Regeringens el-fiasko
Precis, som sagt tidigare handlar det snarare om en övertro på volymerna som vindkraften man äger kan leverera (- än att spotmarknaden vore ett dåligt alternativ för inköp när man exempelvis viktar inköpen mot 19åriga avtal).
Det samt storleken på vindkraftsprojektet och ålder på vindkraftsverken verkar korrelera med vindkraftens lönsamhetsproblem.
Och som tidigare påpekat så vore det olyckligt om PPA-avtalen i sig vore problemet:
PPA (Power Purchase Agreement) är ett långsiktigt avtal om elinköp mellan en elproducent och en elköpare. Det är en prissäkring - köparen säkerställer leverans av el till ett fast pris - och merparten av de senaste årens vindkraftsinvesteringar inkluderar dessa.
Med en PPA elimineras en rad potentiella risker för den slutlige investeraren. Det gör det enklare att attrahera investerare som till exempel pensionsbolag. PPA spelar därför en viktig roll i finansieringen av elproducerande tillgångar som inte ägs av någon av de traditionella kraftbolagen.
I och med den översyn av elmarknaden som just nu pågår i EU så har PPA:er fått allt större betydelse och kommer spela en större roll framöver. I förslaget ingår bland annat att det ska bli lättare för företag att teckna olika typer av PPA:er för att också säkra långsiktig finansiering. Det är i grund och botten bra, både för ett långsiktigt investeringsklimat och för producenterna och konsumenterna.
svenskvindenergi.org/fakta/ppa-ett-langsiktigt-avtal-om-inkop-av-el
om jag citerar vad Henrik Valent säger i tidiningen affärsvärlden så menar jag någonting som du hittat på att jag menar!?
Mein Gott Digestive!! Det är kreativt
Enligt Valent och tidigare uppgifter jag refererat till så har en del vindkraftbolag gjort dåliga avtal för försäljning och inköp och det är deras PPA-avtal som skapat olönsamhet för dessa vindkraftbolag - och det oavsett om du tycker det är olyckligt eller inte.
Det betyder inte att alla PPA-avtal leder till förluster - vilket också Valant bekräftar i artikeln.
Jag tror att de flesta större industrier eller förbrukare av el sitter på avtal som gör att de inte måste göra sina huvudsakliga inköp på spotmarknaden. Vattenfall uppger själva att den största delen av deras elförsäljning ligger på längre fastprisavtal och att deras lönsamhet därför inte styrs av spotprisernas volatilitet.