• Anonym (Olj)

Jobba inom vården. Missbruk

Hej.

Jag jobbar på ett ställe som jag trivs på . De är en äldreboende. Jag har en fd. vän som jag pratar med ibland men som jag tagit avstånd från på grund av att hon är psykisk instabil, biopolär och massa diagnoser som försvårar ha en relation med henne. När hon är i sina uppåt tillstånd så är hon skötsam och bra men i nere så skiter hon i allt och försvinner. Jag hade ordnat ett jobb åt henne hos en kompi hon hade jobbat 2 veckor sen hon bara försvann och kom med massa ursäkter att hon blev påkörd och hamnar nästan i koma etc. Och min kompis frågade mig arg vad det är för oseriöst person jag hämtade att jobba.

. Hon har inget jobb utan är vikarie på olika ställen men har blivit avvisad från 2 ställe för att hon gör så. Försvinner.

Men hon ta även droger på helgerna. Gräs kokain och amfetamin.

Jag fick idag veta hon har fått vikarie plats på mitt jobb och jag skäms. Jag får knip i magen att gå till jobb och hon ska jobba där. Så ska folk veta vi är typ vänner.

Jag förstår inte hur? Hur kan dom anställa en person som är psykiskt instabil och som tar droger ? Ska jobba med äldre. Så de är min fråga. Hur?

• Svar på tråden Jobba inom vården. Missbruk
  • Drottningen1970

Problemet kommer sannolikt lösa sig eftersom din bekant inte klarar av att stanna kvar mer än ett par veckor.

Personligen skulle jag dock meddela chefen om jag hade kännedom om att vederbörande hade missbruk etc då hon ska arbeta med utsatta människor.

• Drottningen1970

Och anledningen till att de anställer henne är ju givetvis att arbetsgivaren inte VET att hon har dessa problem.

• Anonym (Bobvious)
    Anonym (Olj) skrev 2021-02-08 11:23:46 följande:

Jag förstår inte hur? Hur kan dom anställa en person som är psykiskt instabil och som tar droger ? Ska jobba med äldre. Så de är min fråga. Hur?

Men, vad tror du själv...? Det är inte en typisk sak att fråga om en person knarkar eller har diagnoser (vilket de inte ens får fråga om) under en anställningsintervju.

Det du borde göra är att prata med chefen om hur hon är, om vad du vet. Hon ska inte arbeta inom vård eller omsorg alls!
  • Anonym (Olj)
    Anonym (Bobvious) skrev 2021-02-08 11:56:05 följande:

Men, vad tror du själv...? Det är inte en typisk sak att fråga om en person knarkar eller har diagnoser (vilket de inte ens får fråga om) under en anställningsintervju.

Det du borde göra är att prata med chefen om hur hon är, om vad du vet. Hon ska inte arbeta inom vård eller omsorg alls!

Saken är den.. Inte för va dömande men de syns på henne från långa långa vägar att hon tar droger ! Även skär sig. Ja asså hon är psykisk instabil och shizofren.

Jag har förståelse folk har diverse diagnoser å sånt är ej dömande . Men tycker ej instabila människor ska jobba inom vården med äldre.

Ställen hon blivit avvisad från är på grund av hur hon försvinner men även för hon på ena ställer hade gett fel medicin till en vård tagare. Andra ställe hade hon inte koll på vård tagaren så hon trillade och bröt benet. Hon skyllde på sina diagnoser så inget hände.

Men jag vet inte hur jag ska säga detta till chefen ?
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Olj) skrev 2021-02-08 12:09:51 följande:
    Saken är den.. Inte för va dömande men de syns på henne från långa långa vägar att hon tar droger ! Även skär sig. Ja asså hon är psykisk instabil och shizofren.

Jag har förståelse folk har diverse diagnoser å sånt är ej dömande . Men tycker ej instabila människor ska jobba inom vården med äldre.

Ställen hon blivit avvisad från är på grund av hur hon försvinner men även för hon på ena ställer hade gett fel medicin till en vård tagare. Andra ställe hade hon inte koll på vård tagaren så hon trillade och bröt benet. Hon skyllde på sina diagnoser så inget hände.

Men jag vet inte hur jag ska säga detta till chefen ?
    Jo, du ÄR dömande när du skriver så, även om det är sanningen i just hennes fall så finns det människor med sjukdomar som gör att de ser konstiga ut. Även knarkare och alkisar ser konstiga ut trots att de blivit rena, om de varit tillräckligt långt ner i skiten. Din chef kanske ville ge henne en chans, men hon är olämplig.

Hur är inte alls svårt, du berättar att du hört att hon ska börja jobba men att hon är en aktiv missbrukare och att hon dessutom misskött sig på de tidigare platserna. Främst ska du trycka på det där med drogerna. Sen kanske de tar in henne ändå, men då har chefen ett rehabiliteringsansvar (skulle man ju inte ta på sig i onödan) och du kan anmäla dem till Ivo att de anställer någon som de fått kännedom av att missbruka droger, hur det än är måste du sätta de äldre först.
  • Anonym (Olj)
    Anonym (Bobvious) skrev 2021-02-08 14:10:11 följande:

Jo, du ÄR dömande när du skriver så, även om det är sanningen i just hennes fall så finns det människor med sjukdomar som gör att de ser konstiga ut. Även knarkare och alkisar ser konstiga ut trots att de blivit rena, om de varit tillräckligt långt ner i skiten. Din chef kanske ville ge henne en chans, men hon är olämplig.

Hur är inte alls svårt, du berättar att du hört att hon ska börja jobba men att hon är en aktiv missbrukare och att hon dessutom misskött sig på de tidigare platserna. Främst ska du trycka på det där med drogerna. Sen kanske de tar in henne ändå, men då har chefen ett rehabiliteringsansvar (skulle man ju inte ta på sig i onödan) och du kan anmäla dem till Ivo att de anställer någon som de fått kännedom av att missbruka droger, hur det än är måste du sätta de äldre först.

Nej jag ber om ursäkt . Jag är ej dömande. Men tyvärr så ser rikemans barn ut på visst sätt, dom som tar droger ser ut på ett visst sätt. Ibland ser man på folk var dem står i livet tyvärr och vad för typ det är. Dömande eller ej men man ser. Vilka diagnoser hon har och gör på sin fritid är hennes problem men jag tycker ej såna människor ska jobba med äldre som redan är svaga sköra och utsatta. Det känns inte bra.

Jag vill chefen ska veta men vill ej bli inblandad eller att de ska komma från mig. Asså att chefen vet det är jag som meddelat

Men jag vet ej hur man gör. Hon har för övrigt fått vikariat på halvår
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Olj) skrev 2021-02-08 14:41:36 följande:
    Nej jag ber om ursäkt . Jag är ej dömande. Men tyvärr så ser rikemans barn ut på visst sätt, dom som tar droger ser ut på ett visst sätt. Ibland ser man på folk var dem står i livet tyvärr och vad för typ det är. Dömande eller ej men man ser. Vilka diagnoser hon har och gör på sin fritid är hennes problem men jag tycker ej såna människor ska jobba med äldre som redan är svaga sköra och utsatta. Det känns inte bra.

Jag vill chefen ska veta men vill ej bli inblandad eller att de ska komma från mig. Asså att chefen vet det är jag som meddelat

Men jag vet ej hur man gör. Hon har för övrigt fått vikariat på halvår
    Om du varken kan stå för att du är dömande mot andra baserat på utseende och inte ens vågar berätta för chefen om vad du vet så kanske du ska ägna ditt liv åt andra saker istället.
  • Anonym (Olj)

Säga va du vill men en som har diverse diagnoser, skär sig, tar droger och dricker ser ut på ett visst sätt. De är såna där som gått på livets hårda skola. Vissa människor ser man direkt va för typ de är !

• neverpreggo
    Anonym (Olj) skrev 2021-02-08 17:33:08 följande:

Säga va du vill men en som har diverse diagnoser, skär sig, tar droger och dricker ser ut på ett visst sätt. De är såna där som gått på livets hårda skola. Vissa människor ser man direkt va för typ de är !

Chefen är väl mer för att ge andra en chans och mindre för fördomar än dig.

och vet inget om ett aktivt missbruk såklart
  • Anonym (Olj)

Hur ska jag få chefen att veta utan att jag får skit för de ?

• Drottningen1970
    Anonym (Olj) skrev 2021-02-09 17:09:28 följande:

Hur ska jag få chefen att veta utan att jag får skit för de ?

Du får väl skriva ett anonymt mail.
Svar på tråden Jobba inom vården. Missbruk