Anonym (.) skrev 2020-09-24 11:30:28 följande:
Det var precis det jag diskuterade. Att antivaxxers anser att det är bättre att ta en större risk för död och svåra handikapp än en mycket mindre risk för en eventuell biverkan.
Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så otroligt ologisk och att man vill gamla med sina egna barns liv.
Nej ingen kan garantera att du är 100% skyddad men med vaccinet så är risken otroligt liten att du inte drabbas av den sjukdomen vaccinet är verksamt mot. Även det här är ett extremt ologiskt resonemang.
Att man vill ta en otroligt mycket större risk än en mycket mindre.
För rent krasst, det finns aldrig något i hela livet som är 100% garanterat. Ska man vägra göra något bara för attd et inte finns 100% garanti kan man inte göra någonting, inte ens andas för det är inte 100% garanterat att du inte blir sjuk av luften.
Javisst finns det de som får långvariga biverkningar. Det finns alltid ett par, tre exempel hos varje antivaxxers. Samtidigt blundar man för det hundratusentals och miljontals världen över som räddas från en säker död i cancer. Ologiskt och irrationellt.
Det borde faktiskt räknas som avancerad barnmisshandel att med berått mod gamla med sina barns liv på detta sätt.
Vi har liknande uppfattning märker jag att det finns risker med allt och ingen kan garantera ett 100 % resultat. Det blir dock lite missvisande att säga att man räddar folk från en säker död i cancer. Det är inte fastställt att det bara är de virus som gardasil gäller som orsakar den typen av cancer. Så därför finns inte någon siffra på hur säkert vaccinet skyddar mot just livmoderhalscancer. Man kan istället säga att man ökar chansen till att inte utveckla cancern, men med hur mycket vet vi inte.
Dessutom vet man inte hur länge vaccinet håller, man kan se att skyddet försvagats eller försvunnit efter några år mot några av virusen i vaccinet. Men eftersom det är så ungt så vet vi helt enkelt inte lika säkert hur det funkar. Där skiljer sig vaccinet mot andra vaccin tex mässlingen, där man kan se mer specifikt att man får skydd mot just den sjukdomen.
Det finns vaccin som tagits fram och använts för att senare dragits tillbaka pga att biverkningarna varit för allvarliga, så för mig är det självklart att inte svälja allt med hull och hår.