Inlägg från: Maramba |Visa alla inlägg
  • Maramba

Föräldrapenning + deltid 75%?

Om några månader är tanken att barnet ska börja förskola och jag försöker förstå hur det fungerar med att jobba deltid. Jag förstår att jag som mest får gå ner till 75% i arbetstid. Men visst har jag väl fortfarande rätt att ta ut föräldrapenning för de dagar jag har kvar?

Går det att göra så att jag t ex tar ut föräldrapenning för hela måndagen. Och sen gå ner i tid resten av veckan så jag jobbar 75% tis-fre? Eller får man inte kombinera så? Jag kanske tänker helt fel...

• Svar på tråden Föräldrapenning + deltid 75%?
  • Maramba
    Anotherone skrev 2020-10-05 08:56:55 följande:

Ska du vara helt ledig en dag och jobbar 40h vecka så motsvarar en ledig dag 20%. Dvs du söker FL 20% och så tar du ut en dag per vecka. Totalt har du då 100% sysselsättning = din sgi är skyddad.

Eller så vill du vara ledig måndag och även korta ner någon annan dag med nån timme. Då kan du söka 25% ledigt = jobbar 75%. Och så tar du ut en hel fp-dag på måndagen och lägger ut resterande som 1/8 dagar eller 1/4 dagar resten av veckan utifrån hur du lägger ditt schema.

Då har du också skyddat din sgi helt.

Barnet kommer vara 2 år när det är dags. Jag vill både vara hemma hela måndagen samt gå ner i tid så jag endast jobbar 75% övriga dagar.

8 h * 4 dagar = 32 h.

32 h * 75% = 24 h.

24 h / 4 dagar = jobbar 6 h varje dag tisdag-fredag

Kan man ha rätt till det?
  • Maramba
    Jemp skrev 2020-10-05 09:16:34 följande:

Nu blir jag osäker, men du får väl jobba i vilken omfattning du vill så länge du tar ut fp?

75% gäller om du inte tar ut föräldraledighet som jag förstått det.

Då borde det går att göra som jag skriver med andra ord? :)

Jag har ju kollegor som jobbar 75% hela året och sen när sommaren kommer så drygar dom ut semestern med att ta ut sparade föräldraledighetsdagar med föräldrapenning. Då går det att kombinera tänker jag? Annars borde det ju inte gå att göra så heller?
  • Maramba

Tack snälla för alla era svar :)

Ja jag tänker att jag tar ut en heldag med föräldrapenning varje vecka.

Och sen kanske bara går ner i tid de andra dagarna, alltså utan att ta ut någon föräldrapenning för det och det var då jag undrade hur mycket jag får gå ner i tid för de övriga dagarna. Om det blir 75% av 32 h eller 75% av 40 h?

Jag är medveten om att det kan gå att komma överens med arbgiv men är nyfiken på vad mina rättigheter är. Jag är också medveten om att sgi påverkas om man är f-ledig utan att ta ut f-penning.

• Maramba

Tusen tack för era svar!

När det är aktuellt att gå ner i tid kommer jag ha jobbat heltid i fem månader efter min föräldraledighet. Och perioden jag tänkt jobba deltid är fyra eller max fem månader.

Då borde jag kanske ställa om så jag går ner på deltid en månad senare för då har jag ju jobbat heltid i ett halvår och kan således gå ner i tid utan f-penning och ändå har sgi skyddad om jag fattar er rätt. Jag skulle givetvis dubbelkolla detta med FK innan jag tar beslut men ändå skönt att ha lite på fötterna innan.

Svar på tråden Föräldrapenning + deltid 75%?