Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Regeringens el-fiasko

klyban skrev 2023-03-04 18:31:57 följande:

Och vi står här med den billigaste elen i EU, så det kan bli för dig Solig'

Helt uppenbart så betyder det ingenting för min del av diskursen men i övrigt och i sitt eget vakuum så är det givetvis bra.

Ska du ha vallgrav runt luftslottet?
  • Digestive
    klyban skrev 2023-03-04 18:52:46 följande:
    Ja, på tal om luftslott ger du oss alla.
    Polletten verkar ha trillat ner.

Svara på tidigare fråga:

Vilka möjligheter till att leverera gas är det som Ryssland har sprängt upp?
  • Digestive
    klyban skrev 2023-03-04 20:29:19 följande:
    Ja, och vi står med dig att du gett upp sakligheten.
    Så även det påståendet var tydligen tomt.

Keep up the score my man!
  • Digestive
    klyban skrev 2023-03-04 21:20:43 följande:

Dock vet vi att den som svarar och saknar argument, inte har nått stt säga längre.

Jag inser att Regeringen som varit har gjort ett utmärkt jobb för vår energiförsörjning, och alla dessa argument(Och lätt identifierad desinformation, och man ställer sig frågande till varför desinformationen finns.)

Nu har du gett upp saklighet, och inser mer av samma kommer, då ni har inget mer att komma med sakligt.
    Det är intressant detta sker, för nu finns inget, och vad är inget ett argument för?

Vad är det du inbillar dig att du har presenterat och som skulle ha substans nog för en argumentation?

Ditt argument hitintills har varit att folk tycker att det är fel/dåligt att Sverige hade förvånansvärt låga elpriser förra året och att folk skulle vara upprörda över det.

Jag ser ingen upprördhet. Jag ser ingen som menar att det är fel/dåligt. Så vad finns det att argumentera om?

Själv har jag påpekat att läget kunde ha varit bättre men att det är bra att fjolårets elpriser iallafall var relativt låga, det bemöter du dock inte. Så vad finns det att argumentera om?

Och övrigt är en hope påståenden som du varken backar upp eller ens förklarar för den som undrar och frågar. Så vad finns det att argumentera om?
  • Digestive
    klyban skrev 2023-03-04 22:15:55 följande:
    Det är dina argument och fallerade argument, mer substanslöshet IGEN?
    Digestive skrev 2023-03-04 22:08:35 följande:
    Aja, åtminstone relativt låga elpriser.
    Ja, billigaste i EU, oops Solig

Haha, jag håller ju med om att det är bra att fjolårets elpriser var relativt låga. Men du kanske menar att läget vore sämre om vi inte hade varit lika beroende av rysk gas? 🤪

Ja, relativt billigt - men likväl höga elpriser på grund av ryskt gasberoende, ett beroende som flera led av regeringar är ansvariga för samt EU.
  • Digestive
    Så allting gick skrev 2023-03-11 10:41:48 följande:
    Eller så kan man se det som det är.
    -
    Skumt och otillbörligt alltså? Nej, tvärtom. Klart att den elkunden ska få det beloppet, lika givet är att det inte ska vara offentligt vem det är. 

I stället blev det ett bidrag, fast det i stor utsträckning var ens egna pengar från början. Till råga på allt är det Försäkringskassan som betalar ut. Det som borde vara en sorts skatteåterbäring blir ett ?stöd?.
    Men diskussionen om kompensation för höga elräkningar, antingen det kallats högkostnadsskydd eller som nu elstöd, har aldrig handlat om fördelningspolitik. Det har inte varit tal om att skilja mellan fattiga och rika hushåll. Utan meningen har varit att alla i ett visst elområde skulle få tillbaka lika mycket för varje förbrukad kilowattimme.

Det är därför det aktuella hushållet får 773.000 i bidrag, vilket ju kan låta absurt. Men om kompensationen inte hade varit ett bidrag, utan en kraftigt sänkt skatt - då hade nog reaktionen uteblivit, trots att det även då skulle handla om stora belopp.

Det är underligt - dock inte förvånande på något vis - att intäktstaket bemöts som om det vore tänkt att vara fördelningspolitik.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-03-11 09:26:54 följande:

Som vanligt försöker du flytta fokus. Enskilda firmor har inte (enligt den SD styrda M/KD/L regeringen) rätt till elpriskompensation i denna omgång.

Ett system där enskilda näringsidkare kan fuska till sig ersättningen snabbare än de som gör rätt är varken rättssäkert eller acceptabelt ur konkurrenssynpunkt. 

Det här gäller enligt förordningen. 

En enskilda firma räknas som en fysisk person. Det är därför den enskilda firman står under ägarens personnummer istället för ett organisationsnummer.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-03-11 11:54:35 följande:
    Och? Ersättningen täcker bara förbrukning som kopplas till konsumentändamål Inte förbrukningen som är kopplad till firnan eller bolaget.
    Det räknas alltså som att en fysisk person konsumerar el för egna ändamål - det görs ingen skillnad på fysisk person och enskild firma, det är själva poängen.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-03-11 12:18:03 följande:

Och där är där inkompetensen kommer in i förslaget.
    Och nått säger mig de får mer pengar sen som företag, men det kan vi ta reda på och är det så, ja, då är det den värsta inkompetensen sen maud köpte Nuon.

Så du får hålla tummarna, annars kommer det bli ett sjuhelvetes satans liv över den extrema inkompetensen på den som redan vi har.

Det vore inte möjligt så du kan ta det lugnt.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko