Anonym (xxxx) skrev 2020-08-16 23:53:27 följande:
Jag förstår inte heller. Jag hade försörjningsstöd några år, och fick enbart ett fåtal gånger avslag på någon speciell yrkan (t.ex.tågbiljetter för att åka och hälsa på mormor, eller någon terminsavgift på en fritidsaktivitet eller idrottsutrustning till något av barnen). Men aldrig på det som ingår i normen, eller hyran eller elen. Det flöt på bra, och jag kände mig trygg. Jag kan så här efteråt nästan tycka att det var FÖR lätt att gå på soc, för hade det inte varit det så hade jag nog skaffat mig ett jobb tidigare...
När folk berättar sådant här, att dom inte har fått sitt bidrag, så undrar jag om det inte är något som dom inte berättar? Det har hänt många gånger att folk har gråtit ut i tidningarna, men sedan när någon granskande journalist har kollat upp det, så har det visat sig att personen t.ex. ägde en sommarstuga eller en bostadsrätt, eller var gift med en högavlönad man! Eller så betalar de gamla skulder först, och sedan räcker inte pengarna till det som de egentligen ska gå till. Och alltid, alltid ligger det ett paket cigg där på köksbordet, och ofta så har personen en nygjord tatuering också.
Jag gissar att det var många år sedan du hade soc? Jag hade det ett tag för många år sen. Det var aldrig några problem med någonting då. Det är NU de har börjat jävlas då budgeten inte räcker!
Sen måste du väl ändå förstå att om jag överklagar via mail till handläggaren varje månad, alltså inte ens en formell överklagan, att felet som gjorts ligger hos henne - INTE hos mig. För i så fall hade överklagan gått till länsrätten och inte att hon tvingades ändra sina felaktiga beslut.