• Selmans

Barnen har inga vantar på förskolan

Är mitt i inskolning av min dotter och har varit med henne där två veckor nu. Barnen är 1,5-2,5 år och är ute 9-10.30 samr 14-hämtning dagligen.

Jag noterade redan första dagen att barnen saknade vantar när de var ute. Frågade då varför och fick till svar att det är så svårt att leka med vantar. De tar inte ens på dem inför uteleken.

Så har det varit varje dag. Förra veckan hade vi en dag med -11. Inga vantar. Idag var det skadligast väder hittills. +0,5 grad, slask och ösregn. Inga vantar.

Idag blev barnen tokledsna efter ca 20 minuter. Skrek verkligen, räckte upp händerna mot pedagogerna och SKREK! Jag tyckte det var uppenbart att det var av smärta. Jag hade ont i mina kalla händer genom mina dunvantar, men deras små nakna händer var i isvatten och i kylan konstant. Tyckte så synd om dem. De saknar ju språket att själva berätta.

Jag frågade då igen hur de tänker med vantar, men nä. Ingen idé tyckte dem. De flesta tar av sig vantarna direkt ändå. Vi går in med barnen om de blir för kalla.

Jag tittade runt om mig på de små knallröda, blöta händerna. De var ute 1 timma och 15 minuter innan de fick komma in. Då hade samtliga barn gråtit i nästan 45 minuter.

Jag är nästan i chock. Det är ju i det närmsta barnmisshandel enligt mig. Det är så otroligt smärtsamt med sådan kyla en längre tid.

Är det så här det går till på förskolor?! Är det läge att ringa rektorn direkt? Kommer bli mest hatade mamman på skolan. Men jag har ju frågar pedagogerna direkt två gånger redan utan gehör.

• Svar på tråden Barnen har inga vantar på förskolan
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Ö) skrev 2021-01-22 18:43:45 följande:

Ring rektorn!!!

Såg nu att du redan gjort det.

Kontakta nästa i ledet.
  • Jemp

Nej det är inte "så det går till på förskolan". Inte ok nånstans.

• Anonym (Förskollärare)

Nej, detta är inte vanligt för förskolan; anser att det snarare är tvärtom med att vi pedagoger springer runt med vantar som barnen slängt av sig och sätter på dem igen, om och om igen. Skulle aldrig låta ett barn vara utan vantar så länge som du beskriver, inte i sådant väder som det varit de senaste två veckorna.

Låter helt galet att de inte sätter på barnen vantar. Speciellt i detta väder med pölar med iskallt vatten och slask. Fodrade galonvantar/galonkläder är det bästa som finns, vi uppskattar dessa enormt när det är sådant här väder!

Byt förskola om rektorn vägrar lyssna.

• Anonym (Vantproblem)
    Selmans skrev 2021-01-22 10:27:04 följande:

Är det så här det går till på förskolor?! Är det läge att ringa rektorn direkt? Kommer bli mest hatade mamman på skolan. Men jag har ju frågar pedagogerna direkt två gånger redan utan gehör.

Men TS! Herregud! Jag är i precis samma situation! Skolar in mitt barn nu med och barnen på förskolan får i och för sig vantar på sig, men inga knappar knäpps om det finns och ingen ansträngning överhuvudtaget för att vantarna ska sitta kvar. Så många barn drar av eller tappar dom direkt och då läggs dom i luvan för dom "ville inte ha på sig vantarna". Har varit smått upprörd för sen står 1-3 åringarna och gråter hemskt med händerna ihopknytna och bankar på dörren men nähä, vi ska faktiskt vara ute 30 minuter till...

Jag sa att mitt barns vantar MÅSTE vara under overallen, inget annat funkar, mest på grund av problem med storlekar. Och då fick jag typ ett fnissande svar att det är ju en bra ide och ibland gör dom så på alla barn när dom kommer ihåg... ska jävligt tydligt säga att om mitt barn inte har vantarna på så går hon inte ut. Och det borde gälla alla barn! Och om det är ett problem får jag fan hämta henne. Punkt.
  • Anonym (Vikarien)

Jag har jobbat på såå många förskolor i olika kommuner, på småbarnsavdelningar och det är absolut inte "så det går till". Gå till kommunens förskolechef/barn- och omsorgschef. 

Visst, det är ett helsike att få de minsta att ha på sig vantar men det är aldrig ett alternativ att strunta i dem. Man sätter på dem, igen och igen och igen. Har man tur lyckades man sätta på dem under ärmarna på overallen innan man gick ut (det är inte så lätt som man tror att komma ihåg det när man klär på 15 tvååringar samtidigt) men förr eller senare händer det något som gör att man måste ta av den där attans vanten och då hamnar den utanpå kläderna ändå Drömmer Så då sätter man på dem, igen och igen och igen. 

• Anonym (Pedagog)

Jag har kollegor som inte tar på barnen vantat utan lägger dem i luvan när de klär på. Jag blir tokig!

Vissa barn tar av sig efter en stund ute, och det är svårt att göra nått annat åt än att sätta på igen. Har haft barn som gråtskrikit när man försöker sätta på vantar absolut, då är det så, det barnet får gå in först. Men man måste ju ändå försöka. Vet att det finns diskussioner om barns självbestämmanderätt och vikten av att barn upptäcker själva att de fryser tex, men då är det ju bättre att vantarna är på från börjar och att barnet får välja om de ska av eller inte (av mina 15 ett-tvååringar är det EN som vägrar vantar och panikskriker och slänger sig på marken om man provar att sätta på dem igen)

Det är pedagogernas ansvar att ta på rätt kläder efter väder (och föräldrarnas ansvar att olika alternativ finns). Tycker du ska ringa rektorn och berätta att du kånner dig orolig för ditt eget barn i och med att du sett detta.

• Anonym (Pedagog)
    Selmans skrev 2021-01-22 15:01:21 följande:

Tack ni som svarat! Man blir ju osäker som förstagångsmamma men det kändes verkligen inte rätt i magen detta och det vet skönt att höra att alla ni höll med om det.

Jag ringde rektorn. Hon blev inte särskilt bekymrad av det jag berättade. Hon tyckte istället att det var viktigt att barnen lär sig vara självständiga och att det försvåras kraftigt av klumpiga vantar. Sen gav hon tips om ett år vantar hon tyckte var bra. Men alltså, mitt barn har bra vantar. Problemet är ju att förskolan inte bryr sig om att ta på dem.

Hon sa mot slutet att hon vän också tyckte det kunde vara bra att barnen har vantar, så hon skulle höra med pedagogerna varför det inte blev så idag.

Försökte igen säga att detta inte bara var idag utan alla dagar, och att för min del är det absolut nödvändigt att vantar är på. Självständigheten är prio två i det sammanhanget.

Hon tackade för feedback och vi la på.

Äh men vafan vilket kasst bemötande av rektorn! Tycker du ska ringa tillbaka och fråga henne vad hon syftar på med självständighet och på vilket sätt barnen kan utforska och leka när de fryser så mycket om händerna att de gråter.

Jag har fått vara supertydlig med mitt barns förskola vilka kläder jag vill att han har på sig när de går ut. Får han välja själv går han ut naken så eftersom han klär på sig själv (han är 3) så blir det ingen halsduk, inga vantar osv. Jag sa helt enkelt att jag vill att ni ser till att hsn har halsduk, att dessa knappar är knäppta annars åker drsgkedjan på overallen ner osv.
  • Just Precis

Klart du ska kontakta förskolechefen, spela roll om du gör dig impopulär. Vi kallade t möte med förskolechef när ett av våra barn bara gått en månad eller så pga en rejäl avvikelse och generella säkerhetsrisker och visst var pedagogen skeptisk till oss ett tag efteråt men sådant är så jävla sekundärt om problemen blir lösta.

• Marreia

Katastrof! Klart barnen ska ha vantar på sig! När de är så små som de minsta kan de ju inte få avgöra det själva. Känns som lathet och att ta den enkla vägen ut av pedagogerna genom att säga att "de inte vill".

• LillaAw

Usch vilken mardröm. Hade man kunnat välja och vraka förskola hade jag tagit mitt barn därifrån. Hade inte kunnat känna mig trygg med de pedagogerna i andra situationer. De kan ju få köldskador.

Det är som att inte trösta ett ledset barn och säga ?här lär vi dem vara självständiga och lösa problem själva?. De är små barn och de är inte mogna att besluta kring kläder och annat, det är därför vuxna ska göra det. Blir så upprörd att jag typ vill ringa tidningen och anmäla dem. Får ont i hjärtat när jag läser och vill gråta.

Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw

Plus ta kontakt med de andra föräldrarna!! De har rätt att veta vad deras barn utsätts för.. kanske har du någon kontaktlista till barnens föräldrar eller så inför föräldramöten?

Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Tage Tyrann

Man förvånas varje gång att folk tar såna här trådar seriöst.

• Anonym (Vantproblem)
    Tage Tyrann skrev 2021-01-24 09:43:06 följande:

Man förvånas varje gång att folk tar såna här trådar seriöst.

Varför inte? Troll? Kan inte säga om TS trollar eller inte, även om jag inte misstänker det själv.

Däremot kan du få adress till en annan förskola som gör precis på samma sätt.

Så trollet är du.
  • Anonym (Chef)

Kontakta rektorn/chefen på förskolan ! Inte ok!! Jag som förälder hade blivit GALEN om jag visste att pedagogerna gjorde så!

Jag är barnskötare och jag har jobbat mest med 1-2.5 åringar och vi satte på dom vantar. Barn är barn och vissa rycker av dom och vi sätter på. Vissa gånger så satte vi inte på vantarna för vi hade tänket att - okej vill dom inte ha så får dom upptäcka att det blir kallt själva- och när barnen sedan kom ja då satte vi ju självklart på dom vantarna !! Ibland så måste dom ju bara få en chans att upptäcka själva och det gör dom. Sen när händerna har blivit varma så sliter dom av sig igen bara för att sen upptäcka att det blir kallt igen.

Har aldrig hört nå så sorgligt som att barnen inte får ha vantar.

Skäms på dessa pedagoger !!

• Selmans

Idag lämnade jag mitt barn och var lite nervös att bli konfronterad angående att jag gått till rektorn. Men nej, inte ett ord om det (kanske vet de inte att det var jag? Har ingen aning om vad rektorn sa.). Skönt!

Dessutom! Barnen var ute när jag kom och samtliga barn hade vantar på sig! Vissa hade dåliga vantar, men det är ju föräldrarnas ansvar. Huvudsaken är att de var på. Och hör och häpna - under de 30 minuterna jag var där var det inte en enda unge som försökte ta av sig sina vantar.

Jag kommer lämna henne vid samma tid hela denna veckan, så barnen kommer vara ute. Ska fortsätta ha koll, men förhoppningsvis var det bara denna påminnelse som behövdes.

Kanske var rektorn hårdare i tonen mot dem än vad hon lät ge sken av i vårt samtal. Ja man kan ju hoppas i alla fall.

• Anonym (sjk)

På förskolan där mitt barn går leker de också utan vantar i snö och slask. I början hade jag vantar till mitt barn men de försvann bara på dagiset. Har säkert gett 3-4 par men alla bara försvinner spårlöst där antagligen händer det alla barn då de alltid är vantlösa. De flesta gråter och och har röda fingrar. Barnen har oftast inga mössor heller och ibland råkar några barn tappa en sko också så strumpan blir helt dyngsur och skon glöms utomhus

• Anonym (Lärare)
    Selmans skrev 2021-01-25 09:54:32 följande:

Idag lämnade jag mitt barn och var lite nervös att bli konfronterad angående att jag gått till rektorn. Men nej, inte ett ord om det (kanske vet de inte att det var jag? Har ingen aning om vad rektorn sa.). Skönt!

Dessutom! Barnen var ute när jag kom och samtliga barn hade vantar på sig! Vissa hade dåliga vantar, men det är ju föräldrarnas ansvar. Huvudsaken är att de var på. Och hör och häpna - under de 30 minuterna jag var där var det inte en enda unge som försökte ta av sig sina vantar.

Jag kommer lämna henne vid samma tid hela denna veckan, så barnen kommer vara ute. Ska fortsätta ha koll, men förhoppningsvis var det bara denna påminnelse som behövdes.

Kanske var rektorn hårdare i tonen mot dem än vad hon lät ge sken av i vårt samtal. Ja man kan ju hoppas i alla fall.

Så skönt att höra! Det är en lättnad faktiskt, små barn ska inte behöva frysa om händerna. Fortsätt vara uppmärksam, jag tror de kommer sköta sig nu men ibland kan det behövas påminnelser.
  • Jag83

Fy, vad hemskt. Kan ju inte vara lagligt. Har aldrig sett något sånt på vår förskola och där är det mååånga barn.

Svar på tråden Barnen har inga vantar på förskolan