Varför är det svårare att bli gravid när man är äldre?
Jag skulle säga "all of the above".De ägg som en kvinna så småningom ska börja lossa från det att hon träder in i puberteten, finns ju som anlag i hennes kropp redan när hon själv är ett foster. Alltså är det väl inte så konstigt att kvaliteten på dessa ägg så småningom försämras.
I kombination med att de börjar ta slut.
I kombination med att cykeln för en kvinna förändras innan man träder in i menopaus/klimakteriet.
Sen brukar jag tänka för mig själv att en aldrig vet vilken kategori en tillhör. Jag har fått två barn utan problem, blivit gravid när jag önskat helt enkelt. Mitt andra barn föddes det år jag skulle fylla 37. Nu är jag runt 40, och det kan tänkas att jag "är en sån" som har god fertilitet än idag. Jag kanske skulle kunna få barn långt över 40 bara för att mina förutsättningar är sådana.
ELLER så är båda mina barn rena lyckoträffar. Stjärnorna stod rätt och allt stämde just vi de två tillfällen då jag blev gravid.
Sånt vet man ju aldrig. Hade man vetat när man var 25-30-35 exakt hur det skulle se ut framöver och vilka beslut man borde fatta (om man vetat) så hade det varit så mycket enklare. Men eftersom det inte är så får man helt enkelt lita till statistik.