Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?

Hade nog sett till att mitt barn hade skor som fungerar att gå i iallafall. Men man får väl dom sagt mötas halvvägs. Sedan är det väl en sak att man kör sitt egna race i tonåren och kanske vill prova olika stilar även om man ser mest pinsam ut ärligt talat.

Värre är väl sedan när vuxna fortfarande springer runt som förvuxna fjortisar.

Hur det än är, utseendet och stilen ger ett första intryck, och för de flesta ser det bra ut att ha en viss städad stil i offentliga sammanhang. Ytligt visst, men det är verkligheten. Tatuerar man tex hela fejset ja då kommer man kraftigt begränsa sina möjligheter i de flesta branscher.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Beda) skrev 2021-02-07 08:23:17 följande:

...och av de normbrytande vännerna har några också blivit forskare.

Låt ditt barn utvecklas fritt!

Jo, jag känner också till några som var extremt extrema i tonåren som nu är högutbildade och väldigt bra och duktiga människor.

Känner också till några av dem med normbrytande stil från tonåren som nu är hemlösa, alkoholmissbrukare och lever ett väldigt tufft liv. Ja bra människor kan de ju vara ändå såklart.

Så det kan bli hursomhelst oavsett stil.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Beda) skrev 2021-02-07 12:38:02 följande:

Vad är pinsamt? När jag ser/hör ungdomar som flyttar gränser, går ett steg längre och bryter traditioner blir jag själaglad. Det är då jag får hopp om framtiden. Vi behöver tänkande personer som inte oreflekterat följer strömmen. I tonåren visar det sig kanske genom nitar på skorna eller tyllunderkjol. Det kan vara fult i mina ögon, men absolut inte pinsamt.

Ska jag vara ärlig är min observation så här: de som slaviskt följde trender i tonåren - de som lyssnade på rätt musik, hade rätt frisyr och rätt kläder - de är överrepresenterade bland de som gömmer gamla foton, fnissar och tycker att det är lite pinsamt. Men jag har aldrig hört talas om gamla punkare, gothare mm som skäms över sin ungdomsstil. De är tvärtom ofta lite stolta.

Du glömde citera resten, det är mest pinsamt när vuxna springer omkring som förvuxna fjortisar med extrema, stilar är mer vad jag vill framhöva. Typ magtröja när man är 55. Eller platåskor som man inte kan gå med ens.

Annars håller jag med att det är ok att utforska stilar hit och dit. Höll själv en ganska neutral stil (rätt otrendig omg) som ungdom hade inte behov att att utmärka mig på något direkt sätt. Levde för stallet och hästarna.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Beda) skrev 2021-02-07 16:09:12 följande:

Exakt. Alltså behöver man inte oroa sig för ungdomar med flippad klädstil.

Det är lite olika skulle jag säga. Skulle nog hålla mina öron och ögna vakna om det brakar iväg för mycket åt något extremt håll.

Efter en längre period på BUP så blir går det inte att ta miste på extrema klädstilar och psykisk ohälsa. Men men, man kan ju må bättre så småningom. Allt är inte svartvitt. Som om att alla med utsvävande klädstilar är genier blir ju lite märklig syn på sin omvärld.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (riotgrrrl) skrev 2021-02-07 15:34:18 följande:

Jag som ÄLSKAR när jag ser folk upp i medelåldern som fortsätter köra sitt race inom subkulturer. Så skönt med folk som struntar i hur många nervösa små stackare som tycker det är pinsamt och något man ska växa ifrån. Det glädjer mig enormt att veta att det stör en del.

Jag har växt upp med den typen av föräldrar, jag önskade alltid att mina föräldrar skulle vara och klä sig lite mer moget och inte tramsa runt som osäkra ungdomar med slafsig, "sexig" och läskig klädsel så har haft min beskärda del av den typen av folk.

Det STÖRDE mig och skämde ut mig något enormt inför vänner och andra vuxna. Fy f*n.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Beda) skrev 2021-02-08 07:49:34 följande:

Fast de ungdomarna börjar väl inte må bättre genom att tvingas byta kläder? Snarare tvärtom skulle jag gissa.

Jag har aldrig pratat om genier, utan vanliga kulturarbetare och forskare. Och ja, min erfarenhet är att i synnerhet inom kultur är det många som visat sin kreativitet tidigt bland annat genom originell klädstil.

Såg siffror för länge sedan på hur många av typ 00-talets kulturpampar som var punkare när det begav sig. Punkarna var helt klart överrepresenterade.

Jodå du har helt rätt också, jag håller med dig, många kreativa människor och nytänkare, uppfinnare sticker ut rejält. Många gör det inte heller. Tänker Steve Jobs var väldigt neutral tex ...En hel del kända utstickande människor har också vittnat om svåra depressioner, bipolär sjukdom, alkoholism, Adhd som givit eller ger svåra livspåverkande konsekvenser ockdå. Plus stor kreativitet.

Kommer såklart inte på ett enda namn nu såklart bara för det :)

Får återkomma om det.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (riotgrrrl) skrev 2021-02-08 14:51:14 följande:

Människor är sina egna individer även efter att de blivit föräldrar, tråkigt vore annars. Dessutom hör det nog barndomen till att mer eller mindre skämmas för sina föräldrar, alldeles oavsett hur de ser ut eller beter sig.

Subkulturer innebär inte att man klär sig slafsigt eller automatiskt mer utmanande än andra som följer modet. Många som kör på en alternativ stil är mer välklädda än normalsvensson.

Ja de flesta skäms säkert för dina föräldrar i tonåren det är ju naturligt.

Men det är grader i detta. I mitt fall var det inte det vanliga riktigt. Usch. När mamma kommer klädd som en prostituerad på skolan. Nej det är inget annat pinsamt och dessutom omoget beteende. Hon var ingen tonårs mamma heller som kanske kunde ursäktas på något konstigt sätt, utan fullt vuxen i medelåldern.

Mina barn skäms också delvis, men vi kan fortfarande gå ihop med glädje på stan eller ses vid skolan nu när de är tonåringar utan att problem.
Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?