• Anonym (Ida)

Alkohol

Jag funderar på om min sambo har alkoholproblem. Varje helg ska han dricka även om det är hemma. Han kan lätt dricka en flaska vin och 2-3 öl en fredag. Nästa dag kan han dricka en flaska vin till och ifall det blir över dricker han upp resten på söndagen. Varje gång han ska göra saker med sina kompisar är det alltid med alkohol inblandat. Ska vi iväg på nån aktivitet på helgen på dagen med familjen tar han ofta en öl till maten om vi äter ute. Det är väl inget fel i det tänker ni och det hade det inte varit om det inte var all alkohol runt omkring. Vi ska alltid hinna till systemet om vi är ute å åker på helgen. Ja börjar bli så trött på det här. Han känns alltid dragen varje helgkväll där jag tar hand om barn och han håller på med sitt och sitter och glor i sin telefon. Han tar också hand om barn men det känns som jag får huvudansvaret. Mycket tid går åt till hans intressen och det är alltid nått på gång på helgen som hans kompisar gör där han gärna vill va med på. Men följer han med så blir det alkohol och han blir liggandes dagen efter i soffan eller sängen å sover bort nästa dag. Ja börjar bli deprimerad orkar knappt ta mig iväg själv på saker ja har helt tappat lusten. Ja kan sitta själv med bonusbarn och vårt gemensamma när han är iväg på helgen å dricker med sitt jobb eller nått annat han vill hitta på. Han närmar sig 40. Ja står inte ut med att han kommer hem full han kan inte komma hem nykter det blir alltid för mycket. Det blir irritation. Vet inte heller hur mycket som är normalt att göra på egen hand på helgen med kompisar när man har familj. De är jobbfest kompisfest allt möjligt och han vill helst va med på allt och allt innehåller alkohol.

• Svar på tråden Alkohol
  • Anonym (Kvinna)

Det låter inte helt bra. Mängden ser jag inga större problem med, dricker själv så. Däremot har jag inga barn, speciellt bonusbarn som faktiskt inte är din uppgift att ta hand om och det påverkar inte mig dagen efter. Jag kan också ha alkohol hemma, så jag behöver inte jaga systemet. 

Har du pratat med honom att hans drickande och kompisar går ut över familjen?

• Anonym (Kvinna)

Det låter inte helt bra. Mängden ser jag inga större problem med, dricker själv så. Däremot har jag inga barn, speciellt bonusbarn som faktiskt inte är din uppgift att ta hand om och det påverkar inte mig dagen efter. Jag kan också ha alkohol hemma, så jag behöver inte jaga systemet. 

Har du pratat med honom att hans drickande och kompisar går ut över familjen?

• Anonym (Ida)

Ja försöker men det är jättesvårt att nå honom. Det går inte in. Han ser det inte som ett problem. I somras när vi var på kalas på dagen tog han med sig egna öl och drack men ingen annan drack. Sen körde ja oss alla hem.

• Anonym (Kvinna)

Det är ytterligare tecken på att han har problem, sedan kan det vara självmedicinering också. Har han lämnats ensam med barnen under helgen, annars kanske du ska prova det så han märker att det inte funkar.

• Vanessa89

Mängden är inte det som är oroväckande, utan beteendet är det som får mina varningsklockor att ringa. Just att majoriteten av inslagen innehåller alkohol, och att han bara måste förbi systemet när ni är ute på annat.

Sådär kan varken du eller dina barn ha det. Börja ställ ultimatum för bevisligen så tror han det är ok att han håller på såhär.

• Anonym (A)
    Vanessa89 skrev 2020-10-27 12:13:28 följande:
    Mängden är inte det som är oroväckande, utan beteendet är det som får mina varningsklockor att ringa. Just att majoriteten av inslagen innehåller alkohol, och att han bara måste förbi systemet när ni är ute på annat.

Sådär kan varken du eller dina barn ha det. Börja ställ ultimatum för bevisligen så tror han det är ok att han håller på såhär.
    +1
  • Anonym (Ida)

Ja..skönt att höra..har sagt flera ggr att han inte ska komma hem full. Varje gång han ska iväg på något där det är alkohol är han full. Vi har som sagt en bebis också..ja är hemma hela veckorna och sen när det blir fredag dricker han sig onykter så jag har hela tiden ansvaret känns det som. Han dricker fredag lördag ev söndag. Är det inte ganska mycket att dricka en hel vinflaska själv plus 3,4 starköl? Både fredag och lördag? Å hans beteende. Alltid när de är nån gammal kompis han ska träffa låter det alltid: "ska vi ses på en öl?" Som egentligen betyder 10 öl. Vad ska man göra och säga?

• Vanessa89
    Anonym (Ida) skrev 2020-10-27 15:43:26 följande:

Ja..skönt att höra..har sagt flera ggr att han inte ska komma hem full. Varje gång han ska iväg på något där det är alkohol är han full. Vi har som sagt en bebis också..ja är hemma hela veckorna och sen när det blir fredag dricker han sig onykter så jag har hela tiden ansvaret känns det som. Han dricker fredag lördag ev söndag. Är det inte ganska mycket att dricka en hel vinflaska själv plus 3,4 starköl? Både fredag och lördag? Å hans beteende. Alltid när de är nån gammal kompis han ska träffa låter det alltid: "ska vi ses på en öl?" Som egentligen betyder 10 öl. Vad ska man göra och säga?

Du får berätta exakt hur du känner, och vad som eventuellt väntar om detta fortsätter. I en normal relation så delar man på ansvaret för både hem och barn, vilket knappast kan sägas om er relation. Han lever ju som om han inte hade en familj.
  • Anonym (Kvinna)

Ja 1 flaska vin och 2-3 öl är mycket på en kväll, det är mer än det rekommenderade och klassas som riskbruk. För en man är riskbruk mer 5 dl vin (en flaska är ju 7,5 dl) eller 11,5 dl öl vid ett tillfälle. 

Samtidigt så räknar man med att ca 1 milj svenskar har ett riskbruk, men utan att ha ett problem med alkohol. Jag är en av dem, som kvinna ska jag ju dricka mindre, men igår drack jag en flaska vitt (så lite mindre alkohol än rött) vin (efter att inte druckit något lördag eller söndag). Vilket jag inte ser som något större problem, jag smakade det första vid 16,30-17 och tog den sista klunken vid 21,30. Under tiden åt jag också en rejäl portion mat och drack typ varannan vatten. Så jag blev inte så berusad och hade inget problem att gå upp 6 imorse när klockan ringde. Däremot blev min kollega så berusad att hon spydde på samma mängd, när hon drack det på 45 min och tom mage. Så enligt mig spelar det roll hur man dricker.

• Anonym (Ida)

Ja mängden kanske inte är grejen det är det som är runt omkring. Vissa kan ju dricka normalt som du medans andra inte kan. Ja vet ärligt inte vad som är normalt. Hur ofta de är okej att dra igång med kompisar osv..

• Anonym (Kvinna)

Hur ofta beror helt på livssituationen, är det en ensamstående vuxen med lägenhet eller en förälder med barn som bor hemma och hus som måste skötas. Sedan kan ju även en småbarnsförälder ha ett intresse eller umgänge som påverkar familjen, men i din situation ser jag som att det är nog över gränsen. På gränsen enligt min åsikt, hade varit om han inte blev berusad så att det påverkar hans föräldraförmåga, kunde ha ett lager hemma och inte var påverkad dagen efter samt såg det mer normalt att vara med familjen på helgen.

Jag ser det inte som normalt att bli full eller bakfull, mer än enstaka "olyckshändelser" typ någon gång/år.

• Rosahjorten

Har en vän som snittar 1-2 liter vin om dagen + öl och cannabis.

• Anonym (A)
    Rosahjorten skrev 2020-10-30 05:59:03 följande:
    Har en vän som snittar 1-2 liter vin om dagen + öl och cannabis.
    Oj, det var mycket.
Svar på tråden Alkohol