• Anonym (Barbaren)

Behöver ärliga svar kring eget företagande

Hej. Behöver hjälp.
    Först och främst, jag vill att detta blir en tråd för endast fakta och information, dömande åsikter undanbedes. Snälla läs ALLT om du vill hjälpa. 

Jag skulle vilja starta ett eget företag. Jag säljer redan saker jag gör, och kan dra in 1500-2000 svart per månad om jag kämpar hårt, men jag vill skatta för det och jag vill kunna ge det ett riktigt försök att bli mitt levebröd. 

Jag kan måla och rita, och har tidigare haft kö av folk som velat ha olika motiv, men det vågade jag inte fortsätta med. Annars skulle inkomsten nog kunna stiga med några tusen. Jag har en idé också som jag tror skulle vara lönande, att avbilda folks barn eftersom jag vet att det säljer och det kommer liksom alltid nya föräldrar. 

Jag har låga levnadskostnader och därför är jag ganska säker på att jag skulle kunna få det att gå runt med min nya affärsidé. Jag är utbildad inom ämnen som kan underlätta, dock inte ekonomi eller eget företagande eller nåt sånt. När jag läser om det så tappar jag hoppet direkt, varför är det typ omöjligt att starta eget i Sverige? 

MEN. Jag vill ju liksom veta att det kommer funka... chansar folk verkligen eller testar dom först sin idé svart? Hur ska man annars kunna veta till 100%? Och alla pengar jag dragit in hittills, kommer Skatteverket titta bakåt och undra var dom pengarna kom ifrån? Vågar jag ställa såna här frågor till Skatteverket själva? Kanske inte sista frågan, men tex, när vet man att det är dags att starta eget? Och efter ett sånt samtal, är jag körd då om jag INTE startar eget, och dom fått nos om mig liksom? 

Det här året tänker jag iaf vara laglydig och skatta i deklarationen, hur fan man nu gör. Hur länge kan man hålla det så? När vet man att man borde starta ett företag?? Jag vill liksom kunna jobba svinhårt och håva in pengar (om det funkar) utan att vara orolig för att hamna i fängelse, liksom. 

• Svar på tråden Behöver ärliga svar kring eget företagande
  • Anonym (Anonym)

Personer som inte vill åka dit för skattefusk startat sina företag på vinst och förlust, ja. Det är därför man gör en affärsplan först, för att se om det är rimligt att få det att funka.

Jag kan inte lova att Skv inte kommer att titta på dina inkomster bakåt. Upptäcker de att du fuskat blir du polisanmäld och får betala böter ovanpå skatten du är skyldig. För det mesta ska de inte göra såna kontroller men de kan ju bli tipsade av nån du känner om att kolla din ekonomi. Den biten har inte att göra med om du startar ett företag eller inte.

Det finns bra riktlinjer hos Skv om skillnaden mellan hobbyverksamhet och när du måste starta ett företag. Du kan fråga när du ringer dem också. Det du ska veta är att du ska skatta från första kronan inkomst, hobby eller företag kvittar. Så nu i vår ska du alltså deklarera det du tjänat på din målning under hela 2020. De lär vilja se nåt slags kontoutdrag eller vad du har för bevis. Annars är det fakturor eller kvitton som gäller i första hand.

• Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 15:59:35 följande:

Personer som inte vill åka dit för skattefusk startat sina företag på vinst och förlust, ja. Det är därför man gör en affärsplan först, för att se om det är rimligt att få det att funka.

Jag kan inte lova att Skv inte kommer att titta på dina inkomster bakåt. Upptäcker de att du fuskat blir du polisanmäld och får betala böter ovanpå skatten du är skyldig. För det mesta ska de inte göra såna kontroller men de kan ju bli tipsade av nån du känner om att kolla din ekonomi. Den biten har inte att göra med om du startar ett företag eller inte.

Det finns bra riktlinjer hos Skv om skillnaden mellan hobbyverksamhet och när du måste starta ett företag. Du kan fråga när du ringer dem också. Det du ska veta är att du ska skatta från första kronan inkomst, hobby eller företag kvittar. Så nu i vår ska du alltså deklarera det du tjänat på din målning under hela 2020. De lär vilja se nåt slags kontoutdrag eller vad du har för bevis. Annars är det fakturor eller kvitton som gäller i första hand.

Ja, jag antog ju det men alla hantverkare då, gör dom tex inte en enda produkt som någon sedan köper, innan dom startar företaget? Det tror jag ju ändå inte. Inte för att det spelar någon roll för mig, förstås. 

Ja, gjort är ju gjort och i så fall finns det inget att göra. :/ Jo, jag har läst på en del. Vet att det är minsta lilla vinst som gäller. Jag ska spara alla inköp jag gör i år, inkomsterna för jag noga anteckningar på sedan flera år tillbaka. Kanske jag skulle kunna få ihop åtminstone hälften av allt material jag köpte under 2020, men det blir svårt. Men i värsta fall får jag ju bara skatta mer, liksom. Några pengar kvar lär det ju knappt bli dock, med alla avgifter, men så är det ju för alla. 

Kommer jag behöva styrka det jag tjänat också, menar du? Det räcker inte bara att jag skriver att jag tjänat 20.000 och sen har kvitton för alla utgifter? 
  • annabellelee

De flesta jag känt som startat företag har först haft ett annat jobb på deltid och mest företagat på kvällar/helger, eller avsatt en dag i veckan till företaget och haft annat jobb andra dagar för att försörja sig. Om företaget blivit lönsamt har de trappat upp.

Med det sagt är hantverk tyvärr ett av de mest olönsamma områdena då det kräver många timmars jobb, och priserna man behövt ta ut för att få rimligt betalt för arbetet blir astronomiska.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Barbaren) skrev 2021-01-12 16:06:14 följande:
    Ja, jag antog ju det men alla hantverkare då, gör dom tex inte en enda produkt som någon sedan köper, innan dom startar företaget? Det tror jag ju ändå inte. Inte för att det spelar någon roll för mig, förstås. 

Ja, gjort är ju gjort och i så fall finns det inget att göra. :/ Jo, jag har läst på en del. Vet att det är minsta lilla vinst som gäller. Jag ska spara alla inköp jag gör i år, inkomsterna för jag noga anteckningar på sedan flera år tillbaka. Kanske jag skulle kunna få ihop åtminstone hälften av allt material jag köpte under 2020, men det blir svårt. Men i värsta fall får jag ju bara skatta mer, liksom. Några pengar kvar lär det ju knappt bli dock, med alla avgifter, men så är det ju för alla. 

Kommer jag behöva styrka det jag tjänat också, menar du? Det räcker inte bara att jag skriver att jag tjänat 20.000 och sen har kvitton för alla utgifter? 
    Nej det finns jättemånga skattefuskare :) Och det finns många som är ärliga också. De kanske har fått många positiva kommentarer, folk som vill köpa alstren osv, då upptäcker personen att aha, jag kan tjäna pengar på det här! Och man måste inte starta företag på en gång eftersom man kan testa sin idé som hobbyverksamhet först. Märker man att det går bra eller om man tjänar mycket är det läge för ett företag.

Naturligtvis måste du kunna styrka dina inkomster! Du kan ju inte bara sitta och hitta på en summa. Om de en dag kontrollerar dig så blir det ju fusk ändå, även om du betalat för mycket. Rätt ska vara rätt. Det är därför man ska erbjuda sina kunder kvitton eller åtminstone ha en fakturakopia om det betalats den vägen.

Du har rätt till avdrag för dina utgifter, kostnader för färg, penslar eller vad du använder. De dras av från din vinst, det är bl a därför det är viktigt att du har angett rätt inkomst.

Jag vet inte vad du menar med avgifter? I nuläget är det bara skatt du ska betala, inga sociala avgifter, pension eller moms.
  • Anonym (A)

Om du vill starta ett företag, då kan du börja med registrera en enskild firma. Och då måste du sätta dig in i vad det innebär. Lära dig om fakturering, skatter, moms, deklaration osv Skatteverket brukar anordna kurser för nya företagare.

Sedan brukar de flesta börja i liten skala, dvs man har sitt vanliga jobb och firman vid sidan om. 

• Anonym (Barbaren)
    annabellelee skrev 2021-01-12 16:15:38 följande:

De flesta jag känt som startat företag har först haft ett annat jobb på deltid och mest företagat på kvällar/helger, eller avsatt en dag i veckan till företaget och haft annat jobb andra dagar för att försörja sig. Om företaget blivit lönsamt har de trappat upp.

Med det sagt är hantverk tyvärr ett av de mest olönsamma områdena då det kräver många timmars jobb, och priserna man behövt ta ut för att få rimligt betalt för arbetet blir astronomiska.

Ja, ett extrajobb måste jag ha i början, eller aktivitetsstöd genom AF. Att trappa upp måste ju vara det smartaste sättet helt klart.

Ja det är jag förstås medveten om! Tyvärr, haha.
  • Anonym (H)

Går också i tankarna på att starta eget men vet inte riktigt vars jag ska börja. De har inte gjort det enkelt kan man väl lungt påstå. Men det lättaste och minst riskfyllda verkar vara att börja som hobbyverksamhet för att se om det kan löna sig att ta det vidare. Då kan du dock inte göra målningar på beställning utan får måla random ungar eller liknande och hoppas på att någon vill köpa.

Här tycker jag att de förklarar på ett ganska tydligt sätt skillnaden mellan hobbyverksamhet och enskild näringsverksamhet (företag) vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet

I skatteverkets webbseminarer brukar de också vara väldigt duktiga på att förklara samt att man efteråt brukar få möjlighet att ställa frågor.

skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/informationstraffarochwebbseminarier.4.18e1b10334ebe8bc80001513.html

• Stenstare

Jag tycker inte man ska vara rädd för skatteverket i onödan. Dom är mycket hjälpsamma och tillmötesgående så länge det handlar om att du söker svar på hur du ska göra för att göra rätt. Om dom däremot kommer på någon med att medvetet fuska så åker silkesvantarna av och dom är inte lika snälla längre. Om du bara har dragit in 1500-2000 kr per månad är det ju nästan skattefritt som inkomst av hobby om jag inte tar fel. Har varit egen i 12 år.

• Anonym (P)

Vad gör du idag för försörja dig?

• Anonym (Anonym)
    Stenstare skrev 2021-01-12 17:31:57 följande:

Jag tycker inte man ska vara rädd för skatteverket i onödan. Dom är mycket hjälpsamma och tillmötesgående så länge det handlar om att du söker svar på hur du ska göra för att göra rätt. Om dom däremot kommer på någon med att medvetet fuska så åker silkesvantarna av och dom är inte lika snälla längre. Om du bara har dragit in 1500-2000 kr per månad är det ju nästan skattefritt som inkomst av hobby om jag inte tar fel. Har varit egen i 12 år.

Det finns ingen inkomst som är skattefri, hobby eller inte. Förut fanns en gräns för när man behövde skatta, den är borttagen sedan länge.
Svar på tråden Behöver ärliga svar kring eget företagande