Anonym (Tess) skrev 2020-06-16 01:14:14 följande:
Ja vi har haft överenskomelse med skolan att hen fått studera hemifrån.
Lillebror har genomgått operation, så det är tillfälligt som hemstudierna gäller, inte tills Coronavaccin finns.
Den här överenskommelsen kan ju inte vara rätt gjord på något vis, ifall det nu är så att det är skolan som har gjort orosanmälan? Om det är någon annan, utifrån som har gjort den, så blir det ju samma typ av oro, men det spelar väl ingen roll.
Min mamma arbetar som lärare. Hon har en elev som har varit hemma på grund av ett syskon i riskgrupp och som fortfarande är hemma. Det är inte på något vis konstigt. De gör på samma vis som när ett barn blir sjukhusliggande, ungefär, fast lite enklare. Handlingsplan är upprättad med elevhälsoteamet, skolan och rektor. Eleven får sina uppgifter som sig bör och träffar även lärare delvis digitalt, men också fysiskt med väldigt långt avstånd kring de ämnen som inte kan göras teoretiskt: Svenska: eleven skickade in en videoredovisning. Gympa: eleven simmade sträckan som skulle simmas, i en tom simhall, med en person som stod på behörigt avstånd. Kemi: eleven fick utföra ett experiment hemma, som de andra inte utförde, men som var likvärdigt för betyget och med sådant som finns hemma och dessutom skriva en beskrivande text kring vad som hade hänt och hur det skulle göras.
Hur har det gått till på ditt barns skola? Är det så att uppgifter kring hemundervisningen inte har lämnats in, eller vad är egentligen problemet? Och vad rör egentligen orosanmälan? Är det att barnet inte har varit i skolan, eller handlar det egentligen om hur man ska hjälpa barnet som inte kan komma hemifrån på grund av sitt sjuka syskon? Om det är det senare alternativet så är det väl jättebra att det har gjorts en orosanmälan så att skolan utredas om den har gjort rätt. Jag har lite svårt att förstå det negativa här... jag själv, som förälder, hade absolut skickat in en orosanmälan om inte skolan ordnade vad de hade för åtagande, speciellt om de verkar handlingförlamade kring corona.