Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Föräldrapenning + deltid 75%?

Problemet lär bli att din sgi kommer att sänkas om du inte tar ut föräldrapenning för hela tiden som du är ledig, så den föräldrapenning du tar ut på måndagar kommer ju då bara bli beräknad på 60% om du inte skyddar sgi.

• Seven Costanza
    S23 skrev 2020-10-05 20:10:56 följande:

Ett tips till ts gällande detta. Om hen går ner i tid bara ett halvår och sedan går upp i tid igen i ett halvår så skall sgi kvarstå. På så sätt kan man om man är tvp säkerställa att ingen förstör sin sgi. Man kör helt enkelt ett halvår var i taget.

Den som vill praktisera detta bör dock kolla med Fk först. Jag har inte hittat pålitlig info annat än försäkringskassan förälder gällande detta. Så jag kan inte gå i god för att det faktisk stämmer.

Det går väl bara om man har jobbat heltid (eller på sin vanliga sgi-grundande procent) perioden före? Dvs det går inte att göra ifall man vill gå ner i tid direkt efter föräldraledigheten. Det var en annan också som skrev om detta för ett tag sedan och jag undrar vad det i så fall är för skillnad på detta och den så kallade tremånadersregeln?
Svar på tråden Föräldrapenning + deltid 75%?