Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2023-02-26 08:56:49 följande:
    Kan du förklara varför Lagrådets uppfattning är viktig nu? Regeringen sket fullständigt i Lagrådet när det underkände sekretessen av el-stödet. 

www.di.se/nyheter/lagradet-sagar-forslag-om-sekretess-for-elstod/

Citat:

"Lagrådet, som invänder mot att uppgifterna skulle vara integritetskränkande. Lagrådet riktar också kritik mot att remisstiden - en vecka respektive en dag - för de två promemorior som förslaget bygger på var för kort med hänvisning till att det handlar om att göra undantag från "en av hörnstenarna i vårt demokratiska statsskick, nämligen rätten att få ta del av allmänna handlingar".

Det är inte märkligt att tre punkter är fler än en. Lagrådet, regeringskansliet och svensk lag bildar ett starkare argument gemensamt än lagrådet ensamt.
    KillBill skrev 2023-02-26 09:10:46 följande:
    Vi kan konstatera att Sverige och övriga länder i EU är bundna av EU- förordningar (EU-förordningar gäller före svensk lag). 

Ebba Busch och Elisabeth Svantesson har agerat oskickligt vilket resulterat i att Sverige visat sig sämst på genomförandet av förordningen av alla EU-länder (Av EUs 27 medlemsländer så är det bara Sverige som ännu inte har genomfört förordningen).
    Oavsett vilken regering som hade regerat så hade aktuell proposition lämnats in vid ungefär samma tidpunkt. Det här är inte heller en tävling utan det viktiga är att implementeringen sker på bästa möjliga vis i vardera medlemsland.
    KillBill skrev 2023-02-26 09:16:23 följande:
    Inlägget förtjänar att publiceras igen. 
    Ok.

• Digestive
    klyban skrev 2023-02-27 12:07:15 följande:

Det gick inte så bra för dig, och hennes makalösa inkomstens kvarstår.
    Bara allians Maud som är värre.
    Måste säga det blir väldigt komiskt när ni försöker säga inte ens solen har fläckar, måste vara en konstig politik du står bakom som menar på att det aldrig existerar fel eller inkompetens där låååångt till högern.

Det går utmärkt för min del.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-02-27 17:16:10 följande:
    Jaså, förnekelse!
    Nejdå, jag är nöjd och har därmed dragit mig tillbaka.

Du verkar dock mindre nöjd och verkar ha svårt att släppa taget.
  • Digestive
    Så allting gick skrev 2023-02-27 20:10:00 följande:
    Nej då, man måste utgå från sanningen. Detta har svenska folket rösta igenom, vi vill ha blå blocket som styr landet.
    Vi vill inte ha det som i ex Norge, där regeringen bestämmer ifall det ska stå ett vindkraftverk lite här och var, folket eller kommuner har ingen talan.
    Lite som togs upp med Nattuw, där Norska regeringen inte bryr sig, sådant vill vi absolut inte ha här i landet. Behöva skicka Thunberg till Norge för att hjälpa till i kampen mot maktgalna politiker. Liknande vill sossarna gör här, bara sossarna som bestämmer vart allt ska byggas, vi förstår varför Magda var så besviken när folket rösta bort henne. Vi vill inte ha en maktgalen sosse som styr o ställer efter eget bevåg.
    Inte heller har vi röstat på en regering som letar efter kryphål i lagar som förbjuder retroaktiv beskattning - bara för att tillfället ges

Det är ganska tydligt vilka det är som vill ha en stor, stark och handlingskraftig statsapparat och vilka som har fått nog av det samma.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-02-27 21:24:39 följande:
    Intressant att du ställer dig på elproducenterna sida i en situation där deras inkomster ökat med flera hundra procent samtidigt som vi har elkonsumenter som fått se sin ekonomi raserad pga höga elräkningar.

Jag hoppas på en ny regering som till skillnad mot den SD- styrda M/KD/L regeringen ser till elkonsumenterna bästa.
    Vilken märklig slutsats. Jag tror inte att kriteriet för att stå på elkonsumenternas sida är att hitta kryphål i aktuella lagar.

I övrigt så har elproducenter - av planerbar elproduktion - sällan haft bättre förutsättningar och incitament till att expandera, uppgradera, bygga ut kraftreserver och så vidare.
  • Digestive

När folk vänder på fikonlövet och känner sig mindre nakna.

Nyligen har samma individer målat upp den påstått försenade skatten för elproducenter som en nationell katastrof.

Emellertid så förstår de flesta att relativa lägesrapporter inte utesluter att läget kunde ha varit bättre - med betoning på de flesta.

• Digestive

När folk behöver diktera andras känsloliv för att ha någonting att säga så är det helt klart fel i argumentationen.

• Digestive
    klyban skrev 2023-03-03 15:35:24 följande:
    Din osaklighet är talande.
    Du är välkommen att sakligt bemöta det som jag skriver.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-03-03 16:12:04 följande:
    Digestive skrev 2023-03-03 14:46:59 följande:

Nyligen har samma individer målat upp den påstått försenade skatten för elproducenter som en nationell katastrof.

Emellertid så förstår de flesta att relativa lägesrapporter inte utesluter att läget kunde ha varit bättre - med betoning på de flesta.

jaha Drömmer- menar du att någonting är fel i din argumentation om fikonlöv och känslor?
    Jag förstod att någon inte skulle förstå skillnaden.

Visst var det en färggrann beskrivning av aktuell argumentationsteknik men mitt argument bygger inte på vare sig beskrivningen eller någon annans känsloliv.

Emellertid så bygger klyban sitt argument helt och hållet på att folk skulle vara upprörda av nyheten.

Diskutera nu skillnaden i grupp medan jag citerar någon som har koll:
    Digestive skrev 2023-03-03 15:26:45 följande:

När folk behöver diktera andras känsloliv för att ha någonting att säga så är det helt klart fel i argumentationen.

• Digestive
    Padirac skrev 2023-03-03 17:02:59 följande:
    Ändå tar _du_ upp och tillskriver andra känslor...

Skål
    Digestive skrev 2023-03-03 14:46:59 följande:

Det var väldigt skarpsynt av dig att komma fram till det.

Återkom gärna när du även har kommit fram till skillnaden.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko