• Iväntanpåivf

Vi som startar ivf behandling 2021

Annna84 skrev 2021-03-17 13:21:21 följande:
    Du får skriva och berätta vad de säger på samtalet imorgon.

Jag kom nyss hem från samtalet och från kontrollen.

De såg något i livmodern, så nu har jag fått en remiss till operation/hystoskopi som jag behöver göra innan jag kan fortsätta. Det känns bra att få en ordentlig koll samtidigt som jag är ledsen för att nästa försök drar ut ännu mer på tiden. Ville så gärna starta i april och hade redan planerat för det i kalendern.

De tycker att vi ska fortsätta med nya försök och att det fortfarande är en bra chans att det fungerar.

Jag tog ett nytt blodprov på kromosomfel, men sen finns det inget mer att ta.

Tänker du att du fortsätter på samma klinik?
    åh. jobbigt med operation men bra ifall de hittat nåt. 
    Hoppas det går att ordna snabbt. 
  • Iväntanpåivf
    Smilla93 skrev 2021-03-17 16:20:16 följande:

Hej alla!

Jag var på första mötet inför ivf idag, super spännande men också nervöst. På vul såg allt bra ut så vi är redo att köra igång, ska dock ha mens nästa vecka vilket krockar med påsken (typiskt..) så kan nog inte vänta mot något denna cykeln. Men jag har lite frågor till er som är lite mer erfarna.

Första frågan: jag har väldigt oregelbundna cykler så kommer antagligen behöva "framkalla" En mens efter denna cykeln. Har någon gjort detta? Hur lång tid tog det innan du fick framkalla mensen? Ibland får jag inte mens på typ 4 månader och det känns ju surt att behöva vänta så länge mellan gångerna.

Andra frågan: jag ska köra kort protokoll med menopur 130 (verkar lite om man jämför med er andra). Så är det någon som har erfarenheter som vill dela med sig lite. Hur många ägg fick ni? Några komplikationer? Biverkningar?

Hej, Välkommen. 

Spännande att ni är igång. 
    Första frågan kan jag inte svara på då det dels är min första ivf (väntar på återföring av fryst embryo) och dels för att jag har regelbunden mens. Men låter helt klart surt att behöva vänta 4 månader. De kommer säkert med en plan för detta. 

Andra frågan. Doserna verkar variera väldigt med mellan alla härinne och antar att det beror på vilka föutsättningar man har. Jag fick en relativt (vad jag förstått) låg dos av Gonal-F (175) och blev överstimulerad och fick ut 22 ägg och va tvungen att pausa och göra totalfrys och sitter därför nu och väntar på nästa mens för att kunna återföra efter det i naturlig cykel. Så tydligen reagerade jag tom lättare än vad de trodde jag skulle göra även på en låg dos. 
    Så du kanske helt enkelt har en superbra äggreserv och många folliklar :) 
    Jag kände inte så mycket av Gonal-F sprutan kanske lite trötthet men däremot Fyremadelen, där fick jag jätteömma bröst och nu efter har jag mycket mer finnar än vanligt. Överstimuleringen va mer att jag kände mig svullen och öm och hade svårt att kissa och så högg det till ibland i magen men det gick över några dagar efter ÄP. 

25 äggblåsor och 22 ägg fick de ut varav 17 befruktades normalt men bara 3 överlevde till dag fem och nedfrysning. 
  • Iväntanpåivf
    Inalina skrev 2021-03-18 09:20:41 följande:
    Hej!!! På väg från kliniken nu och känner mig fylld av energi =) trots ett väldigt negativt blodtest givetvis men det visste jag ju typ redan, men alltså läkaren på kliniken, vilken underbar människa! Han är verkligen otroligt varm och medkännande och framförallt KUNNIG inom IVF och jag fick ett 45 min långt samtal med honom om hur vi ska gå vidare framåt. Detta är en av de mest framstående i Schweiz så det känns som att jag hamnat helt rätt och de kommer hjälpa mig att få ett syskon till lillan. (Klart det kostar men det gör det ju i vilket fall här i Schweiz.)

Han rekommenderade även DHEA 25mg 3 ggr om dagen, är det något du tagit/funderat på innan? Sen sa han att alla grejer jag rabblade upp funkar att ta och han rekommenderade Q10 speciellt.

Jag kommer köra igång igen i nästa cykel i mitten av april med hög dos gonal f (375) och så skulle de se om de kunde beställa embryo glue till mig också.

Åh kände bara att jag ville skriva av mig med lite ?positiva? nyheter från att ha känt mig less de senaste dagarna givetvis med otrolig mensvärk och mkt blod.

Kram hoppas du får många fina ägg på VUL i morgon, har du huvudvärk av Gonal F eller är det ok?
    Åh vad härligt! 
    Vad skönt att läkaren verkar bra och lyssnade och rekommenderade saker och planerade för framtida behandlingen. 
    <3
  • Iväntanpåivf
    Clemmentina skrev 2021-03-22 12:53:19 följande:
    Nu har jag gjort andra vul. Det blir totalfrys den här gången. :( Blev så ledsen eftersom vi verkligen vill göra färskåterföring och ev få testa med två embryon. Totala antalet blåsor var 18 st och det blir äggplock på onsdag. Sen blir det väl återföring först i maj förutsatt att vi får till frysen, vilket vi ju inte fick sist. :( Usch vad tråkigt det här var! Inte alls vad jag hade hoppats på. När blir nästa behandling för dig? Apropå slemhinnan så var min 14 mm idag.
    Vad trist! 
    Detsamma hände mig och nu går jag och väntar på FET med tre i frysen. 
    Håller tummarna att det går bra för dig och att ni får till frysen denna gången också. 
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-03-22 14:12:57 följande:

Fick hem min plan för FET, troligtvis blir det i nästa cykel i mitten av april. Trodde den skulle bli helt naturlig, men ska tydligen ta lutinus från återföringsdagen och är rätt besviken på det Kanske låter fånigt, men tyckte det var jobbigt att lutinus gav symptom som om jag var gravid. Plus att min vanliga cykel är såååå stabil, har aldrig någon PMS och min lutealfas är 15 dagar med hög temp efter ägglossning. Så jag lider inte av någon progesteronbrist. Hade 55 vid provtagning, vilket är mer än godkänt. Är det standard med lutinus vid FET? Eller är det för att jag är gammal?

Tror inte Lutinus är standard vid FET för jag har inte fått det ordinerat. 
    Men kanske är bra att du får det? trots symptomen. 

Jag är lite orolig att göra det i helt naturlig cykel för även om jag har regelbunden cykel och tydlig ÄL med temphöjning etc så är min temperatur lite svajjig i lutealfasen. Hade gärna 'fått lite hjälp på traven' även om jag inte vet/tror att jag har nån progesteronbrist. 

jag ska också göra återföring i mitten av april. :)
  • Iväntanpåivf
    Clemmentina skrev 2021-03-22 20:14:32 följande:
    Tack för peppen! Hoppas det med! :) När blir nästa fet för dig?
    Förhoppningsvis mitten av april. v16 :) 
    tiden går sååå långsamt och det är så frustrerande att man inte kan påverka nåt. Hade varit så skönt om man fick nåt att göra typ ''ta denna nu varje dag/varje timme, så kommer det bli mycket bättre och öka chansen''. :) 
    Men nej, man ska 'ta det lugnt' och 'leva som vanligt' :p 
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-03-22 21:52:09 följande:
    Jag var verkligen 100 procent inställd på att inte få lutinus vid FET och rätt nöjd med att min kropp skulle få visa vad den kan. Så därför blev jag besviken. Särskilt så det inte finns indikationer på att mitt progesteron är lågt.

Om det blir ett plus så ska jag tydligen fortsätta med lutinus till efter VUL också.. Hmm.. känns som om jag fått protokoll för någon som har haft flera tidiga missfall? Jag har ju aldrig fått ett plus ens

Vilken klinik är du på? Har frågan om lutinus vid FET kommit upp?

Då kanske vi ruvar ihop nästa gång. Jag hoppas på återföring under vecka 17
    Jag förstår. 
    Konstigt. Ja jag har aldrig fått ett plus heller.  :( 
    Jag går på Sahlgrenska. De har inte nämnt nåt om lutinus överhuvudtaget. De informerar inte direkt om alternativ utan väldigt kort om den väg de bestämt och sen får man papper hem. Vill man veta nåt mer så måste man nog ha koll och sinnesnärvaro nog att ställa rätt frågor på plats. Och det har jag märkt är inte alltid så lätt.  

Spännande. Hoppas det blir så. :) 
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-03-23 18:11:03 följande:
    Hoppas vi båda snart kan få våra första plus <3 Och att de blir bebisar!

Jag går på RMC i Malmö och man får verkligen vara snabb och påläst om man ska få utrymme för att ställa frågor. Jag tycker det är jättesvårt att få information som jag själv inte redan har lite koll på. Och då glömmer jag ofta något och då är det kört. När jag skrivit till dem på 1177 har jag verkligen bara menlösa svar Vi har inte haft någon personlig kontakt sedan vi rapporterade in negativt gravtest, fick bara ett brev hemskickat med behandlingsplan för FET. Därför luftar jag alla mina frågor här
    <3  

Ja det är tur man kan lufta lite frågor och sånt här med alla er andra. 
    De är jättegulliga på SU, framförallt barnmorskorna. Läkarna är bra men läkare är liksom alltid lite ''konstiga''. Väldigt business och 'löpande band' eller ' här ska vi vara effektiva och raka men svara på dina frågor' men saknar ofta people-skills tycker jag. De känns iof proffsiga och så men man känner att när man ställer frågor så är de i tankarna redan på väg till nästa patient/uppgift. :)
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-03-25 19:53:38 följande:
    Gud ja, känns väldigt mkt löpande band! Lite läskigt, i o m att det här är en rätt emotionell behandling. Jag hade gärna sett lite mer mänskligt bemötande från läkarna på RMC.

Jag vet inte hur mycket de skriver i journalen som syns på 1177, men min har inte blivit uppdaterad sedan har anmälde mensstart den 14/2! Skriver Sahlgrenska mkt i din? Tex hur många embryon du fick till frysen?

Men du får alltså ingen lutinus nu när du ska göra FET i april? Har du en stabil cykel i vanliga fall?
    De skriver bara om jag ringt och frågat nåt. Tex när jag ringde och frågade om hur många som gått till frysen, då skrev de ner hur många det blev och när jag ringde och va lite fundersam kring spottings som jag inte brukar ha under follikelfasen. annars skrivs inget. 

nej ska tydligen vara helt naturlig cykel. det enda jag ska göra är ta ÄL test och ringa när jag får utslag. det kanske kommer mer info senare. de verkar liksom ta en sak i taget. 
    jag har en till synes stabil cykel. regelbunden mens ca28 dagar och 12-14 dagar lutealfas. har för det mesta en tydlig tempökning vid ÄL och sen håller den sig hög men flukturerar en del och brukar ha en rejäl dipp kring dag5/6 och sen en rejäl topp lite senare. Jag antar att det betyder att det är ganska stabilt. 
    Jag hoppas innerligt att vårt problem bara är ett troligt stopp i ena äggledarn pga endometrios och endometrios på andra äggstocken men vet ju inte. Va ju bara 3 av 17 befruktade som överlevde till frysen. 

försöker nu boosta med D-vitamin mm börjat med q10 och ska nog även testa e-vitamin. Men börjar bli lite less på alla tillskott :)
  • Iväntanpåivf
    Sweetpineapple skrev 2021-03-30 12:35:39 följande:

Hej! Nu var det ett tag sedan jag skrev igen. Idag har jag varit på vul på RMC. Fick se en liten böna på 13 mm med ett hjärta som slog. Sjukt tacksam för det. Svårt att hålla sig från att gråta när man satt i gynstolen.

Imorgon ska jag till endokrinkirurgen för min knöl de hittat i halsen. Fick göra vul idag för att säkerställa en frisk graviditet så de tar hänsyn till det vid behandling av knölen.

Jag håller verkligen tummarna för er alla i tråden. Jag tittar in här då och då men ska nu försöka lita på att jag faktiskt nu är gravid, v 7+6 idag.

Grattis! Så härligt. Hoppas det går bra imorgon också. 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021