Anonym (Ha) skrev 2021-01-31 09:55:41 följande:
Jag hoppas att den andre föräldern tänkt använda de dagar som hen inte föt över till dig?
Jag tror ärligt många struntar i att skydda sgi när de går ner i tid. Eller lägger arbetstiderna så att båda jobbar heltid men olika tider så att barnets dagar blir korta.
Hur man kan vara hemma länge.
Vi tog inga dagar alls första året. Från 1-1,5 studerade jag 50% på distans för att skydda sgi. Därefter hade jag en snäll arbetsgivare som beviljade tjänsledigt på heltid för deltidsstudier och kunde studera 50% på distans ett halvår till. Under denna period har vi alltså levt på bara min mans lön, vilket blir ungefär 70% av hand lön då han arbetat halvtid (men bara de bästa skiften för ob) under denna period.
Vid två års ålder har vi nu alltså inte plockat ut en dag. Om ett halvår börjar barnet förskola och vi har då möjlighet att köra 15h för honom under en lång period utan att sabba sgi.
Detta förutsätter ju dock att man har utgifter som man klarar med en eller en halv lön, vilket klinten är alla förunnat
Jo dagarna måste komma till användning, förmodligen tar jag över dom. Hade blivit väldigt paff om det inte blir så, får snacka om det snarast.
Det är det jag tänker också, att många struntar i det, men har googlat runt och inte hittat allt för mycket bevis på det. Men det kanske inte är något som diskuteras allt för flitigt.
Låter som ni hade/har en väldigt bra tid tillsammans! Nog drömmen för de flesta