Anonym (Q 40+) skrev 2021-02-24 22:35:16 följande:
Vi har lärt oss att hantera mina känslor.
Först när känslor uppstod så ville jag bryta med älskaren för jag blev rädd och ville inte äventyra vår egen relation och min kärlek till min man.
Jag utgick från mig själv och min egen rädsla för jag visste att jag skulle bli helt skräckslagen, rädd att förlora honom, om min man skulle känna förälskelse till en annan kvinna.
I det läget var jag mycket rädd för att erkänna för min man att jag hade börjat få känslor för min älskare. Det var mera min man som förstod att oväntat starka känslor uppstått och som verkligen lade vinning om att få mig trygg och därmed att våga öppna mig och erkänna det både för mig själv och för min man.
Men efter att vi pratat mycket om det, efter att min man kunde förmå mig att se det lite också ur hans manliga perspektiv, efter att vi intresserat oss djupare och studerat omkring ämnet, och också rådfrågat på olika forum där andra hade mera erfarenhet, så kunde vi börja närma oss ett för oss helt ok förhållningssätt.
Det finns så väldigt mycket att säga, det är ett stort ämne...
Men EN viktig sak för mig var att konstatera att man faktiskt har förmåga älska fler än en.
Jag älskar inte min man mindre för att jag älskar våra barn, inte heller för att jag älskar min mamma eller min syster. När jag lever i harmoni med kärleken till mina barn, mamma och syster så älskar jag faktiskt min man ännu mera.
Så varför ska jag inte kunna känna lika mycket äkta kärlek till min man, eller tom ännu mera, bara för att jag också känner förälskelse till min älskare?
Jag har en harmonisk (dessutom häftig och spännande) relation med min älskare som också innehåller förälskelse. Det är fantastiskt att få uppleva. Men ännu mera fantastiskt är att min kärlek och närhet till min man blir bara bättre och djupare av allt detta.
Men en förutsättning är givetvis att min man känner sig trygg och säker i att min äkta och djupa kärlek till honom inte påverkas negativt av mina lite mer tillfälliga och lite mera ytliga känslor för min älskare. Det måste jag vilja förstå på djupet, beakta och ta mitt ansvar för att skapa denna trygghet.
Jag tror att min man även känner sig trygg i att det faktiskt är han som har skaffat älskaren till mig, utan min mans medvetna, aktiva och välplanerade handlingar så hade det inte blivit något. Även att min man och min älskare har en förtroendefull relation mellan varandra och de kan kommunicera direkt med varandra på ett bra sätt och med ömsesidig förståelse.
Vi är också helt överens om att vem som helst av oss alltid, vid varje tillfälle och precis närsomhelst har vetorätt. Den som vill kan alltid avbryta vad som än pågår, tillfälligt eller varaktigt, utan att behöva förklara eller argumentera.
Dessutom har vi lovat varandra, och informerat min älskare, att var och en av oss har rätt att bara testa denna vetorätt om man känner ett behov och för att vara säker på att det faktiskt skulle fungera i verkligheten.
Jag har själv testat det en gång och det fungerade perfekt. Om min man bara vill testa, eller säga stopp och slut på riktigt, så är jag helt säker att jag kommer att bemöta honom på samma perfekta sätt.
Min känslor skulle säkert bli lite problematiska efter ett avslut med min älskare men efter allt det jag och min man hittills har gått igenom tillsammans så är jag övertygad att med hans stöd och tröst så skulle jag helt acceptera ett slut och vi skulle klara att hantera min sorg och mina känslor utan några stora problem.
För oss är det numera självklart att man inte har bara en förutbestämd mängd kärlek som måste fördelas mellan olika personer i ens liv.
Det skulle ju vara helt orimligt att när jag får ett barn till så måste kärleken till det tidigare barnet minska, orimligt eller hur? Då är det i stället mera självklart att den totala mängden kärlek ökar när jag får ett barn till. Lika självklart som min totala mängd kärlek och förälskelse ökar när jag får heta känslor också för min älskare.
Så mina känslor för min älskare har inte negativt påverkat känslorna för min man. Tvärtom känner jag både kärlek och tacksamhet till min man som älskar mig så mycket att han vill ge mig allt detta. Jag ser det som en fantastiskt kärleksfull gåva från min man till mig vilket också gör att jag känner mera och starkare kärlek och tacksamhet till honom.
Vi kommunicerar med varandra och pratar också numera öppet om mina känslor till min älskare. Det var inte helt lätt för mig i början att öppna mig och erkänna dessa känslor av förälskelse till en annan man, men numera känns det helt naturligt, eller nästan helt naturligt, att prata med min man om dessa känslor.
Som min man ofta påpekade för mig i början; om jag menar allvar med att han är min allra närmaste vän vem ska jag då hellre prata förälskelse med om inte med min allra närmaste vän?
En annan känsla som för mig har varit svår att hantera har varit känslor av att jag är otrogen och har sviker min man. Särskilt dessa känslor tillsammans med känslor av otillåten förälskelse har tillsammans ibland skapat svåra känslor hos mig. Men med min mans stöd och att vi kunnat prata om det så har det blivit lättare med tiden och förmodligen lättare för att jag helt enkelt blivit mera van, fått lite rutin vid den här livsstilen. Även i det här fallet tror jag att den största orsaken till dessa svåra känslor är att jag utgår från mig själv. Jag skulle känna att min man var otrogen mot mig om han hade en älskarinna och det skulle vara mycket problematiskt för mig om han fick känslor för henne.
Min man säger att om vår kärlek och vår egen relation inte tål det här med att jag har en älskare, inte tål att jag och min älskare har känslor för varandra, då är inte vårt eget förhållande och vår äkta kärlek tillräckligt stark i vilket fall. Om vi och vårt förhållande inte klarar att hantera sådana saker så skulle det ändå inte vara tillräckligt starkt för att hålla på sikt. Jag börjar mer och mer förstå innebörden i hans ord och även att hålla med honom, även om jag inte alltid kan se det lika klart och tydligt som han.
Det här är bara en liten förklaring hur vi har valt att se på saken och hur det fungerar just för oss även om det inte kan passa för alla. Det saknas en del och finns säkert brister i denna beskrivning, men jag skulle nog behöva skriva en bok och ändå inte få med allt...
Tack för ditt ingående svar - väldigt intressant och bra läsning. Jag håller helt med din man om att om förhållandet inte tål det här är det i grund och botten inte tillräckligt starkt ändå, men jag är också medveten om att det kan bli jobbigt att hantera att ens partner har känslor för en annan också. För mig tror jag det skulle vara svårare att hantera om jag inte gillade eller respekterade den andra mannen - en förutsättning är att jag kan förstå varför hon är attraherad av honom och att jag också gillar att vara i hans sällskap. Då skulle upplevelsan av se dem ha sex och njuta av varandra bli positivt, eftersom jag skulle vilja unna båda den njutningen, och en del av den njutningen är ju knuten till känslorna hon har för honom. Jag tror iofs att jag skulle ha svårare att hantera att hon träffar honom på egen hand utan vill vara närvarande, så att det här blir något vi upplever gemensamt.
Det är inte helt lätt att själv riktigt förstå drivkrafterna bakom det här och förklara för mig själv och min fru vad jag får ut av det, men det hjälper att bolla tankar med andra i samma situation (eller som tagit steget fullt ut). I slutänden handlar det nog främst om att jag vill ge henne njutning men också egoistiskt om att jag vill uppleva hennes njutning fast som åskådare.