• legomum

Tankar kring 1,5 åring (för tidigt född)

Att hon är gnällig efter en natt hon varit  vaken mycket är inte konstigt. Ta det lugnt idag istället för att fara runt och göra tusen saker.

Mina grabbar började inte tala förrän de var 2 år. På 18 m. kontrollen så gick sköterskan minutiöst igenom vilka ord och räknade orden de kunde.
    Detta klagade jag på hos nästa sköterska och den vi mötte på 18 m. kontrollen är inte kvar inom bvc...
    Men mina killar (tvillingar) hade eget språk som de använde sig av och det räknades.
    Meningen är att se om barnen har ett språk och att det kommer igång.

Det enda du kan göra är att prata med barnet och ha kul tillsammans, busa och rim o ramsa. Så hon hör och aktiveras med talet. Ju mer ord hon hör ju mer lär hon sig.
    Talet kommer när det kommer. Jag skulle inte oroa mig än om jag vore du. Vänta åtminstone till tre år med det. För språket är så olika för barn.

• legomum
    Akire5 skrev 2020-08-13 10:51:17 följande:

Tack för svar legomum!

Det är nog motoriken som oroar mig mest..

Hur gamla är dina killar nu?

Har läst att det är en utvecklingsfas just vid 18 månader, men minns inte riktigt att det var så med storebror (5 år idag)..

Grabbarna blir 7 år i höst.
    Motoriken kan du öva med att vara ute i skogen och parken. Låta barnet klättra och röra sig så mycket som möjligt.
    Så fortsätt aktivera genom lek och utevistelse så kommer det att bli bättre. En period man blir gråhårig på men det är ju en tid alla föräldrar går igenom ;)

Det sägs att det finns en trotsfas när jag snabbgooglade vid 18 månader men jag kommer inte riktigt ihåg om mina grabbar ens hade en sådan då. De hade i alla fall en tydlig trots vid 6 år.

Stirra dig inte blind på de generella riktilinjerna om vad barn ska kunna vid olika tider. De är generella av en anledning.
Svar på tråden Tankar kring 1,5 åring (för tidigt född)