Inlägg från: Anonym (Alva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alva)

Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

Anonym (X) skrev 2020-06-29 18:11:56 följande:

Jag har sagt till honom att jag inte kommer att vara tillgänglig. Att jag är "i skolan" till ca16-17. Han tycker att jag kan plugga på kvällar etc men då försvinner ju all min fritid och återhämtning. Har varit/är fysiskt sjuk också vilket tar energi vilket gör mig ännu mer nervös. Vill inte stressa mig till en försämring.

Men då kan väl HAN sluta tidigare istället och jobba på kvällen istället? Eftersom det till 75% är hans barn?

TS sätt ner foten och var tydlig. Annars kommer han trampa på dig som en dörrmatta. Markera från början.

Sen tycker jag att du ska skriva upp på din to do lista att ta körkort! Det ansvaret ska inte ligga uteslutande på honom
  • Anonym (Alva)
    Anonym (X) skrev 2020-06-29 18:45:51 följande:

På andra plan har han vägt in mig och mina tankar mycket. Vi bestämmer tillsammans inredning, lite husregler, kring mat etc. Han vill att jag ska vara med och bestämma, att det ska vara mitt hem också. Men på just den här punkten skaver det. Han verkar ha vägt in mig som en potentiell barnvakt till barnen när de alla är sommarlovslediga på hans barnveckor också. Det gör mig lite irriterad också. Det är inte så himla lätt att ta hand om fyra barn som han verkar tro. Det är utmattande, speciellt om tre av dem inte är ens egna.

Fast det är en självklarhet att du ska vara med och nedstämma om det blir ditt hem med. Men det innebär inte att du ska stå i skuld till honom och vara hans barnvakt. Hur har ni resonerat kring ekonomi?
  • Anonym (Alva)
    Anonym (X) skrev 2020-06-29 19:04:02 följande:

Jag ska betala hälften har vi pratat om hyra, el, värme etc. Maten har vi inte diskuterat men jag har föreslagit att vi handlar och betalar varannan vecka. (förslagsvis betalar jag på barnfria veckan eftersom tre barn äter betydligt mer än ett).

Är tanken sen att du ska köpa in dig i huset?

Se bara till att inte gå i den klassiska kvinnofällan, dvs betalar för mat och förbrukningsmedel (dvs det som inte har något långvarigt värde) medan han då får mer pengar att betala av på lån och ränta på huset (dvs en värdehöjande tillgång) som tillfaller honom vid separation Medan dina pengar förbrukats..
Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?