Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Alkohol

Det låter inte helt bra. Mängden ser jag inga större problem med, dricker själv så. Däremot har jag inga barn, speciellt bonusbarn som faktiskt inte är din uppgift att ta hand om och det påverkar inte mig dagen efter. Jag kan också ha alkohol hemma, så jag behöver inte jaga systemet. 

Har du pratat med honom att hans drickande och kompisar går ut över familjen?

• Anonym (Kvinna)

Det låter inte helt bra. Mängden ser jag inga större problem med, dricker själv så. Däremot har jag inga barn, speciellt bonusbarn som faktiskt inte är din uppgift att ta hand om och det påverkar inte mig dagen efter. Jag kan också ha alkohol hemma, så jag behöver inte jaga systemet. 

Har du pratat med honom att hans drickande och kompisar går ut över familjen?

• Anonym (Kvinna)

Det är ytterligare tecken på att han har problem, sedan kan det vara självmedicinering också. Har han lämnats ensam med barnen under helgen, annars kanske du ska prova det så han märker att det inte funkar.

• Anonym (Kvinna)

Ja 1 flaska vin och 2-3 öl är mycket på en kväll, det är mer än det rekommenderade och klassas som riskbruk. För en man är riskbruk mer 5 dl vin (en flaska är ju 7,5 dl) eller 11,5 dl öl vid ett tillfälle. 

Samtidigt så räknar man med att ca 1 milj svenskar har ett riskbruk, men utan att ha ett problem med alkohol. Jag är en av dem, som kvinna ska jag ju dricka mindre, men igår drack jag en flaska vitt (så lite mindre alkohol än rött) vin (efter att inte druckit något lördag eller söndag). Vilket jag inte ser som något större problem, jag smakade det första vid 16,30-17 och tog den sista klunken vid 21,30. Under tiden åt jag också en rejäl portion mat och drack typ varannan vatten. Så jag blev inte så berusad och hade inget problem att gå upp 6 imorse när klockan ringde. Däremot blev min kollega så berusad att hon spydde på samma mängd, när hon drack det på 45 min och tom mage. Så enligt mig spelar det roll hur man dricker.

• Anonym (Kvinna)

Hur ofta beror helt på livssituationen, är det en ensamstående vuxen med lägenhet eller en förälder med barn som bor hemma och hus som måste skötas. Sedan kan ju även en småbarnsförälder ha ett intresse eller umgänge som påverkar familjen, men i din situation ser jag som att det är nog över gränsen. På gränsen enligt min åsikt, hade varit om han inte blev berusad så att det påverkar hans föräldraförmåga, kunde ha ett lager hemma och inte var påverkad dagen efter samt såg det mer normalt att vara med familjen på helgen.

Jag ser det inte som normalt att bli full eller bakfull, mer än enstaka "olyckshändelser" typ någon gång/år.

Svar på tråden Alkohol