• Brumma

Hur mycket får man?

Du "får" blanda dig i precis så mycket som ni (du och din partner) är överens om.

Det finns inga universiella regler eller annat som säger att man får/inte får vara delaktig i bonusbarns uppfostran. Vad man inte får, rent juridiskt, är att delta i möten där sekretess behandlas, utan båda vårdnadshavarnas tillstånd. Det hindrar naturligtvis inte att man gemensamt tar beslut inom familjen gällande sådana saker.

Både du och din partner behöver vara överens och nöjda med ert beslut, dvs varken du eller han kan kräva att det skall vara på ett visst sätt, lika lite som i en familj utan bonusbarn.

• Brumma
    Anonym (LM) skrev 2020-11-04 10:57:37 följande:

Igår kväll kom det upp en sak där jag kände att jag måste blanda mig i . Han hade kommit överens med en pojke från fritids att de skulle leka hemma hos oss efter fritids. De går inte i samma klass utan bara vänner på fritids och den andra pojk är 7 år. Min sambos son fyller 10 om ett par månader. Det tyckte jag att jag måste blanda mig i. Han ligger redan efter med många saker som hans jämnåriga gör.För han hade inte de möjligheter att utveckla när han bodde hos sin mamma. Kunde varken cykla eller simma och börjat känna sig självständigt. Under de här månaderna som han bor hos oss har han fixat det lätt och det är bättre för han att han ska hänga med jämnåriga eller lite äldre.

Min sambo håll med mig när jag förklarade för han...

Oj, fast det där känns HELT gränsöverskridande - oberoebde om du vore barbets förälder eller inte.

Barn kan ha vänner i många olika åldrar och om han ligger efter i vissa saker är det säkert skönt för honom att BÅDE ha yngre, jämnåriga och kanske äldre vänner.

Min son är tio och har vänner som går i samma klass, men även i trean, femman och sexan..
  • Brumma
    Brumma skrev 2020-11-04 13:20:14 följande:

Oj, fast det där känns HELT gränsöverskridande - oberoebde om du vore barbets förälder eller inte.

Barn kan ha vänner i många olika åldrar och om han ligger efter i vissa saker är det säkert skönt för honom att BÅDE ha yngre, jämnåriga och kanske äldre vänner.

Min son är tio och har vänner som går i samma klass, men även i trean, femman och sexan..

Glömde, han har även bänner i tvåan.

Dvs ålderspannet ligger från 8 till 12/13 år..
Svar på tråden Hur mycket får man?