Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Vill ha barn, men inte med honom...

Anonym (R) skrev 2020-08-16 09:57:39 följande:

En fråga. Varför har du inte försörjningsstöd. Man har ju rätt till det i detta landet. Man ska inte behöva göra det du gör. 

Det är extremt svårt att få försörjningsstöd. Jag har haft det ett par månader nu och det är ett rent h-vete varje månad då jag ALLTID får avslag trots att jag gjort allt rätt. Jag överklagar alltid via mail och än så länge har jag fått rätt till slut. Detta har dock gett mig psykiska problem med konstant oro och ångest, jag har ALDRIG kunnat betala hyran i tid eftersom jag alltid måste överklaga alla beslut och dessutom går det ej att leva rent ekonomiskt på försörjningsstöd.

Jag hade gärna sålt sex om jag kunde. Men jag är redan så trasig och försöker att inte förvärra det ytterligare. Jag jobbar extra på timmar vilket inte ökar min inkomst utan bara minskar min tid att söka jobb och gör mig trött och sliten rent fysiskt, ett hårt jobb.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hbcfkmn) skrev 2020-08-16 11:33:31 följande:

Håller med om precis allt. Gjorde mitt yttersta för att få allting rätt och fick ändå avslag efter avslag, varje månad. Som jag alltid fick rätt på när jag överklagade. Det kändes som att de avslog med förhoppningen att man inte skulle orka överklaga för att hålla nere budgeten. Fick avslag på helt för mig självklara saker. Fick stressreaktion av hela upplevelsen och fick ångestattacker bara av att se kommunhuset till slut.

Det är exakt vad jag också tror, eller inte bara tror utan jag är helt övertygad om det!

De hoppas på att man inte ska överklaga utan bara acceptera deras felaktiga beslut. Något som verkligen bevisar att det är så är det faktum att överklagan aldrig går vidare till länsrätten för de vet att de skulle förlora rättsligt.

Jag har själv arbetat på socialtjänsten som utredningsassistent så jag VET att deras beslut är godtyckliga och rent av felaktiga. Men det finns säkert många som är svagare och mindre pålästa än jag och dessa är snart hemlösa. Jag är själv nära vräkning hela tiden och något nytt boende kommer jag aldrig kunna få utan då är självmord enda utvägen.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (?) skrev 2020-08-16 11:39:54 följande:

Ni som får avslag på ansökan om försörjningsstöd - vilken anledning har de uppgivit som orsak för avslag?

Det är olika orsaker varje gång. Månaden före får jag ett mail om vilka handlingar som ska lämnas in till nästa ansökan. Jag följer de direktiven till punkt och pricka och lämnar in allt som efterfrågats. De tar maxtiden på sig att utreda ansökan för att därefter skicka ett brev med avslag då de har kommit på något nytt som borde ha lämnats in. Jag lämnar in den handlingen i samband med överklagan och innan allt blivit rätt är vi inne på ca den 15:e i månaden utan att hyran och övriga räkningar blivit betalda. Detta innebär att ALLA räkningar går till inkasso med ytterligare avgifter. Soc är ett rent helvete och ofta har jag lust att bara ge upp allt.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (R) skrev 2020-08-16 14:32:01 följande:

Då får man ringa polisen då det är olagligt att neka någon som har bevisat att denna har rätt till det.

Ha ha... Tack för dagens skratt

För jag antar att du inte är seriös? Om du är det är jag väldigt nyfiken på vad du tycker att polisen ska göra?

Skaffa boende till den som blivit vräkt och står utan inkomst? Betala hyran så att personen inte blir vräkt? Hur tänker du?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hbcfkmn) skrev 2020-08-16 15:07:52 följande:

Ja en till som inte fattar. Men informerar dem som vill veta så att de inte ska ha för höga förhoppningar.

Jag fattar precis hur du menar!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (R) skrev 2020-08-16 15:26:26 följande:

Som du säger. Det är lag på att vissa har rätt till försörjningsstö. Så då kan man ju anmäla. 

Har haft försörjningsstöd tidigare,  utan att få avslag. 

Man kan överklaga, men inte ens det betyder att man får rätt. Å andra sidan spelar det faktiskt ingen roll om man får rätt till slut. Innan ärendet ens har blivit rättsligt prövat har man blivit hemlös och förlorat alla sina ägodelar. Då kan man inte söka arbete längre och står m.a.o inte till arbetsmarknadens förfogande så då kan man inte söka försörjningsstöd mer utan får sluta sitt liv "boendes" under nån bro eller liknande.

Man kan INTE polisanmäla, det förstår du väl själv?

Du verkar inte ha koll på nånting men det ska du vara väldigt tacksam över. Alla har inte samma möjligheter och tur som du!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (xxxx) skrev 2020-08-16 23:53:27 följande:

Jag förstår inte heller. Jag hade försörjningsstöd några år, och fick enbart ett fåtal gånger avslag på någon speciell yrkan (t.ex.tågbiljetter för att åka  och hälsa på mormor, eller någon terminsavgift på en fritidsaktivitet eller idrottsutrustning till något av barnen). Men aldrig på det som ingår i normen, eller hyran eller elen. Det flöt på bra, och jag kände mig trygg. Jag kan så här efteråt nästan tycka att det var FÖR lätt att gå på soc, för hade det inte varit det så hade jag nog skaffat mig ett jobb tidigare... 

När folk berättar sådant här, att dom inte har fått sitt bidrag, så undrar jag om det inte är något som dom inte berättar? Det har hänt många gånger att folk har gråtit ut i tidningarna, men sedan när någon granskande journalist har kollat upp det, så har det visat sig att personen t.ex. ägde en sommarstuga eller en bostadsrätt, eller var gift med en högavlönad man! Eller så betalar de gamla skulder först, och sedan räcker inte pengarna till det som de egentligen ska gå till. Och alltid, alltid ligger det ett paket cigg där på köksbordet, och ofta så har personen en nygjord tatuering också.  

Jag gissar att det var många år sedan du hade soc? Jag hade det ett tag för många år sen. Det var aldrig några problem med någonting då. Det är NU de har börjat jävlas då budgeten inte räcker!

Sen måste du väl ändå förstå att om jag överklagar via mail till handläggaren varje månad, alltså inte ens en formell överklagan, att felet som gjorts ligger hos henne - INTE hos mig. För i så fall hade överklagan gått till länsrätten och inte att hon tvingades ändra sina felaktiga beslut.
Svar på tråden Vill ha barn, men inte med honom...