• HelloWorld

Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn

Hej

Jag behöver råd från någon kunnig innan jag bryter ihop. Min f d sambo och jag separerade för 2.5 år sedan och vi har ett barn tillsammans. Problemet är att min fd sambo under dessa år utsatt mig för umgängessabotage. Hon hittar på ursäkter så jag inte kan träffa mitt barn. När jag ringer mitt barn skriker Hon att barnet ska lägga på luren, ger hen telefonförbud och stänger av telefonen speciellt vid högtider som jul,födelsedagar m.m.

Det är så mycket som hon gjort för att sabba vår relation eller chans att träffas så det är inte ens nån mening att nämna men nu till ett till problem som dök upp före jul.

Jag betalar underhåll varje månad och har alltid skött det trots att jag som sagt aldrig får träffa mitt barn. Men nu har hon ansökt om att göra utmätning på min lön så hon kan få mer. Detta gör mig förbannad av 2 skäl. Det ena är att jag väntar barn och ska köpa hus med min nya sambo och det andra för att jag inte får träffa mitt barn alls !! Det finns ingen ö k eller skriftligt på att hon ska ha barnet heltid utan hon förfalskade min underskrift och flyttade med barnet till. Luleå jag har blivit rådd att ta det med familjerätten men de säger det är frivilligt för henne att dyka upp... vilket hon inte kommer göra..så vad i helvete liksom!?

Hur i helvete ska jag göra?? Har hon rätt att göra en utmätning på lönen och kräva mer när jag aldrig ens får träffa mitt barn.Mitt barn måste smyga utanför huset och viska för att kunna prata med mig i telefon..blir så förkrossad. Jag tjänar ganska bra men saken är den att vi ska köpa hus och vi har en liten på väg och det känns helt enkelt inte rimligt när jag aldrig får träffa honom ens... råd tack för den som har . Tack på förhand

• Svar på tråden Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn
  • HelloWorld
    Anonym (Engagemang?) skrev 2021-01-02 09:37:19 följande:

Skulle du kunna svara på hur mycket du betalat i underhåll? För om det är en summa om understiger det lagstadgade så har hon ju helt klart rätt att få mellanskillnaden retroaktivt. Har du betalat som du ska eller mer, vilket det låter som när du säger att du blir ekonomiskt utpumpad, så här hon inget att komma med.

Jag betalar 4500 kr i månaden men hon vill ha mer ... att jag klagar med ekonomin har att göra med att det inte kommer att fungera för mig att betala högre än jag redan gör.ändå är det det enda folk här inne hakar upp sig på trots att jag förklarat att hon hpllt på med så mycket jävelskap för att få mig att inte träffa barnet.

Jag har hamnat i en depression och har må hända varit svag och dålig på att ta tag i detta ordenligt men jag har inte vetat hur jag ska göra. Hon har t ex påstått att jag misshandlat henne och gud vet vad hon mer kan hitta på. Vem brukar samhället tro p ?!mannen eller kvinnan? Sen att jag har en sambo och ett barn på g förstår jag inte vad folk tycker har med saken att göra att jag på nåt sätt skulle bry mig mindre om mitt barn. Jag tackar för alla råd men lämnar nu denna tråd då jag upplever mig få väldigt mycket kritik. Jag vände mig hit för att få tips och råd inte pekpinnar. Jag har ju knappast delat med mig av hela min historia med denna kvinna. Jag levde med henne i 10 år , ett förhållande där hon misshandlat mig psykiskt och delvis fysiskt. Mer behöver jag inte säga. Och ja, män kan också råka ut för såna saker i förhållanden. Tack för ordet och jag tar till mig all inspirerande info av er som varit villiga att hjälpa utan att döma
  • AMCG
    HelloWorld skrev 2021-01-02 10:17:38 följande:

Jag betalar 4500 kr i månaden men hon vill ha mer ... att jag klagar med ekonomin har att göra med att det inte kommer att fungera för mig att betala högre än jag redan gör.ändå är det det enda folk här inne hakar upp sig på trots att jag förklarat att hon hpllt på med så mycket jävelskap för att få mig att inte träffa barnet.

Jag har hamnat i en depression och har må hända varit svag och dålig på att ta tag i detta ordenligt men jag har inte vetat hur jag ska göra. Hon har t ex påstått att jag misshandlat henne och gud vet vad hon mer kan hitta på. Vem brukar samhället tro p ?!mannen eller kvinnan? Sen att jag har en sambo och ett barn på g förstår jag inte vad folk tycker har med saken att göra att jag på nåt sätt skulle bry mig mindre om mitt barn. Jag tackar för alla råd men lämnar nu denna tråd då jag upplever mig få väldigt mycket kritik. Jag vände mig hit för att få tips och råd inte pekpinnar. Jag har ju knappast delat med mig av hela min historia med denna kvinna. Jag levde med henne i 10 år , ett förhållande där hon misshandlat mig psykiskt och delvis fysiskt. Mer behöver jag inte säga. Och ja, män kan också råka ut för såna saker i förhållanden. Tack för ordet och jag tar till mig all inspirerande info av er som varit villiga att hjälpa utan att döma

HelloWorld skrev 2021-01-02 10:17:38 följande:

Har du läst länkarn i mitt inlägg ovan? Eller du kanske redan läst dem innan du startade tråden?

1573 kr är minimum underhållsbidrag om barnet är under 11 år. Du betalar mer och då har inte mamman något krav på dig. Om du tidigare hade sämre ekonomi och betalade mindre har så betalar FS utfyllnadsbidrag så mamman fick minimisumman. Om du då hade ekonomi till att betala men inte gjorde det så har mamman krav på beloppet retroaktivt men det verkar inte varit så på dina svar här.

Ta hjälp dels för att få umgänge och dels för att få ett beslut på vad du ska betala i underhåll. Eftersom ni inte kommer överens tycker jag det är bäst för din del att staten beslutat åt er vad du ska betala ovh hur ditt umgänge ska se ut.

Ha tålamod! Allt tar tid. Och det är möjligt sabotage fortsätter men om du försöker med allt, är lugn och resonlig och saklig så har du prövat allt. Mer kan du inte göra. För barnets bästa måste du försöka på alla lagliga nivåer även om medföräldern agerar med andra medel (som urkundsförfalskning). Behåll alla dokument så du kan visa till det. Kan bli nyttigt när dottern är vuxen och eventuellt undrar varför du inte var närvarande. I slutändan brukar sanningen komma fram.
  • Anonym (...)

Det är möjligt du har haft ett helvete ts och att hon utsatt dig för umgängessabotage MEN det ser onekligen väldigt dåligt ut att du inte stämt för umgänge innan och först när det handlar om pengar agerar

• HelloWorld
    Anonym (...) skrev 2021-01-02 11:50:05 följande:

Det är möjligt du har haft ett helvete ts och att hon utsatt dig för umgängessabotage MEN det ser onekligen väldigt dåligt ut att du inte stämt för umgänge innan och först när det handlar om pengar agerar

Fast det stämmer inte att jag inte agerat innan. Det är riktigt dumt att jag inte stämt henne än men det ska jag göra. Jag har varit involverad i familjerätten dit hon vägrade komma. Polisanmålan för urkundsförfalskning samt kidnappning av vårt barn som inte ledde till något stämningen var enligt min advokat sista utväg och härär jag nu. Så snälla säg inte att det endast är när det handlar om pengar som jag agerat utan det handlar om hennes beteende. Märkligt att ingen ifrågasätter mjölkningen på tusentals kronor men skiter I att ens låta mig pratai tele med min dotter
  • HelloWorld
    Anonym (Chockad) skrev 2021-01-02 12:03:48 följande:

Jag gissar att mamman bidrar med det vanliga underhållsbeloppet på 1573 kr i månaden. Har barnet helt galet dyr hobby eller nått som gör att det behövs drygt 6000 kr i månaden?  

På försäkringskassans hemsida kan man göra en beräkning för vad underhållet borde landa på. Jag antar att mamman inte lär skriva på ett nytt avtal så vänd dig till tingsrätten med dina två ärenden -  fastställt umgänge och fastställt underhåll.

Rivstarta nya året med att stå upp för ditt barns rätt till sin pappa. Den där mamman har tramsat klart Gör det nu innan vardagen blir tung med ny bebis i hemmet. Lycka till 

Nja hon dansar balett och så dyrt nog inte det ja tack snälla det ska jag. Och ja precis det är det hon betalar ????
  • Anonym (...)
    HelloWorld skrev 2021-01-02 13:24:30 följande:
    Fast det stämmer inte att jag inte agerat innan. Det är riktigt dumt att jag inte stämt henne än men det ska jag göra. Jag har varit involverad i familjerätten dit hon vägrade komma. Polisanmålan för urkundsförfalskning samt kidnappning av vårt barn som inte ledde till något stämningen var enligt min advokat sista utväg och härär jag nu. Så snälla säg inte att det endast är när det handlar om pengar som jag agerat utan det handlar om hennes beteende. Märkligt att ingen ifrågasätter mjölkningen på tusentals kronor men skiter I att ens låta mig pratai tele med min dotter
    Jamen det är ju först nu du ska agera, varför har du inte gjort det innan? Det finns inga ursäkter och det ser väldigt fel ut att du först nu orkar ta tag i det när det handlar om pengar det måste du förstå.

Du tar till och med upp mjölkningen av pengar före att du inte får prata med din dotter, du prioriterar fel och har prioriterat fel innan då du inte satt umgänge med dottern först.

Ordna umgänget först, sen kan du ta upp pengafrågan om det är viktigt för dig
  • HelloWorld
    AMCG skrev 2021-01-02 11:48:10 följande:

Har du läst länkarn i mitt inlägg ovan? Eller du kanske redan läst dem innan du startade tråden?

1573 kr är minimum underhållsbidrag om barnet är under 11 år. Du betalar mer och då har inte mamman något krav på dig. Om du tidigare hade sämre ekonomi och betalade mindre har så betalar FS utfyllnadsbidrag så mamman fick minimisumman. Om du då hade ekonomi till att betala men inte gjorde det så har mamman krav på beloppet retroaktivt men det verkar inte varit så på dina svar här.

Ta hjälp dels för att få umgänge och dels för att få ett beslut på vad du ska betala i underhåll. Eftersom ni inte kommer överens tycker jag det är bäst för din del att staten beslutat åt er vad du ska betala ovh hur ditt umgänge ska se ut.

Ha tålamod! Allt tar tid. Och det är möjligt sabotage fortsätter men om du försöker med allt, är lugn och resonlig och saklig så har du prövat allt. Mer kan du inte göra. För barnets bästa måste du försöka på alla lagliga nivåer även om medföräldern agerar med andra medel (som urkundsförfalskning). Behåll alla dokument så du kan visa till det. Kan bli nyttigt när dottern är vuxen och eventuellt undrar varför du inte var närvarande. I slutändan brukar sanningen komma fram.

Jo tack har sett att jag betalat rätt mycket men har inte protesterat åt detdå jag tänkte att det går åt till aktiviteter och allt som barn behöver men nånstans får hon ge sig.

Tack för råden .jag har varit både lugn och arg men inte gjort det jag tydligen skulle gjort från början..att stämma henne men samtidigt var det en soppa eftersom hon lovade att trots att hon stack så skulle jag få ha flickan varje helg. Men sen började detta sakta men säkert med nya planer , dök inte upp, stängde av telefonen osv.

Det var en process som känns uttänkt ... jag borde stämt på en gång men men . Bättre sent än aldrig.

Ja jag har sparat allt man kan tänka sig för så tänker jag med att allt kommer fram så småningom. Flickan fick inte ringa mig på min födelsedag och lyckades ringa dagen efter och grät och sa förlåt för att hon knte ringt men mamma tog telefonen. Alltså hjärtat går i tusen bitar
  • HelloWorld
    Anonym (...) skrev 2021-01-02 13:34:41 följande:

Jamen det är ju först nu du ska agera, varför har du inte gjort det innan? Det finns inga ursäkter och det ser väldigt fel ut att du först nu orkar ta tag i det när det handlar om pengar det måste du förstå.

Du tar till och med upp mjölkningen av pengar före att du inte får prata med din dotter, du prioriterar fel och har prioriterat fel innan då du inte satt umgänge med dottern först.

Ordna umgänget först, sen kan du ta upp pengafrågan om det är viktigt för dig

Om detta får dig att må bättre så ????
  • Anonym (Jade)

Men om ditt barn lider, hur kan du inte ha gjort något? Vad sade familjerätten när du var där? Vad har hänt just nu som får dig att gå till rätten?

• Anonym (...)
    HelloWorld skrev 2021-01-02 13:41:09 följande:
    Om detta får dig att må bättre så ????
    Du har en väldigt olycklig attityd som gör dig själv till offret när det är din dotter som borde stå främst för dig

Fakta är att du inte tidigare krävt umgänge via tingsrätten, nu när det handlar om pengar är du mer benägen att göra det - vad är din slutsats av det? Dina ursäkter?
Svar på tråden Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn