Allt detta på 3månader
Usch vilken hemsk situation för er alla. Jag tänker direkt att hon kanske drabbats akut av förlossningsdepression eller förlossningspsykos. Särskilt om detta är något du inte känner igen sedan tidigare. Sjuk verkar hon ju ha blivit i alla fall och hon brottas säkert med outhärdliga känslor som hon inte verkar kunna hantera alls. Jag har en nio månader gammal bebis och drabbades av förlossningsdepression när amningen gick åt pipan. Så många orationella plågsamma tankar som verkligen känns som att de är på riktigt. Jag har lidit av psykisk ohälsa tidigare i livet och förstod snabbt vad som var på väg att ske, så jag sökte hjälp omedelbart. Tur är också att jag har erfarenhet och verktyg sen tidigare. Men trots detta så har det varit en kamp. Nu är jag nästan frisk endast med hjälp av samtal hos psykolog via mvc. Har man aldrig upplevt ångest och psykisk ohälsa på riktigt tror jag att det kan vara svårare att förstå vad det är som händer med en och förmåga att hantera och ta ansvar för sig själv. Du kan bara göra vad du kan. Även om hon är sjuk så måste hon ta eget ansvar för sig själv och för att se till att hon ger dig själv förutsättningar att kunna bli bättre. Gör hon inte det är dina försök att stötta henne bara verkningslösa och du gör dig medberoende i hennes destruktiva framfart.
Mitt förslag skulle vara att du i första hans skyddar barnen från situationer som kan skada dem känslomässigt. Det är din skyldighet och en förutsättning för att i längden också rädda barnen och mammans relation. Jag är socialsekreterare och jobbar med barn så detta är mitt stikta råd till dig att inte avvika från då jag ofta sett vilken skada barn tar i situationer du beskriver.
I kontakten med henne så tror (observera att det endast är ett förslag, rätt eller fel för dig vet jag inte) jag att du ska försöka se att det är sjukdomen som gör henne till den hon är nu. Ber hon om bekräftelse, frågar om du saknar henne osv. Säg att du gör det, att du saknar henne som du kände henne innan. Att hennes beteende gör dig ledsen och orolig, att du inte kan se någon annan förklaring än att hon måste drabbats av psykisk ohälsa och att du vill hjälpa henne. Erbjud henne att prata om hur ni ska göra för att det ska bli bättre. Planera ett tillfälle så både du och hon är förberedd och inte hamnar i affekt. Förklara sakligt vad du upplever har hänt. Att du älskar henne med att det måste ske en förändring. Lägg över ansvaret på henne. Hon måste ta ansvar för sig själv och erbjud ditt stöd inom rimliga gränser. Bestäm tillsammans hur ni ska hantera situationer när de är på väg att urarta.
Sök hjälp via bvc och socialtjänst. Mamman behöver kontakt med psykiatrin. Det finns bra stödgrupper på Facebook.