Förskolestigma
Ja, du har svårt att komma på andra anledningar, dvs att förstå andras synsätt och val. Det är hela den här tråden ett alldeles utmärkt bevis på.
Personligen tror jag inte att alla är avundsjuka på dig. På samma sätt som jag inte tror att människor som ifrågasätter varför jag inte dricker alkohol och äter kött gör det för att de "är avundsjuka". Enligt ditt sätt att resonera borde jag se det så. "De ifrågasätter min absolutism och vegetarianism (hänt en del genom åren) enbart för att de har dåligt samvete, för att de själva inte når upp till min höga moral och rättfärdighet".
Det vore ju ett bekvämt sett att se det. Men tyvärr tror jag inte att det är sant. Folk tycker helt enkelt olika om olika saker.
Kul att.du tar upp absolutism och veganism. Min partner är vegan och de i särklass mest nedsättande kommentarer och utfrågningar hon får är från de som äter väldigt mycket kött och icke vegetariska produkter. I många av fallen tror jag absolut även här det handlar om att de vet att frossa i dessa produkter inte är jättebra, och att andra är veganer sticker.
Samma reaktioner får jag som är väldigt vältränad för att vara +40 år. Många hävdar att jag bara har genetiken med mig och att det för dem är "omöjligt" att inte vara överviktig vid en viss ålder (jag tar ALDRIG upp det här med nån, det är när andra ser mig i omklädningsrummet som de börjar babbla). Att de innerst inne vet att jag tränar varje dag, är väldigt noga med mat, knappt dricker etc vill de inte låtsas om. Att hävda att deras övervikt beror på genetik och att annat är "omöjligt" är givetvis ett sätt att komma bort från det faktum att deras kroppar är ett resultat av deras leverne.
Detta gäller givetvis inte ALLA men väldigt många resonerar på detta sätt