Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Ska allt ingå?

Anonym (Myran) skrev 2021-01-13 14:45:37 följande:
    Ja det stämmer. Allting som är fastmonterat på väggar dvs fastskruvade i väggarna ingår helt krast om man inte säger något annat. Så står det i lagen. Plåtar anses ingå eftersom de hör till ugnen ocg följer med vid köp av ugnen därav ses de tillhöra de fästa inventarierna som ingår vid försäljning. Sitter gardinstången lös så ingår inte stången men fästena som är fastskruvade i väggen ingår och ska inte monteras ner vidnflytt om inte annat har överenskommet och framgår i kontraktet.

Det blir ju väldigt märkligt, jag har stringhyllor i vardagsrummet och i köket att skrIca ner dem skulle bli ett jättejobb, sen har jag mängder med tavlor på väggarna. Ska allt bort innan visningen då menar du? 

Plåtarna som tillhörde ugnen lämnades ju kvar. Jag har aldrig hört att t.ex muffinsplåtar ska ingå. 

• Glinda från Oz
    Anonym (What?!) skrev 2021-01-13 19:38:22 följande:

Nu har jag aldrig bott i bostadsrätt utan i hyresrätt - och blir smått chockad av den här tråden. I hyresrätt gäller ju typ det motsatta. Ta ner ALLT du köpt själv, spackla igen efter dig, inga spår av att det funnits. Om jag går på visning och ser ett massage-duschmunstycke tänker jag "Bra idé! Ett sådant ska jag också köpa." TS skriver ju att de satt tillbaka standardmunstycket. Om köparen gillade TS köksinredning får väl köparen tacka för inspirationen och köpa samma.

Är det verkligen så här det fungerar med bostadsrätter. Det är väl lägenheten man köper? Inte den personliga inredningen som lampor, krokar, köksö osv.

I en hyresrätt är värden skyldig att laga/ersätta när saker går sönder det är en av de största anledningarna till att man inte får lämna något kvar. De vill/kan inte ersätta något som egentligen inte tillhör lägenheten.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-14 18:24:43 följande:
    Jag tänker att även om TS säger att de saker de har tagit med sig inte nämnts specifikt i lägenhetsbeskrivningen så blir det väldigt konstigt att ta med sig dem om de varit fotograferade (och med på visningen).

Ett kök ser ju helt annorlunda ut utan eller med en köksö. Så det skulle vara intressant att veta om mäklaren verkligen bemödat sig om fotovinklar och foton där köksön inte syns. Eftersom han (enligt TS) visste att de skulle ta med sig den.
    Det är väl inte särskilt svårt att rulla bort den innan man tar bilderna, tror ts sagt att den hade hjul. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Cissi) skrev 2021-01-16 09:46:57 följande:

TS har bara skrivit att köksön inte var fastskruvad (brukar de vara det?). Det är andra som skrivit om köksöar med hjul.
    Är den inte fastsatt kan jag inte komma på något annat än att den har hjul. 
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-15 20:26:12 följande:
    Exakt. Men har mäklaren gjort det?
    Det spelar ingen roll om den är med på bilden eller inte, det var mest en reflektion. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-16 13:15:15 följande:

För mig spelar det roll. Om köket är fotat med köksön i fokus och kanske med på separat bild så utgår jag från att den ingår. Om inget annat särskilt sägs i beskrivning eller kontrakt alltså om att den inte ingår.

Det får spela hur stor roll som helst för dig men man måste utgå från verkligheten inte dina åsikter. Det är beskrivningen som gäller fotot har inget med det att göra alls.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-16 16:53:20 följande:
    Ok, så fotona spelar ingen roll alltså. Då ska det vara ok att ta med köksön som TS gjorde? Den var ju inte nämnd i beskrivningen. Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att ta med en köksö om den både synts på foton, varit med på visningen och det inte stått skriftligt att den inte ska ingå. Jag hade sett den som en del av köket som det såldes. Men jag har egentligen ingen aning om vad som gäller rent juridiskt eller hur långt mäklarens ansvar sträcker sig. Hoppas TS återkopplar hur det går.
    Nej, det är inte okej att ta med den eftersom den INTE nämndes i beskrivningen. Förutsatt att det är en riktig köksö och inte en serveringsvagn räknas det som fast inredning. Ibland hamnar saker som inte ingår på bild för att det kan vara svårt att flytta dem eller för att det ska se bra ut. 
Svar på tråden Ska allt ingå?