat att han också ser mer en helhet, än att fokusera på enskilda fysiska attribut. Eftersom jag tycker att min man har förmågan, att se saker från ett mer kvinnligt perspektiv, så är jag också trygg i att han förstår att jag kommer investera djupa känslor i relationer med andra män. Sedan så vet man ju inte svaret förrän vi sätter oss i den situationen själva.
Just nu styr han in våra fantasier på en mycket god vän till honom. Jag kan inte förneka att han har väldigt god förståelse vad för typ av män som tänder mig, men med ovanstående resonemang, så känns verkligen inte detta, något som ska tas längre än till fantasier, även om jag tror att intresset är ömsesidigt.