neverpreggo skrev 2020-07-05 15:25:26 följande:
Nej, långt ifrån alla.
Jag förstår att du vill läxa upp mig men endast ordet knepigt betyder inte att jag tycker att det faktiskt i slutändan borde vara betald samtalsledare. Onödig diskussion när det enda som jag menade är att det blir knepigt för det finns ingen att säga åt mannen riktigt, att hela situationen blir knepig. För vad är den annars? Lätthanterad?
Nej, inte alls "läxa upp", mer berätta varför du presenterar något som är mer problematiskt som lösning. Denna mötesform fungerar just för att det inte finns formella ledare. Alkoholister är ett lättkränkt släkte, särskilt den som är osäker, nynykter och sårbar. Det sämsta skulle då vara att möta en världsmästare i ordförarstolen och betalda, externa samtalsledare går emot hela idén med anonymitet och självförsörjningen. Situationen är mindre knepig än din lösning just eftersom det inte finns någon ledare på det viset du efterfrågar. Dessa personer tar sig ännu större utrymme i formella hierarkier som föreningar.
Jag tycker inte den är särskilt svårhanterad då själva konceptet faktiskt håller dessa typer mer på mattan. Det är bara att säga till honom att dels backa, dels låter det som den här AA-gruppen behöver ha lite tema-möten om principerna. Det finns en mängd lösningar inom stadgarna för den som är insatt i programmet. Det är en kombination av att hantera sig själv i mötet med besvärliga människor och att använda medlen inom AA att "styra upp" respekten under mötena som är lösningen. Det finns som sagt annan samtalshjälp med mer formella ledare, om man föredrar din modell, än bara själva mötets ledare som på AA. Är du insatt eller baserar du ditt tyckande på gissningar?