Inlägg från: Tusselina |Visa alla inlägg
  • Tusselina

Hur sköta gammalt grangolv?

Obehandlade trägolv ska du knäskura med såpa och inte för ofta (faktiskt en de mycket färre än folk tror användningsområdena för såpa som är ett dåligt val för den mesta annan städning). För vardagsstädningen använder du också såpa men då kanske bara med trasa/mopp. 
    Såpan används för att de inte ska torka ut (just att såpa fettar in är en av anledningarna att det är dåligt till den mesta annan städning, den feta hinnan drar åt sig smuts) vilket gör dem mindre tåliga mot vatten. 
    Skulle inte ge mig på att bona obehandlade trägolv, i så fall är det nog snarare att ta beslutet att faktiskt lacka/måla dem eller liknande. 

• Tusselina
    Jag är bara jag skrev 2020-09-13 16:47:09 följande:
    Vi skurar endast med såpa, väldigt urvriden trasa + mopp. Är golven lackade ska de väl egentligen tåla starkare skurmedel, men vi har inte testat det. Lacken är delvis borta här nämligen.
    Vet inte varför folk tror att såpa inte är något "starkt" skurmedel, det enda det är "snällt" mot är miljön. Det du framförallt ska vara försiktig med om du har ett lackat golv (är det lackat är inte såpa ett särskilt bra val förresten) där lacken är delvis borta är att det är mycket mer känsligt för större mängder vatten och att andra medel som ovan inte har den återfettande skyddsverkan utan är mer uttorkande. 
  • Tusselina
    Jag är bara jag skrev 2020-09-13 19:13:26 följande:
    Suck... Att man alltid ska måsta försvara och förklara sig. Såpa är det ENDA skurmedel som fanns förr i tiden- därför använder jag det på våra gamla golv. Med VÄL urvriden trasa. Det är klart att moderna skurmedel är starkare! Fulla med kemikalier och stark parfym jag inte ens tål. Ska man vara riktigt krass fanns nog inga skurmedel alls när vårt hus byggdes. Men nån gång mellan varven vill vi skura och få lite renare golv. Du skurar hur du vill med vad du vill hemma hos dig.
    Nej de är verkligen inte starkare (även om det naturligtvis medel som är extra starka, men i allmänet), det är en total missuppfattning många har. Därför jag påpekade det. 
    Jättebra att du använder en väl urvriden trasa då det som sagt är större mängder vatten de flesta trägolv inte tål. 

Såpa har sin plats till vissa användningsområden, men inte för att det på något sätt är milt/snällt - det är det bara mot miljön. 

Tål man inte parfym finns det ju gott om oparfymerade produkter (mer på den professionella marknaden än rena konsumentmarknaden visserligen, men de finns ju där också. 

Vill man ha något som framförallt inte är starkt av någon anledning är faktiskt det bästa valet för rengöring faktiskt en liten mängd diskmedel (oparfymerat om man vill naturligtvis). 

(enda gången det är jätteviktigt att inte använda såpa är dock i toaletter då kombinationen av det basiska ph't och annat innehåll i såpan tillsammans med den större vattenmängden och därmed högre kalkmängden (jämfört med vanlig rengöring av en yta) riskerar att skapa förtvålade kalkbeläggningar som inte går att få bort till skillnad från vanliga kalkbeläggningar - i de allra andra flesta fall är det ingen skada att använda om man gillar såpa, det är bara inte särskilt skonsamt vilket som sagt är en missuppfattning du inte är ensam om att ha). 

Olika varianter av lut har funnits länge så det fanns säkert när ditt hus byggdes också, det om något är riktigt starkt (bara för något funnits länge betyder det inte att det på något sätt är mildare än det vi har idag, många gånger snarare tvärt om är t ex moderna tvålar mycket mildare osv). 
  • Tusselina
    Ganglie skrev 2020-09-13 19:20:30 följande:
    Tack för svar. Golven är lackade. De får som en "hinna" av såpan, finns det inget sätt att liksom polera golven menar ni?
    Ah är de lackade så räknas de inte som obehandlade trägolv och du har inte heller någon "nytta" av såpan då träet inte nås ändå av den återfettade effekten som är vitsen på obehandlade trägolv. 
    Exakt vad du då kan göra med ytan kommer bero på exakt vad/hur de är lackade med, hinnan du får av såpan gör i det här fallet bara att de blir halare och fortare smutsiga igen. Det viktigaste är då snarare att du inte använder för mycket vatten när du städar dem eller för ofta, använd helst bara väl urkramad microfiber mopp för det mesta och några få droppar diskmedel eller mycket låg dosering av ett allrengöringsmedel för proffsmarknaden (mindre tillsatser än de som säljs på konsument marknaden och som kan påverka en eventuell gammal lack som kan vara känslig) någon gång ibland om de blivit extra smutsiga. 

Vill du ta väl hand om dem och vill ha extra glans etc. skulle jag nog överväga att anlita ett golvproffs att titta på det och se om kanske lackningen ska tas bort och göras om om den inte är i fint skick etc. (eller om du hellre vill ha det riktigt rustika i obehandlade trägolv, vilka dock kan vara jobbiga att sköta då du behöver knäskura dem med jämna mellanrum och de är än känsligare för "olyckor" i form av spill och väta). Skulle dock inte försöka behandla dem i "blindo" ovanpå en gammal lackning som du inte är säker på vad den är. 
    Är du rätt nöjd med golven som de är och inte vill nörda runt eller investera för mycket i dem så är som sagt lätt fuktig microfibermopp bästa valet och göra det så sällan som möjligt (mopp är alltså en sådan där platt sak, det som folk oftast kallar mobb är en svabb och de brukar tyvärr vara svåra vrida ur tillräckligt med vatten ur). Vatten för ofta eller mycket är den största faran för de flesta golvmaterial antingen för själva golvets material eller det som det är behandlat med. 
Svar på tråden Hur sköta gammalt grangolv?