• fjanten

Varför ses inte en liten tight rumpa som sexig av män idag?

Anonym (Maria) skrev 2020-07-24 13:04:19 följande:

Men allting är ju inte subjektivt. Hade så varit hade vem som helst kunnat hitta på vad som helst.

Ens preferenser och referensramar är såklart subjektiva däremot. För vissa upplevs den där rumpan som stor, för andra som liten, och för några som mittemellan. För vissa upplevs den där rumpan som tight, för andra som slapp, för några som mittemellan. Sedan tycker olika personer olika om huruvida rumpan är sexig eller inte.

Jag tycker rumpan ser ut att vara varken stor eller liten, utan mittemellan. Jag tycker inte den ser särskilt tight ut, utan mot något hängig. Jag tycker den ser jättefin ut.

Någon som kanske är van vid sin frus helt platta och jättehängiga rumpa kommer kanske tycka att den där ser stor och tight ut.

Det där är alltså 100 % subjektivt.
  • fjanten
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-25 07:14:39 följande:

Men om jag säger så här då: om du har en kvinna med BMI på 31, och någon felaktigt kallar henne för smal, då är ju den subjektiva åsikten fel. Kanske baserad på förvridna ideal.

Några varv på en stairmaster? Ser den så mjuk ut?

Objektivt innebär BMI 31 att kvinnan har fetma, så kan olika personer ha subjektiva tankar om hennes kroppsstorlek beroende på referensram och preferenser.
  • fjanten
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-26 08:26:28 följande:

Precis, objektivt är det fetma. Sedan om man bor i USA kanske man blivit så påverkad av alla feta människor runt omkring sig att man tycker det är sexigt.

Då begriper du m.a.o. subjektivitet nu då?
  • fjanten
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-26 08:47:32 följande:

Och du begriper objektivitet?

Ja, alla i tråden verkar ha full koll på objektivitet och subjektivitet utom du. Fram tills nu då?
  • fjanten
    Anonym (Maria) skrev 2020-07-26 10:04:52 följande:

Jag menar att om det subjektiva rör sig för långt ifrån det objektiva så finns det anledning att ifrågasätta det subjektiva. Det är OK att diskutera vilken blå nyans som himlen har, men om någon säger att den är röd och hävdar att det är hennes subjektiva åsikt så kan jag inte ta den på allvar.

Den är ju i och för sig röd ibland.
Svar på tråden Varför ses inte en liten tight rumpa som sexig av män idag?