Anonym (G) skrev 2020-06-19 12:10:14 följande:
Du har skrivit citat:
? Lagen är skriven (formulerad) på sådant sätt att det bara skall gå att tolka på ett sätt.?
Vilket uppenbart inte stämmer. Och ja. Du har uppenbart skrivit att lagen endast går att tolka på ett sätt. Alltså inget tolkningsutrymme
DÄREMOT. Så är jag helt enig med dig att den person du inledde diskussionen med inte kan tolka precis som den vill och hävda att sambo ska behöva stå för lyxkonsumtion. Men nu är det inte det du sagt. Utan det du sade var som du ser i citatet från dig att lagen inte går att tolka på mer än ett sätt. Vilket den som utger sig för att vara jurist sätter sig emot då man som hen förklarar måste titta i förarbeten för att veta hur lagen skall tolkas. Och som hen nämnde. Skälig, varaktig osv är en tolkningsfråga. Det finns ingen specificering av det det innebär. Alltså en tolkningsfråga
Ja FORMULERAD står det inom parentes, vad tror du man hänvisar till när man skriver formulerar? Tror du att man hänvisar då till Blomsterlandet i Nacka?
Nej just det, man hänvisar ju hur texten i lagen är formulerad.
Sedan ja jag har inte läst hens texter då hen har valt att inleda sina inlägg till mig med mallen "det ena innesluter/utesluter det andra per se". Även valt att tillskriva mig åsikter och utlåtanden jag aldrig har haft uppe på detta som just inledning i sina svar till mig.
Det gör att man saknar helt intresse att lyssna(läsa) övrig text den personen har skrivit där efter.
Jag har ALDRIG skrivit "lagen går att tolka på ett sätt". Jag har konsekvent skrivit lagTEXTEN ( i alla mina inlägg efter jag har skrivit "lagen formulerats"), så lägg av att skriva bara delar av ord, och håll det sedan emot mig som någon "absolut sanning", om du skall ha invändningar emot mig i fortsättningen.
Det jag har skrivit är att tolkningarna, som skall fram, är vilken paragraf och stycken som skall användas vid aktuellt brott. D.v.s tolkningar av bevismaterial
b.la.
Tolkning kan inbegripa så mycket mer än enbart "tolkning av en text". (Jag syftar INTE på lagtext här i denna mening)
Anonym (G) skrev 2020-06-19 12:10:14 följande:
? Lagen är skriven (formulerad) på sådant sätt att det bara skall gå att tolka på ett sätt.?
Vilket uppenbart inte stämmer. Och ja. Du har uppenbart skrivit att lagen endast går att tolka på ett sätt. Alltså inget tolkningsutrymme
Vilket den som utger sig för att vara jurist sätter sig emot då man som hen förklarar måste titta i förarbeten för att veta hur lagen skall tolkas. Och som hen nämnde. Skälig, varaktig osv är en tolkningsfråga. Det finns ingen specificering av det det innebär. Alltså en tolkningsfråga
Wow du sitter och läser hens inlägg ordentligt, men medvetet ignorera att läsa mina inlägg ordentligt.
Just här så sitter du och sparkar in öppna dörrar. Du sitter ju också och bevisar för mig att personen (Lindbladh) också sparkar in öppna dörrar.
Jag citera mig själv från inlägg #105, jag citerar...
"Tolkningen ligger i hur "hårt straffet skall bli", och vilken lag och paragraf som skall användas, om det är bevisat att ett lagbrott begåtts.
Överklagan i olika instanser skrev ju hela tiden, och då ligger ju tolkningen av bevismaterialet/bevisningen isig. "
(slut citat)
(Som sagt lite grovt förenklat)
Så vad hade hen att förklara egentligen? Inte ett skit faktiskt.
Sedan så kan du läsa mitt (beska) svar, inlägg #128 som jag skrev till "(Lindbladh)".