Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?

Anonym (TS) skrev 2021-03-08 12:50:32 följande:

När barnen började bo växelvis efter de bott flera år hos mig så delade vi på alla deras grejer. Jag körde hälften av deras kläder och leksaker och lite andra prylar dit. Men det duger inte.

Genom att jag har hela barnbidraget har jag lagt fram ett förslag på vad detta ska täcka. Hen vill inte ha halva barnbidraget då detta isf endast dras av från hens norm på försörjningsstöd enligt hen.

Jag har då gjort en uträkning och sagt att jag står för ytterkläder till ALLA årstider dvs overaller, vinterskor, mössor, handskar, skalkläder, underställ, fleecekläder, tjocksockar, vinterskor, sommarjackor, regnkläder, stövlar, sandaler, gympaskor, badskor, kepsar etc etc. Till en lågt räknar kostnad av ca 10000:-/år.

Jag betalar barnens försäkringar ca 6500:-/år. Fritidsaktiviteter just nu ca 11000:-/år, sportutrustning som de behöver till skolan t ex badkläder, idrottskläder, skidor, skridskor, etc ca 3500:-/år samt busskort ca 2500:-/år. Det är 33 500:-/år och barnbidraget är på 31 800:-/år. Utöver detta betalar jag dessutom bränslet när jag skjutsat till aktiviteter på den andra förälderns vecka också samt förlorar lön på att gå ner i arbetstid för att ha möjlighet att skjutsa.

Dessutom förväntas jag betala inomhuskläder, hygienartiklar och receptfria läkemedel.

Jag är förälder och ingen välgörenhetsfirma. Jag gör mycket mer än vad som är mitt ansvar att göra och betalar betydligt mycket mer än jag borde. Jag skjutsar och hämtar till höger och vänster. Skjutsar till tandläkare/läkare på hens veckor för att hen saknar körkort.

Jag får ingenting tillbaka. Jag ställer upp hela tiden men får inget tillbaka mer än krav på ännu mer

Är det rimligt? Att det endast är en av föräldrarna som ska göra allt och betala allt?

Funderar på att ge halva barnbidraget för att kunna hänvisa till detta så hen får stå för hälften av alla kostnader. Men det medför också att barnen inte kan gå på sporter på fritiden som de vill och inte kunna vara försäkrade för att hen inte kan betala hälften.

Nu är det såhär. Du har barn med en person som just nu har noll ekonomi och fd missbruksproblem. Då kan du inte räkna med att ni kommer att ha råd med samma saker. Så kommer det förmodligen aldrig att bli. Om du vill att dina barn ska ha ordentligt med ytterkläder och gå på aktiviteter, ja, då får du helt enkelt stå för dem. Så är det. Det är nog hälsosammare för dig att du hackar i dig det än att du är bitter på den andra föräldern. Den andra föräldern lever på socialbidrag. Det finns inget överskott. Har man en förälder som lever på soc så har man det ofta ganska knapert. Dina barn har tur som bara har en fattig förälder och inte två. Jag förstår att det inte är roligt, men nu är det som det är. Det är tyvärr ganska vanligt att en förälder gör betydligt mer än den andra. Är det rätt? Nej. Men för barnens skull gör man det ändå. 
Svar på tråden Vad göra om förälder inte uppfyller sin underhållsskyldighet?