• Aryzza

Skäms över ivf och känner mig ensam i min situation

Så tråkigt att du skäms över att behöva göra IVF. Jag och min man var också ofrivilligt barnlösa och hade ingen förklaring till det. Samtidigt kändes det som du skriver, att ?alla? bara låg en gång så var de gravida i princip. Men som någon annan skrev, bara man öppnade lite om att det var svårt till någon så hade de antingen själva haft svårt eller kände någon som hade haft. Flera vänner/bekanta har gjort ivf och två av mina kollegor. Så man är inte ensam även om det gärna känns så.

Vi hade turen att bara behöva göra ett IVF-försök och allra första ägget som sattes in blev en bebis som nu är snart tre månader. Jag är otroligt stolt över våran resa och är väldigt öppen med den för jag tänker att förhoppningsvis hjälper det någon som är i samma sits. Det är ovanligt att inte lyckas alls med IVF även om man kanske normalt får göra mer än ett enda försök. Så oroa dig i alla fall inte för det än att det inte skulle gå med IVF heller, det är att ge sig själv ångest i onödan.

När vi var mitt i våran utredning och det kändes som att vi aldrig skulle få barn mådde jag skitdåligt och valde att söka hjälp hos en terapeut på vårdcentralen för jag kände jag skulle bli deprimerad annars. Bästa jag kunde gjort! Så min rekommendation ärattgå och prata med ett proffs om tankar och känslor kring detta. Stort lycka till till er!

Svar på tråden Skäms över ivf och känner mig ensam i min situation