Anonym (Nyfiken) skrev 2021-03-05 23:11:54 följande:
Jag tror det handlar om att två olika personer har inte exakt samma preferenser, vad de gillar och tänder på. Det är sannolikt så att en persons preferenser dessutom ändrar sig över tid, och beroende på samspelet med sin partner. Det finns ett spektra från att mannen vill gå på swingersklubb med sin fru, och där han vill att det bara är rent sexuella känslor mellan sin fru och en tillfällig älskare, till att det handlar om att ha en fast älskare, med djupa känslor mellan kvinnan och älskaren. Däremellan lär det finnas en hel skala med olika preferenser och upplägg. Vissa upplägg bygger på full transparens mellan parterna, vissa upplägg har en förtroende i botten, men kanske inte transparens under händelseförloppet. Jag pratar nu nu inte så mycket från egen erfarenhet, kanske mer vad jag hör från er i tråden, vad min man säger, samt annan input. Det som är viktigt är väl i slutändan att alla parter går in i detta med samma förväntningar, eller vad jag förstår, att förväntningarna kanske inte är samma från början, men att händelser och handlingar gör att parterna formas och ändrar inställning, så att allt blir 1+1=3.
Sedan lär det väl finnas en del personer/relationer, som vi inte hör så mycket om här på tråden, där det inte blir samma lyckosamma resa. Det mest "intressanta" här är väl när den partnern som är mest tveksam till detta (oftast kvinnan?), är den partnern som går stärkt ur detta med en nyfunnen aptit på sex och relationer med andra partners...
Håller ni med mig i mitt resonemang ovan, eller har ni en annan syn på detta?
Så är det absolut att sådant ändras över tid. För några, låt säga 10 år sedan, så var det otänkbart att jag skulle vilja att min sambo ligger med andra och idag är det något jag fantiserar om.
Jag vet inte riktigt vad jag svara på angående din fråga men jag instämmer i att det är intressant om ens sambo som får detta berättat för sig och kanske som du också skriver är tveksam till upplägget först, (varför vill han att jag ligger med andra, älskar han mig inte?) sedan går vinnande ur detta med stärkt självförtroende, ökad sexuell aptit och även mera tillfredsställd.
Jag kanske läser ditt inlägg igen senare och kommer tillbaks med ett bättre inlägg, just nu är jag nog lite sömndrucken.