Hemma själv med sommarlovsledig bonus
Att du är gravid, är en sak, dvs att du inte orkar så mycket.
Att barnet är hemma, är en annan sak, alltså, jag antar att du ser er som en familj och att det här är ditt barns storasyskon?
Frågan är helt enkelt: Om bonusbarnet hade varit DITT barn, hade du då velat lämna barnet på fritids, eller vill du egentligen lämna barnet på fritids enbart för att det är ditt bonusbarn? Eller för att du är trött och inte orkar?
Ni är en familj nu. Ditt barn som kommer att födas, och det barn som redan finns, är syskon. Du kan och får inte göra skillnad på barnen, eftersom de båda tillhör samma familj.
Jag är själv uppvuxen i bonusfamiljer. Hemma hos pappa, så kände jag mig aldrig välkommen, eftersom hans fru aldrig såg mig som sin familj. Hemma hos mamma kände jag mig välkommen alltid. Min styvfar, var min styvfar - men sedan inte - när min bonuspappa tyckte att jag "var för mycket hemma" under tonåren, vilket gjorde att jag flyttade hemifrån alldeles för tidigt, för att jag plötsligt inte kände mig välkommen i mitt eget hem. Detta utlöstes av att min styvfar och min mamma fick ett gemensamt barn då jag var 14 år gammal.
Min styvfar kompenserar detta hundra gånger om, nu när jag är vuxen och själv har barn, och är en fantastisk "styvmorfar" men det läker aldrig riktigt de sår som uppstod mellan åren jag var 14 och 18 och kände att jag var helt oönskad hemma, på grund av att han hade fått ett barn. (Då hade jag ändå en mycket stark mamma som stod på sig och ofta gick emellan och sa att du får välja mellan barnen eller mig, och då lugnade det sig en tid, men jag kände mig alltid oönskad efter det.)
Graviditetshormoner kan göra mycket med kroppen, men glöm inte det barn som du är styvmamma till. Du betyder troligen mer för det barnet än du förstår. (för du är en trygg vuxen där hemma - förhoppningsvis - du kan ju också ha behandlat barnet som skräp tidigare med, men ansträng dig lite extra nu, för att inte råka bete dig som en idiot.) Ditt ofödda barn och denna 10åring är trots allt syskon och ingår i samma familj. Man utesluter inte någon ur familjen.