• Xenia

Varför är det mer status att få en flicka?

Det handlar väl inte om status!

Det är vanligt att man vill ett barn av sitt eget kön att identiera sig med. Alltså en son för pappan och en dotter för mamman.

Likaså anses idealet vara två barn, ett av varje. Så har man en son så förutsätts man vilja ha en dotter, har man en dotter förutsätts man vilja ha en son.

Men varför bry sig om vad andra tycker? Som mamma kan man glädja sig åt sin andra son/dotter och strunta i "idealet".

Som tur var lever vi inte i ett land där det är positivt att få söner och negativt att få döttrar.

• Xenia
    Anonym (Lillemor) skrev 2020-07-31 14:08:03 följande:

Tror det största problemet är alla föräldrar till pojkar som klagar, detta får jag höra:

Du har tur som bara har flickor, pojkar är så jobbiga och stökiga

Skulle vara så mysigt med en flicka

Flickkläder är så mycket sötare än pojkkläder, det är så tråkigt att handla åt pojkar.

Det är så svårt att välja pojknamn, dom är så tråkiga.

Jag märker verkligen skillnad på min son och dotter, pojkar är mycket bråkigare.

Föräldrar som bara har döttrar fattar verkligen inte att det är stor skillnad på pojkar och flickor, pojkar är mycket jobbigare.

Det värsta är att dom säger ofta detta mitt framför sin son/söner. Det kan inte kännas bra för barnen. Kan någon här ge ett förslag på vad jag kan säga när detta händer?

Även om det skulle vara så är ju alla barn individer. Det finns stillsamma pojkar och bråkiga flickor. Den "bråkige" pojken kan växa upp till en framgångsrik man (att vara alltför snäll och foglig är inte bra för karriären).

Det är så svårt att välja pojknamn, dom är så tråkiga.

Det är helt fel. Det är snarare så att föräldrar väljer de "tråkiga" pojknamnen. Medan föräldrar till flickor kan välja långa romantiska, exotiska, gammaldags namn. De tar ut svängarna mer med flicknamnen. Men det finns lika många långa, exotiska och gammaldags namn för pojkar också.
  • Xenia
    Anonym (Zoe) skrev 2020-07-31 14:42:10 följande:

Men om det är så att generellt är pojkar mer bråkiga och jobbiga så är det ju ändå en nitlott att få pojkar? Man önskar ju sig snälla och duktiga barn eller?

Plus om generellt killar förloras när dom blir äldre är det ju också en nitlott där? Man önskar sig ju självklar en nära konstant med sina barn som vuxna och även när man får ev barnbarn...

Om ni vill att de ska bli duktiga i skolan, så se till att läsa mycket för dem och senare visa intresse för skolan. Speciellt viktigt är det att pappan läser för dem och läser själv också. Så de inte får för sig att pluggande är tjejigt och att killar inte pluggar. Ni som föräldrar har ju alla möjligheter att påverka dem.

Annars är väl en fördel med två av samma kön att de (ofta) har likadana intressen och leker ihop. 

Det känns väl tidigt att oroa sig för hur livet som farmor blir...
  • Xenia

Jag har en dotter. Till en början liknande hon mig. Stillsam, blyg, tyckte om att läsa. Precis som jag väntat mig. Vi var väldigt tajta. Men sedan blev hon vildare, äventyrligare och mer rastlös och ingen tid att läsa böcker. Hellre vara med kompisar och träna hårt. Känner verkligen inte igen de dragen, de kommer då inte från mig. Hon är mer lik sin extroverte och energiske far än sin introverta mor.

Så bara för att man får en dotter ska man inte tro att hon blir en kopia av sin mamma.

Detsamma gäller en pojke. Man vet aldrig hur ett barn kommer att utvecklas. Är det inte det som är så roligt och intressant, att få se hur ett barn blir? Varje barn är en egen individ, inte "en typisk flicka" eller "en typisk pojke".

Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?