Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2024-11-30 19:15:02 följande:
    Ditt minne är som sagt bra men kort.

För det första så skrev jag till Nattuw:

Och för det andra så var det du som lade dig i:
    "Varför ifrågasätter [...] du andra som deltar i diskussionen på samma vilkor som du själv och alla andra?"
    klyban är ute och cyklar och diskuterar inte ens samma saker. Ironiskt nog så diskuterar han bland annat sådant som du tidigare har gått runt och tillrättavisat andra om och som diskussionen inte skulle handla om.

Det är mycket märkligt att klyban inte får någon tillrättavisning av dig - det vill säga om man nu inte redan kände till att du är en hycklare. 🙂
    Suck !! Sarkasm är svårt i text :-/

Det är ett öppet forum med öppna trådar, alla som vill får skriva inlägg så länge de inte bryter mot reglerna.

Den sista meningen är svar på frågorna jag ställde till dig.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-30 19:15:02 följande:
    Ditt minne är som sagt bra men kort.

För det första så skrev jag till Nattuw:

Och för det andra så var det du som lade dig i:
    "Varför ifrågasätter [...] du andra som deltar i diskussionen på samma vilkor som du själv och alla andra?"
    klyban är ute och cyklar och diskuterar inte ens samma saker. Ironiskt nog så diskuterar han bland annat sådant som du tidigare har gått runt och tillrättavisat andra om och som diskussionen inte skulle handla om.

Det är mycket märkligt att klyban inte får någon tillrättavisning av dig - det vill säga om man nu inte redan kände till att du är en hycklare. 🙂
    Ahh. Jag fattar, du känner sig tillrättavisad och då... Tillrättavisar du andra och sen behöver du kalla andra för hycklare för att återupprätta någon sorts värdighet

Fortfarande får alla delta i en öppen tråd så länge denne inte bryter mot reglerna.

Offtopic , hot, hat, rasism etc..

Att kvällstidningarna skulle sprida desinformation, alternativa fakta och konspirationsteorier så som epoch times gör är verkligen att vara ute och cykla och inte diskutera samma saker som tråden handlar om.

Fahlen's debattartiklar med samma smörja som han sprider i epoch times finns att läsa i andra etablerade seriösa publikationer.  Tyvärr dras folk ner i radikaliserade tankemönster , kanske för att de inte förhåller sig kritiskt till de som kritiserar 'etablissemanget' eller ens fattar hur algoritmerna på sociala medier används för att öka radikalisering bland de som redan är utsatta och de som dras till de kretsarna. 

Beklämmande som sagt. Fahlen finns på andra platser än Epoch times för den som inte vill stödja konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta.

Radikaliseringen är långt gången och kränktheten över att få motargument är alltså nu tillrättavisande .

Beklämmande det med..  snart kommer väl det vanliga att motargument är samma sak som att förbjuda åsikter..  alt right och SDs vurmare brukar ju krypa ner i det hålet.. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-12-03 12:41:18 följande:
    Vad skiljer då media åt vad det gäller trovärdighet, att vara seriösa, objektiva, fakta- och källgranskande?
    Debattartiklar är alltid skribentens eller skribenternas egna åsikter. Samma med ledare.

Det som skiljer epoch times från annan media är att de liksom tex Riks,  Samnytt, RT, Sputnik, swebbTV tillsammans med en del andra media medvetet sprider desinformation, konspirationsteorier och alternativa fakta, ofta för att destabilisera och öka polariseringen i samhällen.

Att länka till dem gynnar deras sak rent ekonomiskt och ökar deras genomslag och legitimerar deras plattform.

Är du allvarlig med att mena att du inte kan skilja på debattartiklar och desinformation, konspirationsteorier och alternativa fakta.  Debattartiklar kan bygga på dessa komponenter, men det är inte nödvändigt. 

Är du också allvarlig med att du inte kan se skillnaden på epoch Times, Samnytt, SwebbTv, Riks RT, Sputnik och mainstream media, kvällstidningar eller inte?

Tror du att allt på epoch times är Fahlens debattartiklar med hans åsikter? Ingen annan smörja? Var för tror du i så fall att bedömningar av epoch times m.fl pekar på att de men inte andra media  sprider desinformation, konspirationsteorier och alternativa fakta?
  • Padirac

Nej, du har förstått fel eller ljuger, kommer med påståendet dragna ur ditt eget huvud istället för att fråga vad jag menar. Spekulativa sanningar?

Det var stödet och att ge plattform till media som sprider konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta jag kritiserade.

Jag är rädd för att konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta legitimeras. 

Det är inte en hårfin skillnad. 

Alternativhögerns postmodernistiska relativism i fråga om vad som är sant eller inte sant är värt att diskutera.

Tom Araya skrev 2024-12-04 04:37:12 följande:
    Men bara om det är i etablerad media (jo, du har uttryckt den uppfattningen)?

Hur är det med intervjuade gäster eller fakta hämtade ur erkända källor?

Hur är det när exempelvis Allard har en egen kanal på Riks?
    Padirac skrev 2024-12-03 19:00:01 följande:
    Det som skiljer epoch times från annan media är att de liksom tex Riks,  Samnytt, RT, Sputnik, swebbTV tillsammans med en del andra media medvetet sprider desinformation, konspirationsteorier och alternativa fakta, ofta för att destabilisera och öka polariseringen i samhällen.
    Vad som är medvetet och inte kan diskuteras, men den mesta av media drivs av en politisk agenda som färgar deras nyhetsrapportering, ibland så mycket att det i efterhand visar sig att de har haft helt fel. Ett bra exempel är hur okritiskt positivt Northvolt och den gröna omställningen har framställts i etablerad media.

Detta är en hårfin skillnad.

Men jag föredrar då alternativmedias grövre sätt, eftersom det lättare kan avslöjas som desinformation, medan etablerade media smyger det på oss så att vi inte ska förstå hur färgade uttrycken är eller att journalisten är dåligt insatt i det denne talar/skriver om.Etablerade medias brister i objektivitet och faktagranskning (media som du vill gynna) visar tydligt på ett stort behov av en större bredd i nyhetsflödet, där fler nyanser släpps fram.

Men du är rädd för att etablerad media får konkurrens istället för att se alternativmedias existens som positiv och bidrar till ett bredare utbud av nyheter.

Se videon där Jens Ganman gästar Hotspot jag länkat till tidigare, så förstår du precis vad jag menar. Han ger dig konkreta exempel på där svensk etablerad media misslyckas med att ge en verklighetsnära bild av vad som händer runt omkring oss och ute i världen.  
    Padirac skrev 2024-12-03 19:00:01 följande:
    Är du också allvarlig med att du inte kan se skillnaden på epoch Times, Samnytt, SwebbTv, Riks RT, Sputnik och mainstream media, kvällstidningar eller inte?
    De flesta av de där har jag aldrig länkat till.

Men i regel gör jag den bedömningen individuellt, för varje inslag, eftersom jag ser en stor variation.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2024-12-04 06:36:09 följande:
    Som jag sagt tidigare, din ensidiga och onyanserade kritik sänker din trovärdighet i frågan.
    Nää. Det är väl ändå din okritiska hållning till media som sprider konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta som sänker din  trovärdighet i frågorna och vilket förhållningssätt du har till fakta, vetenskap och politiserade 'sanningar'
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-12-04 10:40:01 följande:
    Det finns ingenting som tyder på att Tom Araya har en "okritisk hållning" till någon media överhuvudtaget.

Tvärt om så har vederbörande demonstrerat vad ett kritiskt tänkande i sak innebär, hur det appliceras på media och visar prov på det samma i en bredd av mediala föremål.

Du, å andra sidan, tycker att innehållet från viss media ska avfärdas utan någon form av kritiskt tänkande överhuvudtaget. Istället hänvisar du till olika rekommendationer och verkar tycka att folk ska rätta sin mediala konsumtion därefter - vilket vore motsatsen till att tänka kritiskt.

Att överlåta analyser och slutsatser till andra är per definition motsatsen till all form av kritiskt tänkande.
    Begreppen är tydligen svåra att hålla isär Digestive.

Kritiskt tänkande är att skilja från kritisk hållning till någonting.  Det förra kan vara anledning till att ha det senare eller anledning till att inte ha det senare.

Det blir lite komiskt måste jag säga, lite som då källkritik troddes vara spekulativ kritik mot organisationer som har mediebolag.

Att säga att det är beklämmande att ge en plattform till och stödja media som sprider konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta är det samma som att tycka att folk ska rätta sin mediala konsumtion efter det eller är det ett värdepåstående?

Analyser och slutsatser som inte redovisas eller diskuteras utan okritiskt länkas till, är det kritiskt tänkande eller inte?
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-12-04 13:24:26 följande:
    Jaha, det var så enkelt att ditt påstående om Tom Araya kan avfärdas på samma vis som tidigare fördomar:

Nej, Padirac, du vet inte hur mycket folk reflekterar över en artikel för att de länkar till den.

Nej, Padirac, du vet inte hur folk förhåller sig till media för att de länkar till den.

"Analyser och slutsatser som inte redovisas eller diskuteras utan okritiskt länkas till, är det kritiskt tänkande eller inte?"

Varken meningen eller frågan makes sense. Analyserna och slutsatserna är föremålet för kritiskt tänkande, samma föremål postas här för diskussion och någon redovisning behövs inte för någotdera.

"Att säga att det är beklämmande att ge en plattform till och stödja media som sprider konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta är det samma som att tycka att folk ska rätta sin mediala konsumtion efter det eller är det ett värdepåstående?"

Du tycker uppenbarligen att folk ska rätta sin mediala konsumtion utifrån mediabiasfactcheck.com/ bedömningar - annars vore det poänglöst att hänvisa till dem med din kritik, inte sant?

Huruvida länkar till Epoch Times ger dem en plattform och stöd går dock att diskutera och är inte ett värdepåstående. 
    Att jag anser och skriver att det är beklämmande att det länkas till epoch, SwebbTv, riks ,Samnytt, rt, Sputnik m fl _är_ ett värdepåstående. 

Hur kan du missta det för de andra spekulativa påståenden du uppenbarligen gör om vad du tror att  jag uppenbarligen anser ?

Mer spekulativa påståenden som tas för sanning.. har jag inte sagt någonting om det tidigare.  Vem är det nu som tror sig veta någonting om vad andra reflekterar över
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-12-04 12:06:22 följande:
    Det visar bara att du inte tar in vad jag skriver - jag är kritisk till all media, dels för att de kan göra fel, ibland är uppenbart slarviga men i stort sett alla har också en egen agenda som färgar deras uttryck och vad de väljer att skriva om.

Du riktar kritik endast mot vissa media, utan att kunna argumentera sakligt för det, vilket visar att du bär ideologiska skygglappar.

Northvolt-affären är ett tydligt exempel på hur etablerade media givit oss en alltför okritiskt positiv bild, som sedan visar sig inte alls stämma. Trots att vi har facit i hand så förnekar du detta och mycket mer klandervärt som kommer från etablerad media.
    Jag riktar kritik mot att det länkas till media som sprider konspirationsteorier desinformation och alternativa fakta

Om du menar att det är att jag bär ideologiska skygglappar som inte vill att desinformation konspirationsteorier och alternativa fakta ska ges en plattform och legitimitet så har du helt rätt.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-12-04 20:03:34 följande:
    Och med understruken kraft så bemöter du någonting som jag inte ens skev:

"Huruvida länkar till Epoch Times ger dem en plattform och stöd går dock att diskutera och är inte ett värdepåstående."

Jag spekulerar inte om vad som står i dina texter:

"Du har väl oxå länkat [...] utan vidare reflektioner om jag kommer ihåg rätt."

Det är omöjligt för dig att veta sådant men det ingår givetvis i fördomens bojor att aldrig lyckas förstå det förens i efterhand (det vill säga i bästa fall, törs väl tilläggas).

Hade du varit mindre fördomsfull så hade du förmodligen inte behövt vara lika "rädd för att konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta legitimeras".

Det är en väldans tur att det är möjligt för dig att veta det du så tydligt skriver att jag inte kan veta om andra 

SkålTomte
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-12-04 21:15:07 följande:
    Det som stod i citatet skrev du till mig så... ja, det är möjligt för mig att veta det.

Jag vågar till och med kalla mig själv för något av en tankeläsare när det gäller mina egna. 🙂
    Jamen precis, det är som du säger dina egna tankar du recenserar.

Keep it up {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Regeringens el-fiasko