• Elie

Barnets åsikt gällande vaccin?

Anonym (Läs på) skrev 2020-09-22 15:44:52 följande:

Du svarade ju inte på första frågan heller. Men okej.

Förstår inte hur man inte kan vilja informera sig mer om något du ska ge ditt barn. Hur kan man inte vilja veta vad som ska injiceras i sitt barn?

Läste du ens texten, "tramset"? Isf, hur kan det fortfarande vara ointressant?

Finns många intressanta artiklar. Som man borde intressera sig av, och inte lita blint på andras ord.

"Alla andra hoppar ju från stupet, då ska jag också göra det"

Jag håller med dig! Folk har slutat använda sina hjärnor ibland, det är olyckligt. Att använda ?jag orkar inte läsa? som argument till att blint lita på vaccinationsprogrammet är ju bara så ledsamt.

Jag lät bli att vaccinera min dotter. Kanske gör vi det lite längre fram då man kanske kunnat förfina vaccinet ännu mer eller fastställt om det verkligen är säkert.
  • Elie
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 14:06:41 följande:

För att det är så mycket bättre att få hjärninflammation istället för eventuella biverkningar av ett mässlingsvaccinet?

Risken att få mässling och följdskador av sjukdomen är större och allvarligare än vaccinets ev biverkningar.

Hur tänker du där?

Hur tänker du som ens riskerar att ditt barn dör av rätt banala sjukdomar? Mässling är dödligt och det är en risk du tycker är vettig? Hur resonerar du där? Förklara för jag vill verkligen veta hur man resonerar i riskanalysen när man vägrar vaccinera sina barn.

Nu är det inte mässlingsvaccinet vi pratar om utan gardasil som är ett väldigt ungt vaccin. (Har för övrigt vaccerat mina barn i mässling). Om man läser på så finns mycket tvivel kring alla nya vaccin, och ju längre tiden går desto mer tid finns det att förfina och förbättra vacciner eller ta bort det helt om det visar sig ha för stora bieffekter.

Ingen av oss vet facit, men jag tycker det är olyckligt att många slutar tänka själva bara för att den stora massan gör på ett visst sätt.
  • Elie
    Anonym (E) skrev 2020-09-24 08:58:12 följande:

hade bra kosthållning varit ett argument till att inte vaccinera sig så hade inte hela världen kämpat för att få tag på ett vaccin till covid

Det var då höga tankar du har om jordens befolkning. Tyvärr kan man ju lätt se att så inte är fallet, skulle nog säga att merparten stoppar i sig det som vi VET gör oss sjuka. Självklart skulle alla må bättre och få mindre sjukdomar om vi tog hand om både våra kroppar och vår natur mycket bättre!
  • Elie
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 22:54:45 följande:

Ämnet är antivaxxers.

Kan du besvara min undran varför antivaxxers tycker att det är bättre att riskera sina barns död än en mindre risk att de får en vaccinationsbiverkan?

Du pratar om risker att INTE ta vaccin. Men tänk också på att det finns risker och biverkningar med ATT ta vaccin. Ingen kan garantera att du inte får livmoderhalscancer efter gardasil och ingen kan garantera att du får biverkningar av vaccinet. Det är därför det är så viktigt att samla information och göra en egen bedömning om vad man tycker är mest rimligt. Den sammanställningen som ?läs på? har visat här innehåller mycket bra underlag.

Det som vägde tyngst i mitt fall var att Japan nu har börjat dra tillbaka vaccinet då de inte anser det vara säkert längre. Och att våra bekantas dotter fått en livslång sjukdom av gardasil-vaccinet (en av de som finns med som eventuell biverkning av vaccinet). En annan anledning var att vaccinet inte håller så länge och att man vill åt den mest smittsamma perioden i en tonårings liv, dvs sexdebut och 5 år framåt. Min 11-åring är inte ens i närheten av den perioden så om vi beslutar att ta vaccinet så vill jag ge den maximal tid att förfinas (vilket pågår ständigt) och ge den i så rätt tidpunkt som möjligt.
  • Elie
    Anonym (E) skrev 2020-09-24 12:01:26 följande:

Fast att snacka om skräpmat var ju inte poängen eller hur. Varför inte förstå vad jag säger istället för att vrida argumentet jag har till dumheter?

Vems poäng? Min poäng var att prata om det vi alla stoppar i oss som gör oss sjuka (skräpmat är bara en kategori). För övrigt var det du som tog upp ämnet.

Tycker du är lite otydlig i vad du menar med dumheter? Jag försöker inte vrida på något. Jag tycker det är självklart att våra kroppar och vårt jordklot klarar både sjukdomar, virus och katastrofer långt mycket bättre om man har en så stabil grund som möjligt att stå på. Och den får vi genom att ta hand om oss själva och vår jord på förebyggande sätt, dvs stoppa i oss det som vi INTE försvagar oss.

Att tro att alla hade gjort rätt om det bara var sant, är enligt mig en väldigt naiv bild av mänskligheten. Och rätt så onödig att dra in i vaccin-debatten. Jag skulle försöka se det lite mer nyanserat om jag var du. Vaccin kan hjälpa, det kan också stjälpa och vi har långt större kontroll över våra liv och vår hälsa än vad vi tror. Det farliga ligger i att bara lyssna på andra och sluta tänka och lyssna inåt själv.
  • Elie
    Anonym (.) skrev 2020-09-24 11:30:28 följande:

Det var precis det jag diskuterade. Att antivaxxers anser att det är bättre att ta en större risk för död och svåra handikapp än en mycket mindre risk för en eventuell biverkan.

Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så otroligt ologisk och att man vill gamla med sina egna barns liv.

Nej ingen kan garantera att du är 100% skyddad men med vaccinet så är risken otroligt liten att du inte drabbas av den sjukdomen vaccinet är verksamt mot. Även det här är ett extremt ologiskt resonemang.

Att man vill ta en otroligt mycket större risk än en mycket mindre.

För rent krasst, det finns aldrig något i hela livet som är 100% garanterat. Ska man vägra göra något bara för attd et inte finns 100% garanti kan man inte göra någonting, inte ens andas för det är inte 100% garanterat att du inte blir sjuk av luften.

Javisst finns det de som får långvariga biverkningar. Det finns alltid ett par, tre exempel hos varje antivaxxers. Samtidigt blundar man för det hundratusentals och miljontals världen över som räddas från en säker död i cancer. Ologiskt och irrationellt.

Det borde faktiskt räknas som avancerad barnmisshandel att med berått mod gamla med sina barns liv på detta sätt.

Vi har liknande uppfattning märker jag att det finns risker med allt och ingen kan garantera ett 100 % resultat. Det blir dock lite missvisande att säga att man räddar folk från en säker död i cancer. Det är inte fastställt att det bara är de virus som gardasil gäller som orsakar den typen av cancer. Så därför finns inte någon siffra på hur säkert vaccinet skyddar mot just livmoderhalscancer. Man kan istället säga att man ökar chansen till att inte utveckla cancern, men med hur mycket vet vi inte.

Dessutom vet man inte hur länge vaccinet håller, man kan se att skyddet försvagats eller försvunnit efter några år mot några av virusen i vaccinet. Men eftersom det är så ungt så vet vi helt enkelt inte lika säkert hur det funkar. Där skiljer sig vaccinet mot andra vaccin tex mässlingen, där man kan se mer specifikt att man får skydd mot just den sjukdomen.

Det finns vaccin som tagits fram och använts för att senare dragits tillbaka pga att biverkningarna varit för allvarliga, så för mig är det självklart att inte svälja allt med hull och hår.
Svar på tråden Barnets åsikt gällande vaccin?