Jag är bara jag skrev 2020-09-13 19:13:26 följande:
Suck... Att man alltid ska måsta försvara och förklara sig. Såpa är det ENDA skurmedel som fanns förr i tiden- därför använder jag det på våra gamla golv. Med VÄL urvriden trasa. Det är klart att moderna skurmedel är starkare! Fulla med kemikalier och stark parfym jag inte ens tål. Ska man vara riktigt krass fanns nog inga skurmedel alls när vårt hus byggdes. Men nån gång mellan varven vill vi skura och få lite renare golv. Du skurar hur du vill med vad du vill hemma hos dig.
Nej de är verkligen inte starkare (även om det naturligtvis medel som är extra starka, men i allmänet), det är en total missuppfattning många har. Därför jag påpekade det.
Jättebra att du använder en väl urvriden trasa då det som sagt är större mängder vatten de flesta trägolv inte tål.
Såpa har sin plats till vissa användningsområden, men inte för att det på något sätt är milt/snällt - det är det bara mot miljön.
Tål man inte parfym finns det ju gott om oparfymerade produkter (mer på den professionella marknaden än rena konsumentmarknaden visserligen, men de finns ju där också.
Vill man ha något som framförallt inte är starkt av någon anledning är faktiskt det bästa valet för rengöring faktiskt en liten mängd diskmedel (oparfymerat om man vill naturligtvis).
(enda gången det är jätteviktigt att inte använda såpa är dock i toaletter då kombinationen av det basiska ph't och annat innehåll i såpan tillsammans med den större vattenmängden och därmed högre kalkmängden (jämfört med vanlig rengöring av en yta) riskerar att skapa förtvålade kalkbeläggningar som inte går att få bort till skillnad från vanliga kalkbeläggningar - i de allra andra flesta fall är det ingen skada att använda om man gillar såpa, det är bara inte särskilt skonsamt vilket som sagt är en missuppfattning du inte är ensam om att ha).
Olika varianter av lut har funnits länge så det fanns säkert när ditt hus byggdes också, det om något är riktigt starkt (bara för något funnits länge betyder det inte att det på något sätt är mildare än det vi har idag, många gånger snarare tvärt om är t ex moderna tvålar mycket mildare osv).