Inlägg från: Anonym (Pedagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pedagog)

Barnen har inga vantar på förskolan

Jag har kollegor som inte tar på barnen vantat utan lägger dem i luvan när de klär på. Jag blir tokig!

Vissa barn tar av sig efter en stund ute, och det är svårt att göra nått annat åt än att sätta på igen. Har haft barn som gråtskrikit när man försöker sätta på vantar absolut, då är det så, det barnet får gå in först. Men man måste ju ändå försöka. Vet att det finns diskussioner om barns självbestämmanderätt och vikten av att barn upptäcker själva att de fryser tex, men då är det ju bättre att vantarna är på från börjar och att barnet får välja om de ska av eller inte (av mina 15 ett-tvååringar är det EN som vägrar vantar och panikskriker och slänger sig på marken om man provar att sätta på dem igen)

Det är pedagogernas ansvar att ta på rätt kläder efter väder (och föräldrarnas ansvar att olika alternativ finns). Tycker du ska ringa rektorn och berätta att du kånner dig orolig för ditt eget barn i och med att du sett detta.

• Anonym (Pedagog)
    Selmans skrev 2021-01-22 15:01:21 följande:

Tack ni som svarat! Man blir ju osäker som förstagångsmamma men det kändes verkligen inte rätt i magen detta och det vet skönt att höra att alla ni höll med om det.

Jag ringde rektorn. Hon blev inte särskilt bekymrad av det jag berättade. Hon tyckte istället att det var viktigt att barnen lär sig vara självständiga och att det försvåras kraftigt av klumpiga vantar. Sen gav hon tips om ett år vantar hon tyckte var bra. Men alltså, mitt barn har bra vantar. Problemet är ju att förskolan inte bryr sig om att ta på dem.

Hon sa mot slutet att hon vän också tyckte det kunde vara bra att barnen har vantar, så hon skulle höra med pedagogerna varför det inte blev så idag.

Försökte igen säga att detta inte bara var idag utan alla dagar, och att för min del är det absolut nödvändigt att vantar är på. Självständigheten är prio två i det sammanhanget.

Hon tackade för feedback och vi la på.

Äh men vafan vilket kasst bemötande av rektorn! Tycker du ska ringa tillbaka och fråga henne vad hon syftar på med självständighet och på vilket sätt barnen kan utforska och leka när de fryser så mycket om händerna att de gråter.

Jag har fått vara supertydlig med mitt barns förskola vilka kläder jag vill att han har på sig när de går ut. Får han välja själv går han ut naken så eftersom han klär på sig själv (han är 3) så blir det ingen halsduk, inga vantar osv. Jag sa helt enkelt att jag vill att ni ser till att hsn har halsduk, att dessa knappar är knäppta annars åker drsgkedjan på overallen ner osv.
Svar på tråden Barnen har inga vantar på förskolan