Behöver ärliga svar kring eget företagande
Hej. Behöver hjälp.
Först och främst, jag vill att detta blir en tråd för endast fakta och information, dömande åsikter undanbedes. Snälla läs ALLT om du vill hjälpa.
Jag skulle vilja starta ett eget företag. Jag säljer redan saker jag gör, och kan dra in 1500-2000 svart per månad om jag kämpar hårt, men jag vill skatta för det och jag vill kunna ge det ett riktigt försök att bli mitt levebröd.
Jag kan måla och rita, och har tidigare haft kö av folk som velat ha olika motiv, men det vågade jag inte fortsätta med. Annars skulle inkomsten nog kunna stiga med några tusen. Jag har en idé också som jag tror skulle vara lönande, att avbilda folks barn eftersom jag vet att det säljer och det kommer liksom alltid nya föräldrar.
Jag har låga levnadskostnader och därför är jag ganska säker på att jag skulle kunna få det att gå runt med min nya affärsidé. Jag är utbildad inom ämnen som kan underlätta, dock inte ekonomi eller eget företagande eller nåt sånt. När jag läser om det så tappar jag hoppet direkt, varför är det typ omöjligt att starta eget i Sverige?
MEN. Jag vill ju liksom veta att det kommer funka... chansar folk verkligen eller testar dom först sin idé svart? Hur ska man annars kunna veta till 100%? Och alla pengar jag dragit in hittills, kommer Skatteverket titta bakåt och undra var dom pengarna kom ifrån? Vågar jag ställa såna här frågor till Skatteverket själva? Kanske inte sista frågan, men tex, när vet man att det är dags att starta eget? Och efter ett sånt samtal, är jag körd då om jag INTE startar eget, och dom fått nos om mig liksom?
Det här året tänker jag iaf vara laglydig och skatta i deklarationen, hur fan man nu gör. Hur länge kan man hålla det så? När vet man att man borde starta ett företag?? Jag vill liksom kunna jobba svinhårt och håva in pengar (om det funkar) utan att vara orolig för att hamna i fängelse, liksom.