• Anonym (L)

Så stressad inför uppkörning (B körkort)

Säger som Kjell2 där du blev kuggad på, uppsikt och hastighetsanpassning.

Om du är ovan vid ett område så ta och sakta ner. Man måste inte köra 50 för att det står 50. Strunta fullständigt i de andra bilarnas hastighet om de stressar dig i stadskörning. Ta den tid du behöver för att hitta rätt och framföra bilen på ett säkert sätt.
    Om du blir osäker framför allt på vart du ska och på sikten så sänk alltid farten. Säg till om varför du sänker farten så uppkörningskontrollanten vet hur du tänker.
    Det är minst lika viktigt att även om kontrollanten ser vad du gör så vet inte kontrollanten dina tankar.

Jag körde upp i Farsta och klarade på första försöket. Visst gjorde jag några mindre misstag men det var inte något som satte andra i fara och jag var medveten om misstagen när det skedde. Kontrollanten gav mig klartecken pga att jag var medveten om felen och hur jag egentligen skulle ha gjort.

Känner du dig redo? så är du antagligen det. Slappna av istället.
    Men är du orolig för att du inte kan så ska du träna lite mer. Att köra en okänd bil kräver att du ställer in stol och backspeglar. Fråga om du kan höga sätet på något sätt om du behöver göra den justeringen.
    Att visa att du inte vet allt är även det viktigt för annars så framställs du som antingen arrogant till säkerheten eller att du inte förstått innebörden av säker körning.

Lite tankar från mig.

Svar på tråden Så stressad inför uppkörning (B körkort)